Planujesz podróż? Ta mapa może uratować cię przed mandatem

Tylko w grudniu CANARD poinformował o uruchomieniu trzech nowych odcinkowych pomiarów prędkości i trzech systemów Red Light rejestrujących przejazdy kierowców na czerwonym świetle. W tym roku na drogach mają pojawić się kolejne 43 nowe odcinkowe pomiary prędkości. Z uwagi na to, że oznakowanie o odcinkowych pomiarach prędkości nie jest zbyt dobrze widoczne, warto wcześniej skorzystać z przydatnego narzędzia - mapy urządzeń pomiarowych na stronie CANARD.

Specjalna mapa pozwoli nam sprawdzić lokalizacje, w których działa odcinkowy pomiar prędkości czy system Red Light.
Specjalna mapa pozwoli nam sprawdzić lokalizacje, w których działa odcinkowy pomiar prędkości czy system Red Light.Wojciech StróżykReporter

W ostatnich latach liczba urządzeń kontrolujących prędkość na polskich drogach systematycznie rośnie. Kierowcy coraz częściej spotykają nie tylko tradycyjne fotoradary, ale również systemy odcinkowego pomiaru prędkości czy kamery systemu Red Light monitorujące przejazd na czerwonym świetle na skrzyżowaniach oraz przejazdach kolejowych. Te ostatnie stały się prawdziwym postrachem dla kierowców, szczególnie na autostradach i drogach szybkiego ruchu.

Niekwestionowanym rekordzistą pod względem liczby wykrytych naruszeń jest odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4 między węzłami Kostomłoty a Kąty Wrocławskie. Na tym 8-kilometrowym odcinku, gdzie obowiązuje ograniczenie do 110 km/h, tylko w 2024 roku zarejestrowano ponad 51,2 tys. przypadków przekroczenia prędkości. Dla porównania, drugi w kolejności system, znajdujący się na obwodnicy Białobrzegów, wykrył w tym samym okresie "jedynie" 9071 wykroczeń. Dla zachowania bezpieczeństwa i uniknięcia mandatu, warto wiedzieć, gdzie znajdują się działające urządzenia pomiarowe i jak sprawdzić ich lokalizację.

Lista odcinkowych pomiarów prędkości na 2025 rok

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym jest instytucją odpowiedzialną za zarządzanie wszystkimi urządzeniami pomiarowymi w Polsce. Według najnowszych danych z grudnia 2024 roku, w naszym kraju funkcjonuje już 68 odcinkowych pomiarów prędkości. CANARD ma ambitne plany rozbudowy tej sieci - w 2025 roku odcinkowe pomiary prędkości mają pojawić się w kolejnych 43 lokalizacjach, choć jest wątpliwe, że wszystkie zostaną uruchomione jeszcze w tym roku.

Każdy nowa lokalizacja radaru stacjonarnego, systemu Red Light czy OPP jest od razu udostępniana na stronie internetowej CANARD. Można tam znaleźć interaktywną mapę wszystkich urządzeń pomiarowych. Narzędzie pozwala także na filtrowanie różnych typów urządzeń kontrolnych. Możemy więc sprawdzić nie tylko lokalizację klasycznych fotoradarów stacjonarnych, ale również odcinków objętych pomiarem średniej prędkości czy miejsc wyposażonych w kamery typu Red Light.

Oznakowanie skrzyżowań oraz przejazdów z Red Light i OPP

W przypadku odcinkowych pomiarów prędkości kierowcy są informowani o nich za pomocą znaków D-51a - niestety nie ma obok przypomnienia, jakie na danym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości. Warto również wiedzieć, że system rejestruje przekroczenia prędkości powyżej 10 km/h od dozwolonego limitu.

Sytuacja komplikuje się w przypadku kamer systemu Red Light, o których kierowcy nie są informowani za pomocą dodatkowego oznakowania. W przeciwieństwie do kamer monitoringu, mają one charakterystyczne, żółte obudowy. System kamer opiera się na technologii wideodetekcji i działa niezależnie od sygnalizacji świetlnej. W skład systemu wchodzą dwa rodzaje kamer: poglądowa i pomiarowa. Pierwsza z nich monitoruje stan świateł sygnalizatora, podczas gdy druga wykrywa pojazd na linii zatrzymania i dokonuje jego pełnej identyfikacji. Całe wykroczenie jest dokumentowane przez kamerę poglądową, która śledzi ruch pojazdu w obrębie swojego pola widzenia.

PolicjaPolicja