Znak ostrzegawczy A-30. Najdziwniejszy znak drogowy w Polsce?
Głównym zadaniem znaku A-30 jest ostrzeganie kierowcy przed niebezpieczeństwem. Ale jakim? Jego znaczeń może być naprawdę sporo. Sprawdzamy, czego może się spodziewać kierowca, gdy zobaczy taki znak przy drodze.
Zadaniem znaków ostrzegawczych jest uprzedzanie kierowców o niebezpiecznych lub trudnych sytuacjach na drodze. W Polsce do tej grupy zalicza się znaki o kształcie żółtego trójkąta z czerwoną obwódką i czarnym symbolem. Każdego dnia kierowcy przejeżdżają obok dziesiątków, jeśli nie setek takich znaków.
Mogą one ostrzegać przed niebezpiecznym zakrętem, ubytkami w drodze, robotami drogowymi, nachyleniem drogi, przejazdem kolejowym lub zwierzętami na drodze. Każdy z nich ma jakieś konkretne znaczenie, oprócz samotnego znaku ostrzegawczego A-30.
Obowiązująca w Polsce tablica znaków drogowych zawiera pozycję A-30, która symbolizuje "inne niebezpieczeństwo". Z opisu wynika, że jest to znak ostrzegający "o niebezpieczeństwie innego rodzaju niż określone pozostałymi znakami ostrzegawczymi". Chodzi o znaki od A-1 do A-29 i od A-31 do A-34.
Znak ostrzegawczy A-30 stosuje się łącznie z tabliczkami, które za pomocą symbolu lub (oraz) napisu wskazują na rodzaj niebezpieczeństwa. Komunikaty dla kierowcy powinny być zwięzłe i jednoznaczne. Dla przykładu hasło "piesi" będzie oznaczało o intensywny ruchu pieszych po jezdni.
Przepisy dopuszczają stosowanie znaku A-30 bez tabliczek informujących o rodzaju niebezpieczeństwa. Jest to możliwe tylko w sytuacjach awaryjnych. Kierowca powinien zwolnić i baczniej obserwować sytuację wokół siebie.
Pod znakiem można zastosować tabliczkę T-1 lub T-2, które wskazują odległość znaku od niebezpiecznego miejsca lub wskazują długość odcinka drogi, na którym występuje. Tabliczka T-3 wskazuje koniec niebezpiecznego odcinka.
Ze znakiem A-30 można stosować między innymi tabliczki sygnalizujące o:
- T-8 - miejscu, w którym ruch pojazdów został skierowany na tory tramwajowe,
- T-10 - przecięciu drogi z bocznicą kolejową lub torem o podobnym charakterze; w miejscu tak oznakowanym ruch na drodze jest wstrzymywany przez pracownika kolei podczas przejeżdżania (przetaczania) pociągu,
- T-11 - przeprawie promowej,
- T-12 - podłużnym uskoku nawierzchni,
- T-13 - odcinku drogi, na którym występują deformacje nawierzchni w postaci kolein,
- T-14 - miejscu częstych wypadków o charakterze wskazanym na tabliczce,
- T-15 - miejscu częstych wypadków spowodowanych śliską nawierzchnią jezdni ze względu na opady deszczu,
- T-16 - miejscu wyjazdu pojazdów uprzywilejowanych wskazanych na tabliczce,
- T-17 - granicy państwa,
- T-18 - nieoczekiwanej zmianie kierunku ruchu o przebiegu wskazanym na tabliczce
***