Pułapka jazdy na suwak. Reguła nie zawsze obowiązuje, gdy kończy się pas
Jazda na suwak to teoretycznie bardzo prosta reguła, która ma za zadanie upłynnić ruch tam, gdzie następuje zwężenie drogi. Zasady tego manewru powinien znać każdy kierowca, bo jest to obowiązkowy element, regulowany przepisami. Ale jazda na suwak nie obowiązuje wszędzie tam, gdzie dochodzi do zwężenia drogi.
Od momentu wprowadzenia przepisów zobowiązujących kierowców do stosowania zasady jazdy na suwak minęły już przeszło trzy lata, a niektórzy wciąż mają problemy ze stosowaniem się do tego wymagania. Choć jazda na suwak miała ułatwić kierowcom poruszanie się pod rogach podczas remontów i innych sytuacji utrudniających ruch, często sprawia problemy i prowadzi do nieporozumień.
Precyzuje to ustawa Prawo o ruchu drogowym, konkretnie dwa podpunkty art. 22 pkt. 4. Czytamy w nim:
I to właśnie te dwa podpunkty precyzują, kiedy obowiązuje jazda na suwak.
Dwie sytuacje wymieniane w przepisach to:
Oraz:
Oznacza to, że na trasie musi zachodzić konieczność znacznego zmniejszenia prędkości, która jest spowodowana zatorem drogowym. W związku z tym pojazdy stoją lub poruszają się wolniej przez utrudnienia na drodze (stłuczka, wypadek, awaria, remont lub inna sytuacja drogowa).
Zasady tej nie stosujemy w przypadku, gdy dochodzi zbliżamy się do zwężenia drogi, ale ruch przebiega płynnie, bez zmniejszania prędkości. Wówczas to zgodnie z cytowanym art. 4 ustawy PoRD, to zmieniający pas musi ustąpić pierwszeństwa pojazdowi, który już się po nim porusza.
Zobacz również: Bezdomny wjechał w komisariat
- Czasami kierowcy celowo blokują pas ruchu, uniemożliwiając innym przejazd na koniec pasa, na którym nie można kontynuować jazdy. Takie postępowanie często określane jest jako "szeryfowanie" na drodze.
- Innym częstym błędem jest próba wpychania się na drugi pas tuż za innym zmieniającym pas samochodem. Ważne jest pamiętać, że kierowca na pasie z kontynuacją ma obowiązek wpuścić tylko jeden pojazd przed siebie.
- Czasami kierowcy jadący na pasie z kontynuacją "przyklejają się" do zderzaka poprzedzającego samochodu, uniemożliwiając tym samym włączenie się pojazdowi z kończącego się pasa.
- Jednym z najbardziej irytujących błędów podczas jazdy na suwak jest również wcześniejsze zjeżdżanie z pasa, który się kończy. Zasady jazdy na suwak jasno określają konieczność dojechania do końca pasa, a dopiero w miejscu, gdzie nie ma możliwości kontynuacji jazdy, sygnalizowania chęci zmiany pasa i wykonania manewru.
- Należy pamiętać, że zasada jazdy na suwak obowiązuje tylko w przypadku znacznego spowolnienia ruchu, a nie w każdym przypadku, gdy jeden z pasów zanika.
***