Koniec 2.0 turbo...

W minionym sezonie kibice rajdowi po raz ostatni mogli się emocjonować rywalizacją samochodów WRC napędzanych dwulitrowymi silnikami turbo. Od nowego sezonu auta WRC będą miały jednostki o mniejszej pojemności.

Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) samochody w specyfikacji WRC wprowadziła w 1997 roku. Dzięki temu umożliwiona została budowa prototypów, których w przyszłości seryjne modele wcale nie musiały mieć napędu 4x4 czy silnika z turbodoładowaniem.

WRC pozwoliło na wprowadzenie w samochodach seryjnych wielu nowości technicznych testowanych podczas rajdów, które m.in. miały wpływ na poprawienie bezpieczeństwa. Jednak utrzymanie fabrycznych zespołów WRC w mistrzostwach świata okazało się bardzo kosztowne, a w związku ze światowym kryzysem kolejni producenci wycofywali się z rywalizacji. Dlatego FIA podjęła decyzję o rezygnacji po sezonie 2010 z tych samochodów i wprowadzeniu w zamian aut z silnikami o mniejszej pojemności, które będą także mniej zaawansowane technologicznie. Dzięki temu koszty utrzymania teamów mają być zredukowane nawet o 30 procent.

Reklama

Od 1997 roku samochody WRC zbudowało dziesięciu producentów z sześciu państw. W 2010 roku na "placu boju" został tylko Ford Focus WRC i Citroen C4 WRC. Producentami najbardziej zaawansowanych technologicznie samochodów rajdowych byli: Ford (Escort 1997-98, Focus 1999-2010), Subaru (Impreza 1997-2008), Toyota (Corolla 1997-1999), Seat (Cordoba 1998-2000), Skoda (Octavia 1999-2003, Fabia 2003-06), Peugeot (206 1999-2003, 307 2004-05), Hyundai (Accent 2000-03), Citroen (Xsara 2001-06, C4 2007-10), Mitsubishi (Lancer 2001-05) oraz Suzuki (SX4 2007-08).

Kierowcy jadący WRC wystartowali w 201 imprezach zaliczanych do klasyfikacji mistrzostw świata. Po raz pierwszy w styczniu 1997 roku w Rajdzie Monte Carlo, po raz ostatni w połowie listopada bieżącego roku w Rajdzie Wielkiej Brytanii.

Specjalnie dla wszystkich fanów rajdów, na pożegnanie samochodów z dwulitrowymi silnikami przygotowaliśmy specjalną, obszerną (141 zdjęć!) galerię, w której Marcin Kaliszka prezentuje swoje fotografie samochodów WRC. Jest co oglądać...

Nowe samochody klasy WRC napędzane będą silnikami turbo o pojemności 1,6 l. Auta w tej specyfikacji na sezon 2011 przygotowali BMW, Ford i Citroen. BMW - mini countryman, Ford - fiestę WRC, zbudowaną na bazie modelu S2000, a Citroen - DS3 WRC, który na przełomie sierpnia i września odbył pierwsze jazdy. Samochód testował mistrz świata Sebastien Loeb. Francuz początkowo - po decyzji FIA - był przeciwny zmniejszeniu pojemności silników, zapowiadał nawet, że rozważy możliwość zakończenia kariery.

Po testach Loeb pozytywnie ocenił model DS3 WRC, choć przyznał, że auto wymaga jeszcze sporych poprawek. Mistrz świata jednak już nie wspomina o zakończeniu kariery, przeciwnie, weźmie udział w przyszłorocznym cyklu.

Według nieoficjalnych informacji nowy samochód WRC ma już także przygotowany Toyota, która po kilku latach przerwy planuje powrót na rajdowe trasy mistrzostw świata oraz Peugeot.

Zostań fanem naszego profilu na Facebooku. Tam można wygrać wiele motoryzacyjnych gadżetów oraz już niebawem... samochód na weekend z pełnym bakiem! Wystarczy kliknąć w "lubię to" w poniższej ramce.

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy