Toyoty GT86 stylizowane na słynne wyścigówki z Le Mans

Z okazji zbliżającej się 86. edycji 24-godzinnego wyścigu w Le Mans Toyota opracowała trzy specjalne egzemplarze GT86. Nawiązują one wyglądem do prototypów Toyoty, które zapisały się w historii startów marki w długodystansowym wyścigu na francuskim torze.

Toyota GT86 to sportowe coupe, którego twórcy czerpali inspiracje z bogatej historii sportowych i wyczynowych modeli japońskiej marki. Model już raz posłużył brytyjskiej Toyocie do przygotowania specjalnych egzemplarzy, które swoim wyglądem oddawały hołd kilku spośród najsłynniejszych rajdowych i wyścigowych samochodów marki. Tym razem przyszedł czas na uhonorowanie pojazdów, którymi Toyota startowała w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans.

Reklama

Już w najbliższą sobotę rozpocznie się 86. edycja tego najsłynniejszego wyścigu długodystansowego na świecie. Aby uczcić to wydarzenie i nawiązać do nazwy coupe Toyoty, trzy specjalne egzemplarze GT86, inspirowane Le Mans, zadebiutowały 8. dnia 6. miesiąca roku.

Pierwszy z nich nawiązuje do TS010 z 1992 roku, który wykorzystał do maksimum możliwości, jakie FIA stworzyła zrewidowanymi regulacjami dla Grupy C. Pod jego maską znalazł się silnik V10 o pojemności 3,5 litra, zdolny wygenerować do 710 KM mocy.

Drugi GT86 oddaje hołd wyścigówce TS020 z 1998 roku, znanej także jako GT-One. Samochód został przygotowany specjalnie na Le Mans jako prototyp LMGTP. Trzy egzemplarze modelu świetnie wypadły w kwalifikacjach i biły rekordy okrążeń w głównym wyścigu.

Inspiracją dla trzeciego GT86 jest TS050 Hybrid, którym w tym roku Toyota wystartuje na francuskim torze po raz trzeci. W 2016 roku model ten był zaledwie o minuty od historycznego zwycięstwa.

Wszystkie trzy GT86 otrzymały wysokiej klasy, duże tylne spojlery, nawiązujące do pakietów aerodynamicznych zapewniających samochodom startującym w Le Mans ogromny docisk do podłoża. Firma Funkee Fish specjalizująca się w oklejeniach winylowych jak najwierniej odtworzyła oryginalne zdobienia wyścigówek Toyoty z Le Mans, dostosowując je do kształtu i proporcji aktualnego coupe marki. Wyczynowe sprężyny pozwoliły obniżyć zawieszenie o 40 mm. Do każdego samochodu dobrano specjalne felgi, który najwierniej oddają koła odwzorowywanych wyścigowych prototypów. Układ wydechowy ze stali nierdzewnej firmy Milltek Sport stanowi wyrafinowane wykończenie - tak pod względem wizualnym, jak i dźwiękowym.

Historia obecności Toyoty na Le Mans sięga 1985 roku, kiedy marka zaczęła dostarczać silniki do samochodów Grupy C zespołom Dome i TOM’S. Fabryczny team Toyoty powstał w 1987 roku, a jego prace zaowocowały startem w Le Mans w 1998 roku. Do tej pory Toyota wystartowała we francuskim wyścigu długodystansowym 19 razy - 6 razy stanęła na podium, w tym pięciokrotnie na drugim miejscu.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje