Toyota Racing mistrzem świata 2014 w serii wyścigów długodystansowych
Toyota Racing zdobyła mistrzostwo świata producentów i kierowców po sukcesie w 6- godzinnym wyścigu w San Paulo, ostatnim w serii FIA World Endurance Championship 2014.
Zespół Toyoty zwyciężył w klasyfikacji producentów po raz pierwszy od wygranej w FIA World Rally Championship w 1999 roku. Sukces Toyoty potwierdza rosnącą przewagę technologii hybrydowej nad konwencjonalną. Szczególnie mocno widać to w wyścigach długodystansowych, które wymagają połączenia ekstremalnych osiągów z niezawodnością i wytrzymałością konstrukcji. Samochody hybrydowe zajęły trzy pierwsze miejsca w klasyfikacji producentów.
Zwycięstwo Toyoty w tegorocznym cyklu to efekt ponad 17 lat pracy i udoskonalania technologii hybrydowej. Toyota wyprzedziła w klasyfikacji generalnej takie uznane sportowe marki jak Audi, Porsche, Aston Martin czy Ferrari.
Zwycięstwo Toyoty to historyczny moment w sportach motorowych. Po raz pierwszy japoński producent zdobył mistrzostwo w serii zawodów długodystansowych od początku ich istnienia, tj. od 1953 roku.
Jest to też znaczący moment dla projektu TOYOTA HYBRID System - Racing. Pionierskie przedsięwzięcie, które wprowadziło napęd hybrydowy do sportów motorowych, rozpoczęło się w 2006 roku. W lipcu 2007 roku Toyota Supra wygrała 24-godzinny wyścig Tokachi i przeszła do historii jako pierwszy samochód hybrydowy, który zwyciężył w zawodach motorowych.
Do kolejnych sukcesów bolidów hybrydowych przyczynił się stały rozwój technologii superkondensatorów, który doprowadził do powstania samochodu wyścigowego TS040 HYBRID z napędem na cztery koła, którego moc sięgnęła 1000 KM pomimo zmniejszenia zużycia paliwa o 25% w stosunku do normy z 2013 roku. W ten sposób TOYOTA nie tylko sprostała rygorystycznym wymaganiom regulacji LMP1 na 2014 rok, ale także odniosła pięć zwycięstw w ośmiu wyścigach, dwanaście razy zajęła miejsce na podium, cztery razy wykonała najszybsze okrążenie wyścigu i cztery razy startowała z pole position.
Ósmy wyścig serii w San Paulo zakończył się dla Anthony'ego Davidsona i Sébastiena Buemi zajęciem 2. miejsca. Z powodu złej pogody na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa, który przerwał walkę Davidsona o zwycięstwo. Obaj kierowcy bolidu #8 zagwarantowali sobie tytuł mistrzowski już w poprzednim wyścigu w Bahrajnie.
Alex Wurz, Stéphane Sarrazin i Mike Conway prowadzący bolid #7 zajęli 4. miejsce w wyścigu po tym, jak wykonali karny przejazd przez strefę serwisową. W klasyfikacji generalnej kierowców Wurz i Sarrazin zakończyli sezon na 5. pozycji.