Budowa autostrad

Nowy odcinek drogi S7 na północy Krakowa już otwarty

To pierwszy krok na budowie ekspresowego fragmentu krajowej "siódemki", która pozwoli połączyć drogą szybkiego ruchu Kraków z województwem świętokrzyskim.

Mieszkańcy Słomnik odetchną, a kierowcy zyskają pierwszy z odcinków drogi ekspresowej S7 w woj. małopolskim na północ od Krakowa. Od dziś ominą wspomniane Słomniki, przez których środek trzeba było się przedostać, chcąc jechać dalej w stronę Kielc, Radomia i Warszawy. Korki blokujące miejscowość były tu codziennością. Teraz, jadąc od Krakowa w kierunku Warszawy, na węźle Widoma będzie można zjechać z drogi krajowej nr 7, omijając Słomniki i na węźle Szczepanowice wjechać ponownie na DK7. Tak będzie do czasu ukończenia następnych odcinków S7 budowanych w kierunku granicy województw małopolskiego i świętokrzyskiego, czyli S7 Miechów - Szczepanowice i Moczydło - Miechów.

Reklama

Nowo otwarty odcinek 13,1 km drogi ekspresowej z dwoma jezdniami, ma po dwa pasy ruchu z pozostawioną rezerwą na trzeci pas. Powstały dwa węzły (Szczepanowice i Widoma), dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP-y Widoma) i Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, dziesięć wiaduktów, cztery przejścia dla zwierząt, trzy przejazdy gospodarcze pod S7 i jedna estakada. Przebiega ona nad linią kolejową, drogami powiatowymi i rzeką Szreniawą w Szczepanowicach. Jest najdłuższym obiektem inżynierskim na tym odcinku, mierzącym 681 m na jezdni w kierunku Warszawy i 689 m na jezdni w kierunku Krakowa. Powstała również kanalizacja deszczowa, zbiorniki retencyjne, ekrany akustyczne i ekrany przeciwolśnieniowe.



Blisko 56-kilometrowy odcinek S7 od granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa został podzielony na cztery mniejsze odcinki realizacyjne: Moczydło - Miechów, Miechów - Szczepanowice, Szczepanowice - Widoma, Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta). Droga ekspresowa S7 stanowić będzie jednocześnie obwodnice dla trzech miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Przewidziano osiem węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice i Kraków Grębałów (dwa ostatnie są węzłami zespolonymi).  

Kolejne odcinki drogi S7 na północ od Krakowa

Umowa na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Moczydło - Miechów została podpisana 16 kwietnia 2020 r. Wartość umowy wynosi ponad 752,9 mln zł. Budowa rozpoczęła się 27 lipca 2020 r. Obecnie trwa budowa nasypu, wzmacniane jest podłoże, a na obiektach mostowych wykonywane są zbrojenia, deskowanie i betonowanie ław fundamentowych oraz podpór. Postępuje przebudowa sieci elektroenergetycznej i teletechnicznej. Zaawansowanie prac w wynosi ok. 23 proc. 

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa (po dwa pasy ruchu oraz rezerwa na trzeci pas) o długości ok. 18,7 km. Zbudowane zostaną dwa węzły drogowe (Książ i Miechów), 24 obiekty inżynierskie i 20 przepustów o funkcji ekologicznej. Powstaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych - MOP Giebułtów przy jezdni w kierunku Kielc oraz MOP Małoszów w kierunku Krakowa. Inwestycja potrwa do 2023 r. 

Realizacja odcinka Miechów - Szczepanowice

Umowa na projekt i budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Miechów - Szczepanowice podpisana została 5 lutego 2021 r. Koszt prac wyniesie ponad 162 mln zł. Trwają prace projektowe. 

Zakres zadania obejmuje zaprojektowanie dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości ok. 5,3 km pomiędzy węzłami Miechów i Szczepanowice wraz z obiektami inżynierskimi, towarzyszącą infrastrukturą i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu. 

Realizacja odcinka Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta)

26 września 2018 r. podpisano umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S7 na tym odcinku. 2 stycznia 2020 r. został złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID do Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, a decyzja przekazana została GDDKiA przez wojewodę 20 lipca 2020 r. 4 grudnia 2020 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z włoską firmą Webuild (poprzednia nazwa Salini) w związku z brakiem należytego wykonywania robót i pozytywnej reakcji na wezwania do poprawy oraz powstałą zwłoką w realizacji prac na tym odcinku S7.  

Od przekazania placu budowy do grudnia 2020 r. na odcinku od Widomej do węzła Kraków Nowa Huta wykonawca nie przedstawił harmonogramu, który zapewniłby realizację robót w terminie i prowadził wyłącznie prace przygotowawcze. Wycięto ok. 90 proc. drzew, częściowo odhumusowano obszar pod drogi dojazdowe i również częściowo wykonano dojazdy do terenu budowy. Nie rozpoczęto żadnych prac drogowych ani mostowych na trasie głównej. Pomimo wezwań do poprawy, wykonawca nie zmobilizował ani niezbędnej liczby pracowników, ani potrzebnego sprzętu. Kontynuowanie prac w takim tempie nie pozwoliłoby na wykonanie inwestycji w terminie określonym w umowie, stąd też decyzja o jej rozwiązaniu. 

Niezwłocznie po zinwentaryzowaniu wykonanych robót i przygotowaniu materiałów przetargowych GDDKiA wysłała ogłoszenie do Dziennika Urzędowego UE. Miało to miejsce 23 grudnia 2020 r. Po wyborze najkorzystniejszej oferty, jeden z wykonawców odwołał się od tego wyboru do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). KIO odrzuciła odwołanie i 15 lipca 2021 r. podpisana została umowa z nowym wykonawcą, który przystąpił do prac projektowych optymalizujących rozwiązania techniczne, wyciął pozostałe zadrzewienia i rozpoczął prace ziemne od strony węzła Widoma. 

Ten ponad 18-kilometrowy odcinek S7 będzie dwujezdniową drogą ekspresową, mającą po trzy pasy ruchu na każdej jezdni. Powstaną na nim 42 obiekty inżynierskie, w tym najdłuższa estakada o długości ok. 1,5 km oraz cztery węzły drogowe: Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice oraz Kraków Grębałów. 

***

GDDKiA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama