Budowa autostrad

Na Zakopiance powstanie kolejny tunel. Umowa na budowę już jest podpisana

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na przebudowę drogi krajowej nr 7, czyli popularnej Zakopianki, w Libertowie. Głównym celem tej inwestycji jest poprawienie bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości drogi. Wskutek przebudowy powstanie m.in. 52-metrowy tunel.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na przebudowę drogi krajowej nr 7, czyli popularnej Zakopianki, w podkrakowskim Libertowie. Celem inwestycji jest poprawienie  przepustowości tego odcinka, a także zwiększenie bezpieczeństwa kierowców i pieszych. Realizacją inwestycji ma zająć się Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie. Umowa opiewa na 150 mln złotych.

Przetarg na realizację tej inwestycji rozstrzygnięto w lipcu. Działania związane z podpisaniem umowy ze zwycięzcą zostały jednak wstrzymane. Wynikało to z faktu, że jednak z firm odwołała się od wyników do Krajowej Izby Odwoławczej. W sierpniu przedsiębiorstwo wycofało swoje odwołanie, dzięki czemu Izba mogła umorzyć sprawę. W efekcie możliwe było wznowienie działań dotyczących podpisania umowy z wykonawcą.

Reklama

Nowy układ Zakopianki w Libertowie. Co się zmieni?

W ramach inwestycji ma zniknąć skrzyżowanie Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Jadący drogą krajową będą mogli w tym miejscu skręcać tylko w prawo. W zamian jednak, pod drogą zostanie wybudowany 52-metrowy tunel, który połączy wschodnią i zachodnią część Libertowa. Znajdzie się on niemal kilometr od obecnego skrzyżowania. W tunelu poprowadzony będzie również ciąg pieszo-rowerowy.

Nowy układ sprawi, że jadący Zakopianką od Krakowa nie będą mogli w Libertowie skręcić w prawo, w ul. Wesołą. Z kolei osoby zmierzające od strony Myślenic nie będą miały możliwości skrętu w ul. Parkową w Gaju. Nie będzie również możliwości wjazdu z tych ulic na DK 7. W zamian odcięte drogi zostaną połączone drogami łącznikowymi, poprowadzonymi równolegle do Zakopianki. Zniknie również przejście dla pieszych. Zastąpi je kładka.

Wykonawca zajmie się również poprawieniem i uzupełnieniem sieci dróg lokalnych wzdłuż Zakopianki. Pozwoli to kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Oprócz tego droga łącznikowa znajdująca się po wschodniej stronie trasy w Libertowie zostanie poszerzona. W ramach inwestycji przebudowane zostaną również wjazdy na posesje.

Przebudowa na Zakopiance. Pojawią się dwa nowe ronda

Oprócz tego powstaną dwa nowe ronda. Pierwsze z nich zbudowane zostanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej położonej równolegle do Zakopianki i drogi, która umożliwi włączenie się do ruchu na DK7. Drugie rondo zostanie z kolei zbudowane na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu znajdującego się pod Zakopianką.

Oprócz tego, w okolicy obecnego przejścia dla pieszych w Libertowie, przy skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie, pojawi się kładka. Dodatkowo w ramach całej inwestycji powstaną ekrany akustyczne, a wzdłuż drogi łącznikowej (między ul. Jana Pawła II i ul. Przylesie) poprowadzony zostanie ciąg pieszo-rowerowy.

Kiedy przebudowa zostanie zakończona?

Na zrealizowanie zadania wykonawca będzie miał 39 miesięcy (wyłączając oczywiście okresy zimowe między 16 grudnia i 15 marca). GDDKiA podaje, że prace powinny zakończyć się w połowie 2027 roku.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Zakopianka | droga krajowa nr 7
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy