Autostrady to już sprawa polityczna...
Klub Solidarnej Polski złożył w czwartek w Sejmie wniosek o informację rządu na temat stanu realizacji i jakości inwestycji drogowych budowanych na Euro 2012. SP wezwała też premiera Donalda Tuska do dokonania przeglądu sytuacji pod tym względem.
"Docierają do nas bardzo niepokojące i złe informacje o tym, że na budowie autostrady A2 pojawiły się poważne niedoróbki. Może się okazać, że ten odcinek - który kosztował bardzo dużo - to zwykły bubel, możliwe, że nie można się będzie tam poruszać i goście nie dojadą na Euro 2012" - powiedział w czwartek na konferencji prasowej poseł SP Andrzej Romanek.
"Premier porusza się samolotem, a nie samochodem, szkoda, bo gdyby poruszał się samochodem, być może wstrząsy, które byłyby na niedokończonych autostradach, spowodowałyby u niego chwilę refleksji" - stwierdził Romanek.
Jak mówił, Tusk obiecywał w kampanii wyborczej budowę dróg i autostrad oraz głosił hasło "Polska w budowie". "My proponujemy hasło +Drogi i obwodnice - niespełnione Tuska obietnice+" - oświadczył poseł SP.
"Panie premierze, wzywamy do podjęcia bardzo stanowczych decyzji" - podsumował Romanek.
Po ostatnich mrozach na budowie A2 między Łodzią a Warszawą pojawiły się szczeliny w asfaltowej podbudowie - ustaliła GDDKiA. Jak jednak powiedziała PAP rzeczniczka GDDKiA Urszula Nelken, takie szczeliny zdarzają się często i nie stanowią zagrożenia dla trwałości drogi.
Budowę autostrady A2 z Łodzi do Warszawy podzielono na pięć odcinków - każdy z nich buduje inny wykonawca. Termin zakończenia budowy trzech z nich został określony na 5 czerwca 2012 roku. Odcinki A i C, które początkowo budował chiński Covec, mają być ukończone do 15 października 2012, ale dla kierowców mają być przejezdne w maju - przed Euro 2012. Autostrada między Łodzią a Warszawą będzie miała ok. 91 km długości.
Projekt nowelizacji ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych - przyjęty we wtorek przez rząd - przewiduje, że nawet nieukończone odcinki dróg krajowych i autostrad mogą być przed Euro 2012 otwarte dla ruchu. Decyzja o pozwoleniu na użytkowanie takiej drogi wydana byłaby warunkowo, na określony czas.