Tajemniczy znak drogowy na autostradach. Pełni bardzo ważną funkcję

Znaki drogowe są z zasady niemal identyczne w różnych krajach. Poszczególne państwa mogą jednak wprowadzać dodatkowe oznaczenia, które niekoniecznie muszą być zrozumiałe dla przyjezdnych kierowców. Dokładnie tak jest z opisywanym znakiem.

Nowy znak na niemieckich autostradach dotyczy bardzo konkretnej grupy pojazdów
Nowy znak na niemieckich autostradach dotyczy bardzo konkretnej grupy pojazdów123RF/PICSEL

Może to wydać się przytłaczające, ale w Niemczech można spotkać około 500 znaków drogowych, regulujących ruch. Część z nich spotykana jest tylko w tym kraju, co dla kierowców z innych krajów może stanowić problem. Tak też jest w opisywanym przypadku.

Co oznacza czarno-biały znak nad autostradą?

Znak, który można od niedawna spotkać na niemieckich autostradach, wygląda dość nietypowo. Na białym okręgu znajduje się drugi, czarny okrąg. W środku wpisano biały kwadrat, na który nadchodzą od góry i dołu dwie ćwiartki białego koła. Całość z daleka wygląda trochę jak klepsydra.

Wygląd tego nowego znaku niewiele raczej mówi - trudno się domyślić jego znaczenia i można go łatwo przeoczyć. Na szczęście kierowcy nie muszą się nim sugerować, ponieważ stosuje się go z uwagi na pojazdy autonomiczne. Dzięki nim takie samochody autonomiczne mogą dokładniej określić swoje położenie.

Gdzie spotkamy czarno-białe znaki nad autostradami?

Obecnie nowy znak drogowy nie jest często spotykany. Zauważyć go możemy:

  • na autostradzie A9 w Bawarii pomiędzy węzłem Pfaffenhofen i Holledau
  • na trasie A93 w okolicach miasta Regensburg przy zjeździe na Wolnznach

Lokalizacja nie jest dziełem przypadku, bowiem w tych rejonach są przeprowadzane testy samochodów autonomicznych. Nieopodal tych dwóch tras znajdują się lokalizacje fabryk należących do takich marek jak BMW czy Audi. Poza tym lokalna topografia dróg jest odpowiednia do przeprowadzania różnych testów. Znajdują się tam proste odcinki dróg oraz zakręty, wzniesienia czy wielopasmowe odcinki.

Niemieckie ministerstwo odpowiedzialne za cyfryzację i transport wprowadziło również w tamtych rejonach projekt polegający na "digitalizacji" autostrad. Producenci samochodów w porozumieniu z firmami z branży IT i telekomunikacji przy okazji rozwijania technologii autonomicznej testują komunikację cyfrową pomiędzy samochodem a drogą.

***

Moto Flesz - odcinek 63. O przyszłości Izery i pierwszych cenach Jeepa z PolskiINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas