Kiedy będzie gotowy łódzki odcinek autostrady A1?

Prawdopodobnie w sierpniu przyszłego roku zakończą się prace przy budowie odcinka autostrady A1 pomiędzy Strykowem a Tuszynem (Łódzkie) - poinformował we wtorek w Sejmie wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

Tak wyglądała porzucona budowa A1 koło Łodzi w 2014 roku
Tak wyglądała porzucona budowa A1 koło Łodzi w 2014 rokuMikołaj ZacharowReporter

Wiceszef resortu odpowiadał łódzkiej posłance PiS Joannie Kopcińskiej na pytania dotyczące realizacji inwestycji autostrady A1 w stronę Częstochowy, drogi ekspresowej S14, i tunelu średnicowego w Łodzi.

Jak zaznaczył Szmit wszystkie te inwestycje są niezwykle ważne dla "spójności komunikacji" naszego kraju. Przypomniał, że "łódzki" odcinek autostrady A1 pomiędzy Strykowem a Tuszynem obejmuje prawie 40 km. Zwrócił uwagę, że ta trasa nie miała szczęścia do wykonawców, ale ostatecznie w ub. roku rozstrzygnięto przetargi na jej wykonanie. Budowa drogi podzielona została na trzy odcinki i według niego prace na nich są zaawansowane od 70 do 75 proc.

Według wiceministra planowany termin zakończenia prac na odcinku autostrady A1 pomiędzy Strykowem a Tuszynem to sierpień 2016 roku.

Autostrada A1 ma połączyć Trójmiasto z Górnym Śląskiem. W Strykowie, na północ od Łodzi, przecina autostradę A2, natomiast w Gliwicach - A4. Autostrada kończy się na przejściu granicznym w Gorzyczkach. Długość całkowita autostrady A1 to 568 km. Budowany obecnie odcinek trasy w Łódzkiem biegnie przez powiaty; zgierski i łódzki wschodni tj. gminy; Stryków, Nowosolna, miasto Łódź, Andrespol, Brójce, Rzgów i Tuszyn.

Szmit odniósł się również do budowy drogi ekspresowej S14, czyli zachodniej obwodnicy Łodzi, która w sumie ma liczyć 28 km. Jej budowa została podzielona na dwa odcinki. Pierwszy, od węzła Lublinek (czyli od istniejącego już fragmentu drogi krajowej nr 14) do węzła Teofilów oraz drugi od węzła Teofilów do miejscowości Słowik (skrzyżowanie z drogą krajową nr 91).

Jak mówił, w październiku tego roku wszczęto postępowanie przetargowe na wykonawcę projektu. Przewidywany koszt inwestycji to 1,5 mld zł i ma być finansowany przede wszystkim z budżetu państwa. Według niego realizacja inwestycji powinna rozpocząć się w 2017 roku a jej zakończenie przewiduje się na przełom lat 2019/2020.

Jeśli chodzi o tunel średnicowy, który ma połączyć nowobudowany dworzec Łódź Fabryczna z dworcem Łódź Kaliska to obecnie - jak zaznaczył - trwają prace nad opracowaniem pełnego studium wykonalności. Przyznał, że cała inwestycja jest "w bardzo początkowym etapie wykonywania prac".

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas