Rozstrzygnięto przetarg na 36 km drogi S61

Białostocka Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała firmy, które zaprojektują i zbudują kolejny, 36-km odcinek trasy S61 Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej do Łomży. Inwestycja ma kosztować ok. 860 mln zł.

Zanim maszyny wjadą na plac budowy drogę trzeba zaprojektować
Zanim maszyny wjadą na plac budowy drogę trzeba zaprojektowaćMarek ChelminiakEast News

Fragment Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej w województwie mazowieckim do Łomży w Podlaskiem będzie podzielony na dwa zadania: od węzła Podborze na drodze S8 (Warszawa-Białystok) do węzła Śniadowo i od Śniadowa do węzła Łomża Południe.

19,5-km odcinek Podborze-Śniadowo za 479,1 mln zł zaprojektuje i zbuduje konsorcjum firm Rubau Polska sp. z o.o. i  Construcciones Rubau SA Hiszpania. Od Śniadowa do węzła Łomża Południe (prawie 17 km) Via Baltica będzie budować (za 380,3 mln zł) firma Polaqua. Firmy wybrano w przetargu.

Umowy z tymi firmami mają być podpisane "być może jeszcze w tym roku" - poinformował we wtorek PAP Rafał Malinowski - rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku, która prowadziła te przetargi. Dodał, że pieniądze na budowę S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Łomży mają pochodzić z UE, ale GDDKiA nie podaje na razie, z jakiego programu.

Ekspresówka będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę (każdy o szerokości 3,5 metra z pasem rozdzielającym o szerokości 5 metrów, pasy awaryjne) i jak cała planowana trasa Via Baltica, będzie wykonana z betonu cementowego. Na odcinku Podborze-Śniadowo będą zbudowane cztery mosty i 21 wiaduktów. Na trasie od Śniadowa do Łomży Południe będą trzy mosty oraz 10 wiaduktów. Powstaną także przejścia dla zwierząt.

Ponieważ inwestycja będzie realizowana w systemie "projektuj i buduj", wybrane w przetargach firmy będą musiały zrobić projekt, zdobyć pozwolenia na budowę, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wybudować drogę.

Rafał Malinowski poinformował, że do rozstrzygnięcia - w ramach przygotowań do budowy Via Baltica - białostockiej GDDKiA został jedynie przetarg na odcinek Łomża Zachód - węzeł Kolno, w ramach którego ma być budowany m.in. nowy most na rzece Narew. Trwa sprawdzanie przetargowych ofert, GDDKiA odpowiada na pytania oferentów. GDDKiA w Białymstoku planuje rozstrzygnąć ten przetarg w pierwszym kwartale 2018 r. Część przetargów prowadzi także olsztyńska GDDKiA.

GDDKiA przypomina, że w połowie października wybrano firmy, które zbudują odcinek Łomża Południe-Łomża Zachód. Z końcem października podpisano w Łomży umowy z firmami, które będą projektować i budować 34-km odcinek Via Baltica od węzła Kolno do węzła Stawiski oraz od węzła Stawiski do Szczuczyna. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk mówił wtedy w Łomży, że cała Via Baltica ma być gotowa w 2021 r.

GDDKiA w Białymstoku przypomina, że obecnie - w ramach Via Baltica - trwa budowa 13-km obwodnicy Suwałk, 24-km odcinka od tej obwodnicy do granicy z Litwą w Budzisku oraz budowa tzw. drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna (6 km). Budowa tych prawie 44 km trasy S61 będzie kosztować 974 mln zł. Plany zakładają, że obwodnica Suwałk będzie gotowa w drugim kwartale 2019 r., odcinek Suwałki-Budzisko w trzecim kwartale 2020 r., a druga jezdnia szczuczyńskiej obwodnicy - w pierwszym kwartale 2019 r.

Droga S61 ma stanowić jedną z polskich części trasy Via Baltica. W Ostrowi Mazowieckiej ma odbijać na północ w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Tam będzie się łączyć z litewską drogą A5 w stronę Kowna, a stamtąd będzie wiodła do Rygi na Łotwie.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas