Oto drogi, które powstaną do 2023 roku. Bez zmian w Krakowie
Projekt ws. programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 trafił do konsultacji publicznych - poinformował resort infrastruktury i rozwoju. Uwagi do niego można zgłaszać do 30 stycznia 2015 r. W sumie na inwestycje drogowe przeznaczono ponad 155 mld zł.
MIR poinformowało, że w połowie stycznia 2015 r. w resorcie odbędzie się konferencja konsultacyjna w sprawie projektu.
Wiceszef MIR Zbigniew Rynasiewicz zapowiedział w ubiegłym tygodniu w Sejmie, że rząd powinien przyjąć projekt na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2015 r. Ocenił, że w Polsce blisko 34 proc. dróg krajowych wymaga remontów lub przebudowy.
Głównym celem projektu - jak podkreślają jego autorzy - jest budowa spójnego i nowoczesnego systemu dróg krajowych. Odcinki dróg, które już są budowane lub planowane, będą uzupełnione o kolejne. Jak podkreślało wcześniej Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, chodzi o "tworzenie pełnych ciągów przede wszystkim dróg ekspresowych i w niewielkim zakresie autostrad".
Projekt zakłada też budowę obwodnic, które - zdaniem jego autorów - mają poprawić "bezpieczeństwo użytkowników dróg oraz płynność ruchu w ośrodkach miejskich poprzez odciążenie miast od ruchu tranzytowego". Przewiduje on budowę 35 obwodnic w ciągach dróg krajowych.
"To oczywiście nie jest ostateczny kształt listy (przedsięwzięć). Upłynął już, wyznaczony dla resortów, termin do przekazywania swoich stanowisk. Kolejnym etapem jest strategiczna ocena oddziaływania (inwestycji drogowych) na środowisko oraz konsultacje publiczne projektu. Dopiero później ten dokument zostanie przyjęty przez Radę Ministrów w formie uchwały" - tłumaczył w czwartek wiceminister infrastruktury i rozwoju.
W nowej perspektywie finansowej UE na budowę nowoczesnych dróg rząd chce przeznaczyć 93 mld zł. Pieniądze te będą pochodziły ze środków krajowych i unijnych. Na utrzymanie i zarządzanie drogami w latach 2014-2023, MIR określił wydatki z budżetu państwa na poziomie ok. 48,7 mld zł. Z tych pieniędzy mają być finansowane prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i przebudowa dróg, a także przedsięwzięcia zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nadal są prowadzone prace w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Limit wydatków na ich realizację wynosi 14,5 mld zł.
Autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki to jedne z inwestycji, które znalazły się w projekcie programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023.
Projekt przewiduje ponadto m.in. budowę drogi ekspresowej S3 - Szczecin - Bolków, S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Goleniów - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa do granicy z woj. małopolskim, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy. Pozostałe inwestycje to budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 - Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.
W związku z rozpoczęciem przez MIR konsultacji społecznych szef parlamentarnego zespołu ds. obwodnic Łodzi, poseł SLD Dariusz Joński poinformował w poniedziałek, że na portalu społecznościowym Facebook utworzona została grupa Tak dla S14 - zachodniej obwodnicy Łodzi.
Na fanpagu będzie można pobrać specjalne formularze, które po wypełnieniu należy przesłać na adres MIR. Na bieżąco będą tam również przedstawiane wszystkie inicjatywy i działania związane z lobbowaniem na rzecz budowy drogi ekspresowej S14.
Joński zwrócił uwagę, że budowa S14 nadal znajduje się na liście rezerwowej w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023. Dlatego potrzebna jest jak największa liczba osób, instytucji, które wezmą udział w konsultacjach.
Droga ekspresowa S14, czyli tzw. zachodnia obwodnica Łodzi ma w przyszłości połączyć autostradę A2 z drogą ekspresową S8 biegnąc po zachodniej stronie Łodzi, Zgierza i Pabianic. Łączna jej długość to ok. 41 km. Jej budowa znalazła się w Kontrakcie Terytorialnym dla woj. łódzkiego na lata 2014-2023 jako jedno spośród 23 przedsięwzięć podstawowych.