Znak B-43 działa inaczej niż pozostałe. Kierowcy łatwo wpadają w pułapkę
Znak ograniczenia prędkości w strefie ruchu, B-43, działa inaczej niż klasyczne ograniczenie prędkości. Wjeżdżając do strefy ruchu warto o tym pamiętać.
Już sam wygląd znaku powinien dać do myślenia i wzbudzić czujność, bowiem znak B-43 to nie jest klasyczna okrągła tablica, tylko taka, która ma formę prostokąta. Na białym tle umieszczono czerwoną obwódkę oraz wpisane czarnymi cyframi panujące na danym obszarze ograniczenie prędkości.
Znak B-43 - co oznacza?
Klasyczne ograniczenie prędkości, które najczęściej widujemy na drogach jest odwoływane np. przez kolejne skrzyżowanie - przypominamy tutaj, że o skrzyżowaniu dróg nie mówimy wtedy, gdy przecina się np. droga główna z gruntową czy drogą wewnętrzną. W przypadku znaku B-43 ograniczenie prędkości na nim widniejące nie dotyczy tylko jednego odcinka drogi, ale obszaru całej strefy. Takie rozwiązanie pozwala ograniczyć liczbę znaków i zwiększyć bezpieczeństwo pieszych czy rowerzystów, bowiem właśnie tego typu oznakowanie występuję najczęściej na osiedlach czy w centrach miast.
W wypadku znaku B-43 zatem skrzyżowanie dróg nie powoduje zniesienia ograniczenia prędkości, o nim może informować wyłącznie znak B-44, czyli "koniec strefy ograniczonej prędkości". W strefach ograniczonej prędkości mogą być stosowane urządzenia wymuszające wolną jazdę, takie jak progi zwalniające czy szykany. Te elementy infrastruktury nie muszą być dodatkowo oznakowane znakami ostrzegawczymi.
O tym, że wjeżdżamy np. do strefy ruchu "tempo 30" informują nie tylko znaki pionowe, ale też poziome, które są niejako uzupełnieniem tych pierwszych.
Warto też pamiętać, że za przekroczenie prędkości w danej strefie kierowcy grożą takie same mandaty i punkty, jak w przypadku innych miejsc na drodze. Najczęściej pojawiające się ograniczenie w tego typu miejscach wynosi od 20 do 50 km/h. Przekroczenie prędkości w strefie ograniczonej prędkości o co najmniej 51 km/h w terenie zabudowanym skutkuje odebraniem prawa jazdy.
Strefy "Tempo 30" - inicjatywa europejska
Strefy "Tempo 30" to obszary w miastach w całej Europie, w których obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h. Są też nazywane strefami ruchu uspokojonego. Celem ich wprowadzania jest poprawa bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego, w szczególności pieszych, rowerzystów i dzieci. Proces wprowadzania stref "Tempo 30" obejmuje szereg działań, takich jak:
- Analiza ruchu: Określenie obszarów, w których strefy "Tempo 30" przyniosą największe korzyści.
- Konsultacje społeczne: Zaangażowanie mieszkańców w proces decyzyjny.
- Oznakowanie: Umieszczenie odpowiednich znaków drogowych.
- Kampanie informacyjne: Podnoszenie świadomości na temat celów i zasad stref "Tempo 30".
- Egzekwowanie przepisów: Stosowanie odpowiednich środków kontroli prędkości.
Strefy "Tempo 30" znajdziemy w największych polskich miastach. Władze niektórych europejskich miast (np. Bilbao czy Brukseli) poszli nawet o krok dalej i wyznaczyli prędkość 30 km/h jako maksymalną na terenie całego miasta - chyba, że znaki akurat wskazują inaczej.
Tak ochocze podejście do ograniczania prędkości wynika także z badań - pieszy, który zostanie potrącony przez auto jadące z prędkością 30 km/h ma 90 proc. szans na przeżycie, przy 50 km/h już tylko 50 proc.