Coraz bliżej przedłużenia drogi S17 do granicy. Otwarto oferty w kolejnym przetargu
Osiem firm zgłosiło swoją ofertę w przetargu na na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S17 na odcinku Tomaszów Lubelski - Hrebenne.
GDDKiA otworzyła oferty i przystąpi teraz do wyboru najkorzystniejszej.
To ostatni z ogłoszonych w grudniu 2021 roku przetargów na realizację trzech fragmentów drogi ekspresowej S17 na południe od Zamościa w kierunku przejścia granicznego w Hrebennem. Oferty w dwóch pozostałych zostały otwarte w zeszłym tygodniu.
- Zamość Wschód - Zamość Południe (ok. 12,5 km)
- Zamość Południe - Tomaszów Lubelski (ok. 18,5 km)
- Tomaszów Lubelski - Hrebenne (ok. 17,5 km)
Z uwagi na trudną sytuację geopolityczną (wojna w Ukrainie i jej wpływ na gospodarkę) termin składania ofert został wydłużony o ok. miesiąc. Pozwoliło to na dłuższą obserwację sytuacji na rynku budowlanym i optymalne skalkulowanie ryzyk przez wykonawców.
W przetargu na trzeci z ww. odcinków S17 wpłynęło osiem ofert. Cztery z nich zmieściły się w zaplanowanym budżecie na inwestycję, który wynosi ok. 664,8 mln zł. Złożone oferty będą oceniane pod względem trzech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (30 proc.) oraz terminu realizacji kontraktu (10 proc.).
- Budimex - ok. 598 3 mln zł
- Kolin İnşaat Turizm Sanayi Ve Ticaret - ok. 603,3 mln zł
- konsorcjum firm Porr (lider), Antex II (partner) - ok. 624,5 mln zł
- konsorcjum firm Mostostal Warszawa (lider), Acciona Construcción (partner) - ok. 655,6 mln zł
- Stecol Corporation - ok. 683, 1 mln zł
- konsorcjum firm NDI (lider), NDI Sopot, SP Sine Midas Stroy, SP Sine Midas Stroy Oddział w Polsce, Fabe Polska (partnerzy) - ok. 711 mln zł
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor - ok. 713, 4 mln zł
- Mota-Engil Central Europe - ok. 739,5 mln zł
Odcinek Tomaszów Lubelski - Hrebenne będzie liczył ok. 17,5 km. Rozpoczyna się za węzłem Tomaszów Lubelski Południe, gdzie trasa przecina obecną drogę krajową i przebiega po jej zachodniej stronie. Omija Lubyczę Królewską i dalej przebiega w korytarzu obecnej DK17. Zakończenie odcinka zaplanowano na włączeniu do istniejącej obwodnicy Hrebennego.
Zwycięzca przetargu, przed rozpoczęciem prac budowalnych, będzie musiał wykonać projekt budowlany i uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W tym przypadku decyzję wydaje Wojewoda Lubelski.
Na przestrzeni kilku dni otwarto oferty w trzech przetargach dla sąsiednich odcinków S17. Dla pierwszego Zamość Wschód - Zamość Południe tylko jedna oferta zmieściła się w budżecie GDDKiA. Pozostałe siedem ofert było wyższych, z czego jedna przekroczyła nasz budżet nieznacznie.
W kolejnym otwarciu, dla odcinka Zamość Południe - Tomaszów Lubelski, już trzy z dziewięciu ofert były poniżej zaplanowanego budżetu. Ostatnie otwarcie, Tomaszów Lubelski - Hrebenne, przyniosło cztery oferty w budżecie, z ośmiu które złożono w przetargu.
W sumie na trzy ogłoszone przetargi wpłynęło 26 ofert. Budżet na realizację trzech odcinków S17 to ok. 1,95 mld zł, a suma z trzech najtańszych ofert to ok. 1,86 mld zł. Oznacza to, że trzy najtańsze oferty (po jednej z każdego postępowania) stanowią ok. 95 proc. łącznego budżetu GDDKiA przeznaczonego na realizację trzech odcinków S17.
Obecnie trwa badanie ofert celem wyłonienia wykonawców.
***