Pierwsze przymiarki do budowy drogi S11

Przetarg na wstępną dokumentację umożliwiającą m.in. uzgodnienie przebiegu przyszłej ekspresowej trasy S11 w woj. śląskim, a także na materiały do wydania dla niej tzw. decyzji środowiskowej, przygotowuje katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Upłynie jeszcze wiele lat, zanim na plac budowy wjadą maszyny
Upłynie jeszcze wiele lat, zanim na plac budowy wjadą maszynyWojciech StróżykReporter

Według obecnych planów Dyrekcji droga S11, wiodąca z Piekar Śląskich w kierunku Poznania oraz Koszalina, miałaby być budowana w woj. śląskim w latach 2023-2026.

Jak przekazał Michał Piątek z katowickiego oddziału GDDKiA, po wydaniu przez resort infrastruktury w lutym 2016 r. tzw. programu inwestycji, obecnie trwają procedury poprzedzające ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji w stadium tzw. Studium Techniczno- Ekonomiczno-Środowiskowego oraz materiałów do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

O trwających przygotowaniach do budowy trasy S11 w woj. śląskim mówił w ub. tygodniu, podczas konferencji prasowej nt. inicjatyw regionalnych parlamentarzystów PiS w kontekście budżetu państwa na 2018 r., poseł tej partii Jerzy Polaczek.

"Od półtora roku monitoruję działania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Dokładnie na przełomie roku zapadła decyzja kończąca przygotowania tzw. studium korytarzowo-sieciowego, związanego z wyborem miejsca włączenia drogi ekspresowej do węzła autostradowego na pograniczu Bytomia i Piekar Śląskich" - powiedział Polaczek.

"To jest przyszła droga ekspresowa na Poznań - jedno z ostatnich ważnych drogowych inwestycyjnych: ponad 60 km przyszłej drogi ekspresowej w woj. śląskim. Wartość tego zadania to ponad 2,5 mld zł. Aktualnie katowicki oddział GDDKiA przystępuje do przetargu na wykonanie całej dokumentacji tzw. środowiskowej" - zaznaczył poseł PiS.

Przedstawiciel katowickiego oddziału Dyrekcji wyjaśnił, że w ramach opracowania Studium oraz materiałów do decyzji środowiskowej opracowanych zostanie kilka wariantów trasy. Każdy zostanie szczegółowo przeanalizowany pod kątem aspektów technicznych, społecznych, ekonomicznych i środowiskowych. Na tej podstawie we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej zostanie wskazany jeden wariant realizacyjny.

GDDKiA zamówi Studium i materiały do decyzji środowiskowej obejmujące dwa planowane odcinki realizacyjne: określany jako "obwodnica Tarnowskich Gór" oraz od granicy woj. opolskiego do obwodnicy. Oba w całości powinny mieć nowy przebieg, choć określając dla nich parametry zastrzeżono, że "nie wyklucza się jednak wykorzystania istniejących odcinków dróg w celu przebudowy".

Obwodnica Tarnowskich Gór o szacowanej długości ok. 25 km powinna zaczynać się między  Tworogiem i Lublińcem, wieść w przybliżeniu wzdłuż granicy Tarnowskich Gór i kończyć na węźle Piekary istniejącej autostrady A1. Odcinek od granicy woj. opolskiego - szacowany na ok. 31 km - powinien być zbliżony do obecnie eksploatowanej drogi krajowej nr 11.

Dyrekcja zakłada, że S11 w woj. śląskim będzie dwujezdniową drogą ekspresową po dwa pasy ruchu w każdą stronę (choć "nie wyklucza się innych przekrojów oraz rezerwy pod trzeci pas ruchu") i będzie realizowana w systemie "projektuj i buduj" w latach: 2023-2026.

Obecnie ekspresowa trasa S11 Koszalin - Piekary Śląskie istnieje w postaci odcinków stanowiących przede wszystkim obwodnice miast. Prowadzi w większości korytarzem drogi krajowej nr 11 przez województwa: zachodniopomorskie, wielkopolskie, opolskie i śląskie.

Najbardziej zaawansowana jest realizacja trasy w woj. wielkopolskim. Najdłuższy istniejący tam, odcinek o długości 27 km, to zachodnia obwodnica Poznania. Ponadto kierowcy mogą korzystać z odcinka Poznań-Kurnik oraz obwodnic Jarocina i Ostrowa Wielkopolskiego. Trwa budowa obwodnicy Kępna. W styczniu br. podpisano umowy na opracowania projektowe pozostałych odcinków S11 w Wielkopolsce - o łącznej długości ok. 277 km, pod kątem dalszej realizacji w trybie "projektuj i buduj".

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas