Coraz bliżej do budowy drogi S19 na północ od Białegostoku
GDDKiA wykonała kolejny krok ku budowie nowych odcinków drogi S19 na północ od Białegostoku. Wybrano najkorzystniejsze oferty w przetargu na projekt budowę odcinków Czarna Białostocka - Białystok Północ oraz Białystok Północ - Dobrzyniewo.
W obu postępowaniach wybrano ofertę firmy UNIBEP S.A. z Bielska Podlaskiego.
Tym samym cały, 46-kilometrowy fragment S19 podzielony na trzy odcinki realizacyjne ma już wyłonionych wykonawców.
Przy braku odwołań od rozstrzygnięć w przetargach na te trzy odcinki S19 i po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcami w I kwartale przyszłego roku:
- S19 Sokółka - Czarna Białostocka (24,1 km): firma Stecol z ofertą 828,8 mln zł.
- S19 Czarna Białostocka - Białystok Północ (13 km): firma Unibep S.A. z ofertą 347,79 mln zł.
- S19 Białystok Północ - Dobrzyniewo (9 km): firma Unibep S.A. z ofertą 320,88 mln zł.
Realizacja całego tego fragmentu S19 planowana jest na lata 2025-2028.
W przetargach na te odcinki S19 wszyscy startujący wykonawcy zadeklarowali maksymalne okresy gwarancji (10 lat) na ekrany akustyczne, instalacje zasilające, a także mosty. W tej sytuacji o wyborze najkorzystniejszej ofert decydowała wyłącznie cena.
W przetargu na zaprojektowani i wybudowanie odcinka S19 Czarna Białostocka - Białystok Północ wzięło udział 10 wykonawców. Najniższą cenę zaproponowała firma Unibep - 347, 79 mln zł., najwyższą Budimex - 417,43 mln zł.
Na tym odcinku ekspresowa S19 zostanie wykonana, jako droga o dwóch jezdniach, każda po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnym. Poprowadzona będzie w przybliżeniu śladem istniejącej drogi krajowej nr 19. Rodzaj nawierzchni, z asfaltu czy z cementu, wybierze wykonawca, z wyjątkiem istniejącej obwodnicy Wasilkowa, gdzie obecna jezdnia będzie miała nawierzchnię bitumiczną.
Na istniejącej obwodnicy Wasilkowa dobudowana zostanie druga jezdnia (po stronie południowej), a dotychczasowa zostanie przystosowana do parametrów drogi ekspresowej i dodatkowo będzie na niej wymieniona warstwa ścieralna.
Na całym odcinku przewidziano 18 obiektów inżynierskich, z tego 14 zostanie wybudowanych od nowa lub w przypadku istniejących - rozbudowana o pomost dla drugiej jezdni.
W przetargu na budowę i zaprojektowanie odcinka S19 Białystok Północ - Dobrzyniewo również oferty złożyło 10 firm i ponownie najniższą cenę 320,8 mln zł zaproponowała firma Unibep, a najwyższą firma Budimex 438,7 mln zł.
Odcinek S19 od istniejącego węzła Białystok Północ (dawniej Sochonie na DK8) do węzła Dobrzyniewo (z węzłem) będzie miał długość 8,77 km. Zostanie wykonany jako droga o dwóch jezdniach, każda po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnym. Rodzaj nawierzchni, z asfaltu czy z cementu, wybierze wykonawca. Zaplanowano 14 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt).
Wybudowany zostanie węzeł Dobrzyniewo na skrzyżowaniu S19 z S16 (a w przyszłości także z S8). Węzeł ten umożliwi wyprowadzenie ruchu w kierunku Ełku (S16) i węzła Białystok Zachód na S8 (kierunek Warszawa - Białystok), a z niego także na kierunek Białystok - Lublin (S19).