Pułapka jazdy na suwak. Reguła nie zawsze obowiązuje, gdy kończy się pas

Obowiązek jazdy na suwak nie powstaje automatycznie przy każdym zwężeniu drogi
Obowiązek jazdy na suwak nie powstaje automatycznie przy każdym zwężeniu drogiAdam Burakowski/REPORTEREast News

Na czym polega jazda na suwak?

Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.

Kiedy obowiązuje zasada jazdy na suwak

W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni, z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku, w którym nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu ze względu na występującą przeszkodę na tym pasie ruchu lub zaniknięcie pasa, kierujący pojazdem, który porusza się sąsiednim pasem ruchu, jest obowiązany, bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu, do umożliwienia jednemu pojazdowi lub zespołowi pojazdów, które znajdują się na takim pasie ruchu, do zmiany pasa ruchu na sąsiedni, na którym już istnieje możliwość kontynuowania jazdy.
W sytuacji znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku, w którym nie ma możliwości kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu, ze względu na przeszkody na tych pasach ruchu lub ich zanikanie, jeśli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas, na którym istnieje możliwość kontynuowania jazdy, to kierujący pojazdem, który porusza się tym pasem ruchu ma obowiązek bezpośrednio przed miejscem występowania przeszkody lub zanikania pasów, umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub zespołowi pojazdów z lewej strony.

Jazda na suwak - kiedy nie obowiązuje

Czego nie robić podczas jazdy na suwak

  • Czasami kierowcy celowo blokują pas ruchu, uniemożliwiając innym przejazd na koniec pasa, na którym nie można kontynuować jazdy. Takie postępowanie często określane jest jako "szeryfowanie" na drodze. 
  • Innym częstym błędem jest próba wpychania się na drugi pas tuż za innym zmieniającym pas samochodem. Ważne jest pamiętać, że kierowca na pasie z kontynuacją ma obowiązek wpuścić tylko jeden pojazd przed siebie. 
  • Czasami kierowcy jadący na pasie z kontynuacją "przyklejają się" do zderzaka poprzedzającego samochodu, uniemożliwiając tym samym włączenie się pojazdowi z kończącego się pasa. 
  • Jednym z najbardziej irytujących błędów podczas jazdy na suwak jest również wcześniejsze zjeżdżanie z pasa, który się kończy. Zasady jazdy na suwak jasno określają konieczność dojechania do końca pasa, a dopiero w miejscu, gdzie nie ma możliwości kontynuacji jazdy, sygnalizowania chęci zmiany pasa i wykonania manewru. 
  • Należy pamiętać, że zasada jazdy na suwak obowiązuje tylko w przypadku znacznego spowolnienia ruchu, a nie w każdym przypadku, gdy jeden z pasów zanika.
Darmowe autostrady i zakaz wyprzedzania dla ciężarówek. Moto Flesz odc. 91INTERIA.PL