Ważne zmiany w punktach karnych od 17 września

Punkty karne znów ważne rok oraz powrót szkoleń pozwalających zdjąć z konta punktowego 6 punktów - to najważniejsze zmiany, jakie czekają na kierowców już od 17 września.

Rząd PiS przed wyborami wycofuje się w części zaostrzonych przepisów uderzających w kierowców. 17 września 2022 roku wprowadzono regulacje prawne, na mocy których punkty karne przyznawane za wykroczenia drogowe były ważne nie rok, ale dwa lata, przy czym czas był liczony nie od daty popełnienia wykroczenia, ale opłacenia mandatu. 

Punkty karne ważne rok. Znów będzie można odjąć 6 punktów

Ponadto likwidacji uległy kursy reedukacyjne, dzięki którym możliwe było skasowanie 6 punktów karnych, a także wprowadzono zasadę recydywy, która zakłada dwukrotne podwyższenie kwoty mandatów dla osób popełniających te same, drastyczne, wykroczenia. Całość zmian uzupełniła modyfikacja taryfikatora punktów karnych, dzięki której z prawem jazdy można się pożegnać już po popełnieniu nawet tylko dwóch wykroczeń w ciągu dwóch lat.

Reklama

Szybko okazało się, że nowe zasady dotyczące punktów karnych uderzyły głównie w branżę transportową, która i tak zmaga się z niedoborem kierowców. W efekcie PiS z dużej części zmian postanowił się wycofać i zrobi to równy rok po zaostrzeniu przepisów - 17 września 2023 roku.

W Monitorze Polskim opublikowano już rozporządzenie ministra cyfryzacji w sprawie nadchodzących zmian. Co mówią nowe przepisy?

Punkty karne ważne rok

Punktów karne przyznawane od 17 września znów będą ważne rok. 

Powrót szkoleń dla kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego

Kursy reedukacyjne będą składały się z ośmiu a nie sześciu godzin wykładów. Sześć przeznaczono na prezentacje i filmy instruktażowe. Ta część szkolenia prowadzona będzie przez policjanta ruchu drogowego lub osobę posiadającą specjalistyczną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Kolejne dwie godziny przewidziano dla psychologa transportu, który w formie filmu lub prezentacji przedstawiać ma "psychologiczne aspekty kierowania pojazdem".

Zupełną nowością jest natomiast ćwiczenie praktyczne, które ma polegać na hamowaniu awaryjnym przy prędkości 30-50 km/h. Będzie to tak naprawdę jedyne zadanie, które kierowcy będą musieli wykonać za kierownicą pojazdu.

Całe szkolenie będzie realizowane w ciągu jednego dnia.

Kto może uczestniczyć w szkoleniu?

W szkoleniu dla kierowców naruszających przepisy drogowe może wziąć udział kierowca, który ma między 6 a 24 punkty na swoim koncie, pod warunkiem, że ma prawo jazdy dłużej niż rok. 

Kierowcy, którzy przekroczą 24 punkty tracą prawo jazdy i muszą iść na egzamin sprawdzający kwalifikacje. Kursy nie są również dostępne dla kierowców młodych stażem, czyli takich, którzy mają prawo jazdy krócej niż rok.

Co da odbycie kursu reedukacyjnego?

Po odbyciu kursu z konta punktowego kierowcy zniknie 6 punktów i będą to punkty przyznane najwcześniej, a więc te, których okres obowiązywania jest najkrótszy.

Jakie punkty karne nie znikną po odbyciu kursu reedukacyjnego?

Warunkiem skasowania punktów karnych jest opłacenie mandatów karnych powiązanych z danymi punktami. Ponadto konto punktowe nie może być ujemne, co oznacza, że nie ma sensu przechodzenia szkolenia, gdy kierowca ma mniej niż 6 punktów karnych.

Jak często można odbywać kurs redukujący punkty karne?

W kursie można brać udział nie częściej niż raz na pół roku, co oznacza, że w ciągu roku będzie można zmniejszyć konto o 12 punktów, czyli połowę dostępnej puli.

Kto organizuje szkolenia dla kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego?

Podobnie jak przed likwidacją, kursy będą odbywać się w ośrodkach ruchu drogowego, które będą również pobierały za nie opłaty. Szkolenie będzie odbywało się wyłącznie stacjonarnie, w ciągu jednego dnia. Nie będzie możliwości odbycia kursu online.

Ile kosztuje kurs dla kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego?

Tego wciąż nie wiadomo. Kursy redukujące punkt karne przed ich likwidacją kosztowały około 300-350 zł. Po zmianach na pewno będą droższe, nieoficjalnie mówi się o kwotach 500-1000 zł. Cenę ustalają niezależnie poszczególne ośrodki ruchu drogowego.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy