Budowa autostrad

Co wolno, a czego nie należy robić w tunelu

GDDKiA przypomina kierowcom, jak należy zachowywać się w tunelach drogowych. To efekt co najmniej dziwnego zachowania wielu osób w nowym tunelu pod Ursynowem, które zarejestrowane zostało przez kamery monitoringu.

Przypomnijmy, że na opublikowanym wideo widać było kierowców, którzy m.in. blokowali wjazd do tunelu i urządzali sesje zdjęciowe czy zatrzymywali się na pogawędki. Jedna osoba nawet... stanęła na głowie na pasie ruchu.

Obecnie na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA funkcjonują dwa tunele drogowe, a kolejne są na etapie budowy i prac przygotowawczych. Warto przypomnieć podstawowe zasady, jakie obowiązują przy korzystaniu z tego rodzaju obiektów drogowych. GDDKiA opublikowała film pokazujący, jak zachować się podczas różnych sytuacji awaryjnych podczas przejazdu tunelem.

W oku kamer...

Każdy z funkcjonujących drogowych tuneli wyposażony jest w wiele kamer monitorujących ruch pojazdów oraz w czujniki wykrywające pożar, zadymienie lub ograniczenie widoczności. Takie systemy będą również zamontowane w budowanych obecnie lub planowanych tunelach drogowych w Polsce. Dodatkowo, w najdłuższym obecnie tunelu drogowym w Polsce - 2335-metrowym obiekcie na Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2 pod Ursynowem - Główny Inspektorat Transportu Drogowego uruchomił odcinkowy pomiar prędkości.

Reklama

Tunele - istniejące, budowane i planowane

Pierwszym takim obiektem administrowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad był blisko 700-metrowy tunel na drodze ekspresowej S1 w Lalikach w woj. śląskim. Drugim, wspomniany wcześniej obiekt na S2 POW w Warszawie. W tym roku przybędzie trzeci tunel, o długości 2058 m pod górą Luboń Mały, na S7 Naprawa - Skomielna Biała (woj. małopolskie), czyli opóźniony o rok, a tak z utęsknieniem oczekiwany tunel w ciągu Zakopianki.

W budowie są dwa dwunawowe tunele w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie). Pierwszy z nich ma ok. 2300 m długości, a drugi - wykonywany metodą rozkopową - ok. 320 m. Na S1 obejściu Węgierskiej Górki (woj. śląskie) powstają dwa dwunawowe tunele. Pierwszy w zboczu masywu Barania Góra o długości 834 m (druga nawa ok. 807 m), a drugi pod Białożyńskim Groniem o długości 1000 m (druga nawa 990 m). 

Na S52, Północnej Obwodnicy Krakowa (woj. małopolskie), powstają dwa dwunawowe obiekty o długości 653 i 496 m, wykonywane metodą rozkopową. W tym roku rozpoczną się prace przy drążeniu pary tuneli w paśmie Pogórza Dynowskiego, o długości ok. 2250 m, na odcinku S19 Rzeszów Południe - Babica (woj. podkarpackie). We wrześniu 2021 r. zakończono też drążenie tunelu pod Świną w woj. zachodniopomorskim, o długości ok. 1485 m, łączącego oba brzegi Świnoujścia. W przypadku tej inwestycji, realizowanej przez samorząd miasta, GDDKiA pełni rolę inwestora zastępczego.

W realizacji są tunele o łącznej długości niemal 11,4 km, a w planach kolejne o niemal takiej samej sumarycznej długości, czyli 11,3 km. Najdłuższy tunel w Polsce, mierzący ok. 5000 m długości, powstanie pod Odrą w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Na S19 w woj. podkarpackim powstaną dwa kolejne tunele pomiędzy Jawornikiem i Domaradzem. 2910 m będzie mierzył dłuższy obiekt, a kolejny ok. 990 m. Metodą rozkopową będą realizowane dwa tunele na Bemowie w Warszawie w ciągu S7 od Kiełpina do skrzyżowania z S8. Ich długość to odpowiednio 1000 i 1122 m. Ostatni z planowanych tuneli, o długości ok. 317 m, powstanie na obwodnicy Zabierzowa w ciągu DK79 (woj. małopolskie).

Jak prawidłowo i bezpiecznie korzystać z tunelu? O tym na poniższym materiale filmowym:

***



 

GDDKiA
Dowiedz się więcej na temat: tunel pod Ursynowem | tunele | budowa dróg
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy