Białystok zyska ekspresową obwodnicę
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na projekt i budowę fragmentu drogi ekspresowej S19 oraz odcinka drogi krajowej nr 65, które utworzą Południową Obwodnicę Białegostoku.
Przetarg obejmuje dwa zadania:
- S19 od węzła Białystok Zachód do węzła Księżyno (16,6 km),
- S19 od węzła Księżyno do węzła Białystok Południe (7,9 km), wraz z budową DK65 od węzła Białystok Południe do planowanego ronda w rejonie Grabówki (13,6 km) - wylot z Białegostoku w kierunku granicy z Białorusią.
Inwestycja będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj. Podpisanie umów zaplanowano na IV kw. 2020 r., uzyskanie zezwolenia na realizacje inwestycji drogowej przewidziane jest na II kw. 2022 r., a budowa na lata 2022-2024.
W ramach inwestycji powstaną dwa dwujezdniowe fragmenty drogi ekspresowej S19, przystosowane do ciężkiego ruchu. Rodzaj konstrukcji nawierzchni, beton cementowy czy asfalt, wybierze wykonawca. Na trasie powstaną 3 węzły:
- Białystok Księżyno, skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 678,
- Białystok Starosielce, połączenie z jedną z głównych ulic Białegostoku - ul. Popiełuszki,
- Węzeł Białystok Południe, skrzyżowanie z DK65, węzeł zapewni relację Białystok - Lublin oraz do granicy państwa w Bobrownikach.
Odcinek DK65 przy węźle Białystok Południe będzie dwujezdniowy na długości ok. 1 km.