Omijanie autobusu na przystanku bez zatoczki. Co mówią przepisy?
Takie sytuacje w miastach są częste. Na przystanku na ulicy zatrzymuje się autobus i blokuje ruch. Za nim staje sznur samochodów, a kierowcy zastanawiają czy mogą ominąć autobus i jechać dalej. Co mówią na ten temat przepisy?
Spis treści:
Coraz częściej przystanki wyznaczane są wprost na ulicy, a nie w zatokach. W ten sposób miasta dążą do wyrównania prędkości jazdy samochodem i autobusem, przez co chcą skłonić kierowców to rezygnacji z własnych pojazdów.
Oczywiście kierowcy nie chcą czekać za stojącym na przystanku autobusem i zastanawiają się, czy mogą go ominąć. Co na ten temat mówią przepisy?
Czy wolno omijać autobus stojący na przystanku? Linia ciągła
Wszystko zależy od rodzaju oznakowania poziomego. Jeśli na drodze jest namalowana podwójna linia ciągła, a ominięcie autobusu wymusi najechanie na nią - jest to surowo zabronione.
Czy wolno omijać autobus stojący na przystanku. Linia przerywana
Jeśli nie ma namalowanej ciągłej linii lub pas jezdni jest na tyle szeroki, żeby ominąć stojący autobus bez konieczności najeżdżania na linię - taki manewr jest dozwolony, choć wymaga zachowania szczególnej ostrożności. Bardzo często może się zdarzyć, że nagle zza autobusu lub przystanku wyłoni się pieszy na drodze, chociaż oczywiście nie wolno mu wchodzić na jezdnię zza przeszkody. Warto w takiej sytuacji ściągnąć nogę z gazu i zachować większą uwagę.
Autobus wyjeżdża z przystanku. Zasady pierwszeństwa
Próbując ominąć autobus, warto pamiętać o zasadach ustępowania pierwszeństwa w terenie zabudowanym. Jeśli w terenie zabudowanym kierowca autobusu sygnalizuje chęć włączenia się do ruchu, trzeba mu to umożliwić. Jednak kierowca autobusu nie ma w takiej sytuacji pierwszeństwa.
Wprost mówią o tym przepisy.
Artykuł 18 Prawa o Ruchu Drogowym: "Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię".