Rewolucja w punktach karnych cofnięta - sejm przegłosował nowelizację
Rządzący przyjęli nowelizację przepisów, zgodnie z którą cofnięta zostanie jedna z rewolucyjnych zmian w systemie karania kierowców, jakie wprowadzono w ubiegłym roku.
Spis treści:
Nowy taryfikator mandatów oraz nowy taryfikator punktów karnych 2022
Przypomnijmy, że rządzący dwukrotnie wprowadzili w minionym roku rewolucyjne zmiany, dotyczące karania kierowców za wykroczenia drogowe. Pierwsza weszła w życie 1 stycznia i zmieniła stawki mandatów za dużą część wykroczeń. Jednocześnie podniesiono maksymalną kwotę mandatu za jedno wykroczenie - z 500 zł do 2500 zł. Z kolei najwyższa kara, jaką może wymierzyć kierowcy sąd, jeśli policja zdecyduje się skierować tam sprawę zatrzymanego kierującego, wzrosła z 5000 do 30 000 zł.
Drugi pakiet zmian wszedł w życie 17 września 2022 roku i obejmował głównie kwestię punktów karnych. Po pierwsze podwyższono maksymalną ich liczbę za jedno wykroczenie z 10 do 15 punktów i odpowiednio zaostrzono kary za najpoważniejsze wykroczenia. Pozostawiono przy tym maksymalną liczbę punktów, jaką może uzbierać kierowca, na poziomie 24 punktów.
Kolejna zmiana dotyczyła okresu, po jakim punkty znikają z konta kierowcy. Wcześniej następowało to po roku od popełnienia wykroczenia, ale po 17 września wydłużono ten czas do dwóch lat i to dopiero od momentu opłacenia mandatu. Co więcej, zlikwidowano szkolenia, prowadzone przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego, pozwalające na zmniejszenie o 6 liczby punktów, w których można było brać udział raz na pół roku.
Również we wrześniu minionego roku, wprowadzono tak zwaną zasadę recydywy. Zgodnie z nią, jeśli kierowca w ciągu dwóch lat dwukrotnie popełni takie samo wykroczenie, otrzymuje mandat w podwójnej kwocie. Zasada ta dotyczy tylko przypadku wybranych, najpoważniejszych przewinień, ale w ten sposób za jedno tylko wykroczenie można dostać nawet 5000 zł mandatu.
Rząd wycofuje się z rewolucji w punktach karnych
Rząd podczas ostatniego głosowania przyjął nowelizację, która cofa część z wprowadzonych w minionym roku zmian. Chodzi konkretnie o czas pozostawania punktów karnych na koncie kierowcy - znikać będą nie po dwóch latach, ale ponownie po roku.
Przywrócone zostaną także kursy reedukacyjne, tak jak poprzednio pozwalające na usunięcie 6 punktów karnych raz na pół roku. Aby wziąć w nich udział, trzeba będzie spełnić trzy warunki:
- uczestnik musi posiadać prawo jazdy dłużej niż rok
- można redukować wyłącznie punkty za wykroczenia, za które mandat został już opłacony
- nie może to być szkolenie prowadzone "na odległość" (online)
Dodajmy, że rząd nie afiszował się z chęcią wprowadzenia takich zmian, a odpowiednie zapisy, pojawiły się w nowelizacji, która miała dotyczyć poprawy bezpieczeństwa osób, korzystających z usług przewoźników, zamawianych przez aplikację. Dlaczego więc rządzący zdecydowali się (po cichu) wycofać z jednej ze zmian, która rok temu zachwalana była, jako istotna dla poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach? Oto jak wyjaśnił to wiceminister infrastruktury Rafał Weber, podczas wywiadu dla RMF FM:
Złagodzenie przepisów dotyczących ostrego karania piratów drogowych odbyło się na prośbę branży transportowej. (...) Branża transportowa sygnalizowała nam duży problem. Były obawy kierowców zawodowych, tych, którzy każdego dnia spędzają w pojazdach kilka, a nawet kilkanaście godzin. (...) Spędzając tyle godzin za kółkiem są bardziej narażeni na drobne wykroczenia, które w konsekwencji mogą doprowadzić do zatrzymania prawa jazdy. Ryzyko popełnienia drobnego błędu, nieważącego na bezpieczeństwie jazdy, jest tu dużo wyższe niż w przypadku osoby dojeżdżającej do pracy.
Jednocześnie wiceminister przekonywał, że wycofanie się ze wspomnianych przepisów, nie wpłynie w żaden sposób, na obserwowany wyraźny spadek liczby wypadków na polskich drogach.
Nowe przepisy dotyczące przewozów na aplikację
Tak jak wspomnieliśmy, omawiane zmiany, przyjęte były wraz z pakietem innych przepisów, mających na celu poprawę bezpieczeństwa osób, które korzystają z usług firm, świadczących przewozy za pośrednictwem aplikacji. Zgodnie z nowelizacją, przedsiębiorcy, którzy oficjalnie figurują jako pośrednicy między kierowcami oraz ich klientami, będą zobowiązani do weryfikacji kierowców wykonujących przewozy, zanim jeszcze rozpoczną z nimi współpracę. Kierowcy zainteresowani taką pracą, będą musieli osobiście stawić się w oddziale pośrednika, potwierdzić swoją tożsamość oraz posiadane uprawnienia do kierowania.
Przedsiębiorcy będą także musieli:
Dokonywać weryfikacji - w tym elektronicznie za pośrednictwem środków komunikowania się na odległość w trakcie świadczenia usługi przewozu, z częstotliwością niezbędną dla zapewnienia bezpieczeństwa przewozu osób, jednak nie rzadziej niż raz na 100 przewozów - czy osoba wykonująca przewóz osób jest rzeczywiście osobą, której ten przewóz zlecono.
Znowelizowane przepisy przewidują także zaostrzenie kar, za niedopełnienie obowiązków, wymienionych w ustawie.
Za przyjęciem mawianej nowelizacji głosowało 427 posłów, 18 wstrzymało się od głosu, a 3 było przeciw. Teraz ustawa trafi do senatu.
***