Zanim zaparkujesz na chodniku, sprawdź pole F.2 w dowodzie rejestracyjnym
Parkowanie samochodów na chodnikach jest czymś powszechnym, ale jednocześnie rządzi się określonymi zasadami i nie zawsze jest dozwolone. Szczególnie w dzisiejszych czasach powinniśmy zwracać uwagę na jedną, istotną zasadę.
To pytanie nie jest bezzasadne, ponieważ w myśl znowelizowanych we wrześniu 2022 roku przepisów... parkowanie na chodniku jest zabronione. Taka zmiana wywołała spore zamieszanie w mediach, ale zupełnie niepotrzebnie, ponieważ zmieniły się de facto nie zasady, tylko definicje.
Obecnie chodnik to:
Natomiast chodnik jest częścią drogi dla pieszych, którą Kodeks drogowy definiuje następująco:
Dokładnie opisany podział, obrazuje poniższa ilustracja.
Powyższa nowelizacja nie miała więc na celu wprowadzenia rewolucji, a jedynie lepiej uporządkować pewne kwestie. Chodziło tu głównie o doprecyzowanie, jaką częścią drogi mogą poruszać się osoby korzystające z urządzeń wspomagających ruch.
Za zmianą definicji nie poszła żadna zmiana w oznakowaniu, więc widząc chodnik, nadal możemy na nim zaparkować, wyobrażając sobie niejako (podobnie jak wyobrażamy sobie pasy ruchu na drodze, gdzie nie są one wyznaczone), jaka jego część to faktycznie chodnik, ja jaka to pozostała część drogi dla pieszych, na której możemy zaparkować.
Pod warunkiem oczywiście, że parkowania nie zabraniają żadne znaki. Musimy też wziąć pod uwagę ogólnie zasady dotyczące parkowania w takich miejscach, abyśmy mogli pozostawić tam samochód.
Podstawową zasadą podczas parkowania na drodze dla pieszych, jest pozostawienie odpowiednio dużo miejsca dla samych pieszych. Kierowcy muszą pamiętać, że to część drogi przeznaczona przede wszystkim dla nich i nie można utrudniać im ruchu.
Przepisy określają, że kierujący powinien pozostawić przynajmniej 1,5 metra miejsca dla pieszych. Taką szerokość powinniśmy sobie więc wyobrazić, kiedy będziemy szacować, czy możemy zatrzymać się na danym chodniku/drodze dla pieszych.
Zaznaczmy przy okazji, że nowe przepisy przewidują również, że nowopowstające drogi dla pieszych, wymagają 1,8 m szerokości przeznaczonej dla pieszych. Jednak w takich sytuacjach, miejsca na których mogą zatrzymywać się pojazdy, są wyraźnie oznakowane.
Zmiana definicji i podział chodnika na chodnik oraz drogę dla pieszych, nie wpłynęły na jeszcze jedną, istotną zasadę, o której mało kto pamięta. Parkować w takich miejscach mogą tylko pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej, nieprzekraczającej 2,5 tony. Ma to zapobiegać nadmiernemu niszczeniu dróg dla pieszych, zwykle wykonanych z płyt chodnikowych.
Przez długie lata mało kto zwracał uwagę na ten przepis, ponieważ tak duża DMC oznaczała zwykle samochody dostawcze. Właściciele osobówek w ogóle nie musieli się tą zasadą przejmować. Ostatnio jednak się to zmienia, za sprawą popularyzacji SUVów - modele należące do wyższych segmentów rynku, zwykle na pusto ważą 2 tony lub więcej, zaś przepisy mówią o dopuszczalnej masie całkowitej. Wartość ta zapisana jest w rubryce F.2 naszego dowodu rejestracyjnego i warto ją sprawdzić, aby nie okazało się, że parkujemy na chodniku nielegalnie.
Sprawdzić DMC swojego samochodu powinni także właściciele elektryków. Baterie w tych pojazdach ważą setki kilogramów, więc są one wyraźnie cięższe, niż modele spalinowe podobnej wielkości. Tutaj też można więc być zaskoczonym masą pojazdu.
Jeśli zostaniemy przyłapani na niewłaściwym parkowaniu, a więc na przykład na wjechaniu zbyt ciężkim pojazdem na drogę dla pieszych, musimy liczyć się z mandatem. Obecnie za takie wykroczenie grozi 100 zł oraz 2 punkty karne.
***