Cupra Leon Competicion i prace nad aerodynamiką

Przy projektowaniu samochodów, które mają zapewnić maksimum osiągów w skrajnie różnych warunkach, inżynierowie szczególnie dużo uwagi zwracają na aerodynamikę. Przykładem modelu o dopracowanym współczynniku oporu powietrza jest Cupra Leon Competicion, stworzona do rywalizacji w wyścigach na każdej powierzchni, zarówno w formatach TCR, jak i Endurance.

Nowy model Cupry został po raz pierwszy poddany działaniu sił natury, jeszcze zanim powstał fizyczny prototyp. Było to możliwe dzięki jednemu z najpotężniejszych komputerów w Europie - MareNostrum 4. Urządzenie znajdujące się w Barcelonie korzysta z 165 888 procesorów Intel Xeon, co przekłada się na moc obliczeniową 11,15 petaflopów. MareNostrum 4 jest obecnie najmocniejszym komputerem w Hiszpanii, 7. w Europie i 30. na świecie według listy TOP500. Z jego pomocą inżynierowie Cupry mogli określić optymalne rozwiązania na zmniejszenie oporu powietrza jeszcze na etapie wirtualnego projektu.

Reklama

Pomimo zaawansowania programów komputerowych projektanci nie rezygnują z testowania samochodów w tunelu aerodynamicznym.

 - Podczas testów możemy zbadać rzeczywiste właściwości poszczególnych elementów samochodu w skali 1:1 - tłumaczy Xavi Serra, dyrektor techniczny projektu CUPRA Racing. - Dzięki temu wiemy, jak samochód zachowa się na torze wyścigowym. 

Cupra Leon Competicion została poddana w tunelu aerodynamicznym ekstremalnym testom. Samochód musiał zmierzyć się z wiatrem o prędkości dochodzącej do 300 km/h, wytwarzanym przez 20 skrzydeł wiatraka o średnicy 5 metrów. Dane z czujników zamontowanych w strategicznych punktach karoserii przekazywane były w czasie rzeczywistym do komputerów monitorujących opór powietrza. Lepsze właściwości aerodynamiczne przekładają się na niższe spalanie, większy komfort i bezpieczeństwo jazdy, a także lepsze osiągi.

Przy testach aerodynamicznych inżynierowie Cupry starają się jak najwierniej odwzorować warunki panujące na drodze. W tym celu w tunelu zamontowano prowadnice kół pozwalające na symulację jazdy z prędkością 235 km/h. 

- Najważniejsze dla nas jest to, że mamy możliwość odwzorowania nawierzchnię drogi - podkreśla Stefan Auri, inżynier obsługujący tunel aerodynamiczny. - Możemy symulować nawet wchodzenie w zakręty, dzięki elektrycznym silnikom poruszającymi specjalnymi pasami pod samochodem.

Zebrane w ten sposób dane zostały wykorzystane przy opracowywaniu wyglądu i właściwościach ostatecznego projektu Leona Competicion. Informacje będą również przydatne przy pracach projektowych nad kolejnymi modelami samochodów osobowych i wyścigowych hiszpańskiej marki.

- Jesteśmy bardzo zadowoleni z wprowadzonych zmian. Udało nam się zmniejszyć opór powietrza i ulepszyć siłę dociskającą - wymienia Xavi Serra. - Dzięki temu stworzyliśmy Leona, który jest bardziej wydajny od poprzednich generacji. Przełoży się to na lepszy czas na torze.

Cupra Leon Competicion rozpędza się do 264 km/h, a jego silnik generuje 410 Nm momentu obrotowego. Sprawne przyspieszanie umożliwia z kolei 6-biegowa sekwencyjna skrzynia biegów. Wypracowany współczynnik oporu powietrza pozostaje tajemnicą pilnie strzeżoną przed konkurentami. Jego dokładną wartość zna tylko wąskie grono projektantów i inżynierów, którzy przygotowują Leona Competición do sportowych rywalizacji.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy