Pułapka jazdy na suwak. Reguła nie zawsze obowiązuje, gdy kończy się pas

Jazda na suwak to teoretycznie bardzo prosta reguła, która ma za zadanie upłynnić ruch tam, gdzie następuje zwężenie drogi. Zasady tego manewru powinien znać każdy kierowca, bo jest to obowiązkowy element, regulowany przepisami. Ale jazda na suwak nie obowiązuje wszędzie tam, gdzie dochodzi do zwężenia drogi.

Obowiązek jazdy na suwak nie powstaje automatycznie przy każdym zwężeniu drogi
Obowiązek jazdy na suwak nie powstaje automatycznie przy każdym zwężeniu drogiAdam Burakowski/REPORTEREast News

Od momentu wprowadzenia przepisów zobowiązujących kierowców do stosowania zasady jazdy na suwak minęły już przeszło trzy lata, a niektórzy wciąż mają problemy ze stosowaniem się do tego wymagania. Choć jazda na suwak miała ułatwić kierowcom poruszanie się pod rogach podczas remontów i innych sytuacji utrudniających ruch, często sprawia problemy i prowadzi do nieporozumień.

Na czym polega jazda na suwak?

Precyzuje to ustawa Prawo o ruchu drogowym, konkretnie dwa podpunkty art. 22 pkt. 4. Czytamy w nim:

Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.

I to właśnie te dwa podpunkty precyzują, kiedy obowiązuje jazda na suwak. 

Kiedy obowiązuje zasada jazdy na suwak

Dwie sytuacje wymieniane w przepisach to:

W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni, z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku, w którym nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu ze względu na występującą przeszkodę na tym pasie ruchu lub zaniknięcie pasa, kierujący pojazdem, który porusza się sąsiednim pasem ruchu, jest obowiązany, bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu, do umożliwienia jednemu pojazdowi lub zespołowi pojazdów, które znajdują się na takim pasie ruchu, do zmiany pasa ruchu na sąsiedni, na którym już istnieje możliwość kontynuowania jazdy.

Oraz: 

W sytuacji znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku, w którym nie ma możliwości kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu, ze względu na przeszkody na tych pasach ruchu lub ich zanikanie, jeśli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas, na którym istnieje możliwość kontynuowania jazdy, to kierujący pojazdem, który porusza się tym pasem ruchu ma obowiązek bezpośrednio przed miejscem występowania przeszkody lub zanikania pasów, umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub zespołowi pojazdów z lewej strony.

Oznacza to, że na trasie musi zachodzić konieczność znacznego zmniejszenia prędkości, która jest spowodowana zatorem drogowym. W związku z tym pojazdy stoją lub poruszają się wolniej przez utrudnienia na drodze (stłuczka, wypadek, awaria, remont lub inna sytuacja drogowa).

Jazda na suwak - kiedy nie obowiązuje

Zasady tej nie stosujemy w przypadku, gdy dochodzi zbliżamy się do zwężenia drogi, ale ruch przebiega płynnie, bez zmniejszania prędkości. Wówczas to zgodnie z cytowanym art. 4 ustawy PoRD, to zmieniający pas musi ustąpić pierwszeństwa pojazdowi, który już się po nim porusza. 

Czego nie robić podczas jazdy na suwak

  • Czasami kierowcy celowo blokują pas ruchu, uniemożliwiając innym przejazd na koniec pasa, na którym nie można kontynuować jazdy. Takie postępowanie często określane jest jako "szeryfowanie" na drodze. 
  • Innym częstym błędem jest próba wpychania się na drugi pas tuż za innym zmieniającym pas samochodem. Ważne jest pamiętać, że kierowca na pasie z kontynuacją ma obowiązek wpuścić tylko jeden pojazd przed siebie. 
  • Czasami kierowcy jadący na pasie z kontynuacją "przyklejają się" do zderzaka poprzedzającego samochodu, uniemożliwiając tym samym włączenie się pojazdowi z kończącego się pasa. 
  • Jednym z najbardziej irytujących błędów podczas jazdy na suwak jest również wcześniejsze zjeżdżanie z pasa, który się kończy. Zasady jazdy na suwak jasno określają konieczność dojechania do końca pasa, a dopiero w miejscu, gdzie nie ma możliwości kontynuacji jazdy, sygnalizowania chęci zmiany pasa i wykonania manewru. 
  • Należy pamiętać, że zasada jazdy na suwak obowiązuje tylko w przypadku znacznego spowolnienia ruchu, a nie w każdym przypadku, gdy jeden z pasów zanika.

***

Darmowe autostrady i zakaz wyprzedzania dla ciężarówek. Moto Flesz odc. 91INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas