Nowe kary dla kierowców przekroczą 9000 zł. Znamy szczegóły
W 2024 roku kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC uległy kolejnemu wzrostowi, co jest bezpośrednio powiązane z wysokością płacy minimalnej w Polsce. Niebawem, tzn. od 1 lipca wzrosną ponownie, a poważniejsze podwyżki czekają nas w 2025 roku.
Ubezpieczenie OC jest wymogiem dla każdego właściciela pojazdu mechanicznego, mającym na celu ochronę zarówno sprawcy zdarzenia drogowego, jak i poszkodowanych, zapewniając im rekompensatę za szkody.
Cena OC zależy od kilku czynników: wieku i doświadczenia kierowcy, lokalizacji zamieszkania, typu i modelu pojazdu, historii ubezpieczeniowej, przeznaczenia pojazdu oraz formy płatności. Młodzi i niedoświadczeni kierowcy zazwyczaj płacą wyższe składki, podobnie jak mieszkańcy miast o wyższym ryzyku wypadków. Samochody o wyższej mocy silnika mają droższe ubezpieczenie. Kierowcy z historią kolizji płacą więcej, a samochody używane do celów prywatnych są tańsze w ubezpieczeniu niż pojazdy służbowe. Płatność składki jednorazowo online może przynieść zniżki.
Wysokość kar zależy od typu pojazdu i czasu, przez jaki właściciel nie miał ważnej polisy. Na podstawie art. 88 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, w pierwszej połowie roku maksymalna kara za brak ubezpieczenia wynosi 12 730 zł, a po 1 lipca - 12 900 zł. Te kwoty dotyczą pojazdów ciężarowych, natomiast właściciele samochodów osobowych są obciążani nieco łagodniej.
Kara za brak OC dla samochodu osobowego to dwukrotność minimalnego wynagrodzenia, dla ciężarówek, ciągników i autobusów - trzykrotność (odpowiednio 12 730 zł w pierwszym półroczu, 12 900 zł w drugim), a dla motocykli i innych pojazdów - jedna trzecia minimalnego wynagrodzenia. Jeśli okres bez ubezpieczenia nie przekracza trzech dni, nalicza się 20 proc. wartości maksymalnej kary, za opóźnienie od 4 do 14 dni - 50 proc., a za dłuższy brak polisy - 100 proc. Kwoty zaokrągla się do najbliższych 10 zł.
W przypadku braku OC do trzech dni, właściciel samochodu osobowego zapłaci 1700 zł, za 14 dni - 4240 zł, a przy dłuższym braku ubezpieczenia - 8480 zł. Po podwyżce minimalnego wynagrodzenia kwoty te wzrosną odpowiednio do 1720 zł, 4300 zł i 8600 zł.
Płaca minimalna wzrośnie ponownie 1 stycznia 2025 r., zgodnie z ostatnio opublikowanym przez rząd Wieloletnim Planem Finansowym Państwa na lata 2024-2027. Główny ekonomista Federacji Przedsiębiorców Polskich, Łukasz Kozłowski, określił dla "Dziennika Gazety Prawnej" prognozowane kwoty. Podał dwie stawki, zależne od czynników takich jak PKB i inflacja. Plan minimum zakłada podniesienie najniższej krajowej o 210 zł brutto do poziomu 4510,90 zł. Możliwy jest jednak większy wzrost - do 4617,80 zł, czyli o 317,8 zł więcej niż minimalna płaca od lipca 2024 r. Oznacza to, że od 2025 r. kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC wyniesie dla samochodu osobowego co najmniej:
- 9020 zł przy braku OC dłuższym niż 14 dni,
- 4510 zł przy braku OC od 4 do 14 dni,
- 1800 zł przy braku OC do 4 dni.
Egzekwowanie opłat z tytułu braku OC należy do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG). Wykrywanie nieprawidłowości odbywa się poprzez wewnętrzne kontrole UFG lub dzięki informacjom od organów uprawnionych do kontroli drogowej. System Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego na bieżąco porównuje dane od ubezpieczycieli z informacjami o zarejestrowanych pojazdach, automatycznie wykrywając brak ciągłości w polisie OC.