Oryginalna Toyota Celica mistrza świata WRC na sprzedaż

Takie okazje trafiają się niezwykle rzadko. W internecie pojawiło się ogłoszenie z wyjątkową, historyczną rajdówką - wystawioną na sprzedaż Toyotą Celicą GT-Four ST185. To oryginalne auto przygotowane przez Toyota Team Europe, którym Carlos Sainz zdobył swój drugi tytuł Rajdowego Mistrza Świata.

 Samochód mistrza świata

Kiedy w 1992 roku Carlos Sainz przystępował do kończącego sezon WRC Rajdu Wielkiej Brytanii, sytuacja w klasyfikacji generalnej kierowców nie była pewna. Owszem, kierowca Toyoty miał przewagę 12 punktów nad drugim Juhą Kankkunenem w Lancii, ale jak wiadomo, w rajdach samochodowych nie można być pewnym niczego. Hiszpański kierowca Toyoty Celiki GT-Four nie zawiódł, dojechał do mety z przewagą ponad dwóch minut nad drugim Arim Vatanenem oraz prawie trzech nad Kankkunenem i ostatecznie zdobył drugi tytuł Rajdowego Mistrza Świata. Oryginalny samochód, którym Sainz przypieczętował wtedy swój historyczny sukces - Toyota Celica GT-Four ST185 - trafił właśnie na sprzedaż.

Reklama

Historia wyjątkowej Toyoty Celiki

Start w RAC Rally był ostatnim oficjalnym występem Hiszpana za kierownicą rajdowej Toyoty. Ale przenosiny kierowcy do innego zespołu wcale nie oznaczały końca historii zwycięskiej Celiki z numerem rejestracyjnym K-AM 2163. Samochód trafił do siedziby Toyota Team Europe w Kolonii, a w 1994 roku, przemalowany na barwy Castrola, służył jako auto testowe przed Rajdem Safari. Za jego kierownicę wsiadł wtedy niegdyś największy rywal Carlosa Sainza, Juha Kankkunen. Później auto znalazło się w Kenii, gdzie startowało w lokalnych rajdach, a następnie zostało kupione przez Toyota Paraguay, by trafić na odcinki specjalne paragwajskiego Rally del Chaco. Ostatecznie rajdowa Celica GT-Four powróciła do Europy, gdzie została dokładnie odrestaurowana i powtórnie otrzymała charakterystyczny wygląd z czasów Rajdu Safari. Dzisiaj ta oryginalna Toyota kosztuje 229 tys. euro, czyli niemal milion złotych.

Rajdowe Celiki i Carlos Sainz w Polsce

Toyoty Celiki GT-Four występowały z sukcesami również na odcinkach specjalnych w Polsce. Za kierownicą GT-Foura w wersji ST165 tytuł Rajdowego Mistrza Polski dwukrotnie zdobył Paweł Przybylski, a w odmianie ST185 również dwukrotnie najlepszym polskim kierowcą rajdowym okazał się Krzysztof Hołowczyc. W 1998 roku Polskę odwiedził sam Carlos Sainz, który wtedy startował za kierownicą Toyoty Corolli WRC. Pokazy mistrzowskich umiejętności Hiszpana można było obserwować na warszawskim lotnisku Bemowo.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy