Kuchar w Sierra de Lobos

Już jutro (o godzinie 16:00 naszego czasu) rozpocznie się rywalizacja w Rajdzie Meksyku, trzeciej rundzie mistrzostw świata 2004. Rajdowe mistrzostwa świata po raz pierwszy w historii zawitają do Meksyku.

article cover
INTERIA.PL

Baza rajdu znajduje się w mieście Leon położonym 380 kilometrów na północny-zachód od stolicy kraju - Mexico City. Leon to piąte pod względem wielkości (1.2 mln mieszkańców) miasto w Meksyku, które położone jest w stanie Guanajuato. Stolicą stanu jest miasto o tej samej nazwie, w którym w czwartek nastąpi uroczysty start.

Rajd Meksyku to wielka niewiadoma. Przepisy zabraniają testów poza obszarem Europy i team MMSP nie miał nigdy okazji zapoznania się z miejscowymi warunkami. Odcinki specjalne bardzo kompaktowego rajdu zlokalizowane są w górach Sierra de Lobos i Sierra de Guanajuato i przebiegają często na znacznych wysokościach. Już trasa pierwszej próby (również OS 4) z Ortega do La Esperanza przebiega w najwyższym punkcie na wysokości 2737 mnpm. Takie nietypowe warunki panują na wszystkich odcinkach specjalnych, których najniższe punkty nigdy nie są zlokalizowane poniżej 1800 mnpm.

W rajdzie Meksyku po raz pierwszy zostaną również wprowadzone niektóre z nowych przepisów obowiązujących w rajdach. Zgodnie z formułą "2 + 3" kierowcy mieli niecałe dwa dni na zapoznanie się z trasą. Po środowym i czwartkowym rekonesansie czeka ich trzydniowa rywalizacja. Tylko podczas sześciu stref serwisowych będzie dozwolona zmiana ogumienia co powoduje, że liczba opon na jeden samochód na cały rajd została ograniczona w Meksyku do 60 sztuk.

W ubiegłym roku, gdy Rajd Meksyku nie był jeszcze rundą mistrzostw świata, jego zwycięzcą został Marcos Ligato (Mitsubishi Lancer), a na drugim miejscu uplasował się Janusz Kulig. Trasa tylko dwóch odcinków specjalnych tegorocznego rajdu pokrywa się całkowicie z próbami rozegranymi w ubiegłym roku. W obu przypadkach najlepsze czasy na tych OS-ach odnotował wtedy tragicznie zmarły polski kierowca.

Na liście zgłoszeń jest, jak na Mistrzostwa Świata, niewiele, bo 59 załóg, jednak znajdują się tam wszystkie załogi zgłoszone do WRC oraz 16 z 20 zgłoszonych do PWRC. W tej drugiej stawce są wszyscy najbardziej znani i utytułowani kierowcy: Austriak Manfred Stohl, Brytyjczyk Alister McRae, Fin Jani Paasonen, Hiszpan Daniel Sola, Japończyk Toshihiro Arai i Malezyjczyk Karamjit Singh. W tej drugiej stawce będzie ścigała się jedyna polska załoga w Rajdzie Meksyku - Tomasz Kuchar i Maciej Wodniak. Pojadą oni samochodem Mitsubishi Lancer Evo VI z numerem startowym 46. Po Rajdzie Szwecji Polacy zajmują czwartą lokatę w klasyfikacji PWRC i zapowiadają zaciętą walkę w Meksyku.

Tomasz Kuchar:

W Meksyku wystartujemy Lancerem Evo VI ponieważ nasz Lancer Evo VII jest już w drodze do Nowej Zelandii, gdzie wystartujemy w połowie kwietnia. Podobnie było także teraz, auto do Meksyku wypłynęło jeszcze przed Rajdem Szwecji. Ze względów logistycznych nie było innego wyjścia, musieliśmy zdecydować się na start starszą generacją Lancera. Różnice pomiędzy tymi samochodami są oczywiście dość znaczne, największe na drogach asfaltowych, na szutrze nie jest aż tak źle. Trasa jest bardzo zmienna, są partie szybkie, szerokie i równe, ale są także bardzo dziurawe, kręte i wolne. Poza tym jest bardzo dużo różnych pułapek, niebezpiecznych miejsc, gdzie można uszkodzić auto, czy wypaść z trasy. Myślę, że w tym rajdzie sporo załóg nie dojedzie do mety, a największe szanse mają kierowcy doświadczeni i Ci, którzy potrafią zrobić bezbłędny opis. My jak zwykle chcemy od początku jechać maksymalnie szybko i walczyć z czołówką PWRC, ale zdajemy sobie sprawę, że w tak silnej stawce nie będzie to łatwe. Jednak zdecydowana większość z nas startuje w Meksyku po raz pierwszy, a to powoduje, że szanse są wyjątkowo wyrównane

.

Metę pierwszego etapu rajdu zaplanowano na godzinę 4:30, już w sobotę czasu Warszawskiego. Zakończenie rajdu w niedzielę o 21:30 naszego czasu.

RAJD MEKSYKU 11 - 14 marca 2004

III runda rajdowych mistrzostw świata

II runda mistrzostw świata samochodów produkcyjnych

Baza rajdu: Leon, Poliforum Expo Center

Uroczysty start: 11 marca, w czwartek o godz. 21:00 w Guanajuato

Start do rajdu: 12 marca, w piątek o godz. 9:00 w Leon

Meta rajdu: 14 marca, w niedzielę o godz. 14:30 w Leon

Trasa: 1040, 67 km w tym 15 odcinków specjalnych o długości 394,43 km

Nawierzchnia OS-ów: szutrowa

Lista zgłoszeń: 59 załóg

Czas: polski minus 7 godzin

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas