Nowe auto na żółtych tablicach? Przepis daje taką możliwość
Żółte tablice kojarzone są głównie z pojazdami zabytkowymi, ale zdarza się, że można ją spotkać na stosunkowo nowych autach. Czy to legalne i dlaczego tego typu tablice można umieszczać na młodszych modelach? Wyjaśniamy.
Żółte tablice rejestracyjne z charakterystycznym symbolem auta zabytkowego pojawiły się w Polsce w roku 2000. Wydawane są na wniosek właściciela pojazdu, który musi spełnić kilka warunków, aby można się było o nie ubiegać.
- Minimalny wiek: 30 lat.
Wyjątki:
- Województwa warmińsko-mazurskie, śląskie, mazowieckie, małopolskie: 35 lat.
- Województwa opolskie i lubuskie: 40 lat.
- Zakończenie produkcji: Minimalny okres: 15 lat.
- Wyjątki: w zależności od województwa ten okres może być większy
- Oryginalne części: Samochód musi posiadać co najmniej 75% oryginalnych części.
- Stan techniczny: Pojazd musi wyróżniać się dobrym stanem technicznym.
Aby pojazd mógł mieć żółte tablice rejestracyjne, zgodę wyrazić musi konserwator zabytków. Cena przerejestrowania na żółte tablice to około 1200-1400 zł i zawiera ona nie tylko opłatę za wydanie tablic, ale też koszt badania technicznego i opłatę dla rzeczoznawcy.
Jednorazowy przegląd: Pojazdy zabytkowe podlegają jednorazowemu przeglądowi technicznemu podczas rejestracji. Wyjątek: Samochody zabytkowe wykorzystywane do pracy zarobkowej muszą przechodzić regularne przeglądy techniczne.
Możliwość zakupu krótkoterminowego OC: Właściciele pojazdów zabytkowych mogą wykupić ubezpieczenie OC na czas faktycznego użytkowania pojazdu, np. na czas zlotu. Wyjątek: Samochody zabytkowe wykorzystywane do pracy zarobkowej muszą posiadać całoroczne ubezpieczenie OC.
Zwolnienie z modyfikacji: Pojazdy zabytkowe sprowadzone z USA lub Japonii nie muszą być modyfikowane, aby dostosować je do polskich przepisów. Przykład: Zmiany reflektorów, tylnych lamp czy kierunkowskazów nie są wymagane.
Właściciele aut z żółtymi tablicami muszą się jednak liczyć z obowiązkami i pewnymi obostrzeniami. Przykładowo każdą modyfikację auta należy skonsultować z konserwatorem zabytków. Jeśli chodzi o wyjazd za granicę i sprzedaż auta, to tego typu wycieczki i transakcje trzeba zgłosić tylko w przypadku aut starszych niż 50 lat i o wartości przekraczającej 32 tys. zł.
W polskim prawie istnieje cała lista wyjątków dotyczących przyznawania pojazdom żółtych tablic, choć w wielu przypadkach decyzja tak naprawdę zależy od konserwatora. W jednym województwie zdobycie żółtych tablic może być trudniejsze niż w innym, co więcej w przypadku podobnego auta ten sam konserwator może wydać raz pozytywną, a raz negatywną decyzję.
Poniżej dodatkowe kryteria, które mogą decydować o tym, czy dany pojazd może zostać za zabytkowy:
- Udział w wydarzeniach sportowych: Samochód brał udział w ważnych wydarzeniach sportowych, np. rajdach lub wyścigach.
- Związek z wydarzeniami historycznymi: Pojazd jest związany z wydarzeniami historycznymi, np. był używany przez wojsko lub osoby ważne dla historii.
- Użytkowanie przez osoby ważne: Auto było użytkowane przez osoby powszechnie uznane za wyjątkowo ważne, np. polityków, artystów lub sportowców.
- Zgodność z technologią produkcji: Samochód jest zgodny z technologią produkcji charakterystyczną dla danego okresu historycznego.
- Oryginalność: Pojazd jest oryginalnie wykonany lub odrestaurowany zgodnie z oryginalną specyfikacją.
- Reprezentacja rozwoju techniki: Auto reprezentuje ważny etap rozwoju techniki motoryzacyjnej.
- Element kolekcji: pojazd jest elementem większej kolekcji, np. samochodów policyjnych czy pojazdów specjalnego przeznaczenia.
Ostateczną decyzję o wpisie pojazdu do rejestru zabytków podejmuje Wojewódzki Konserwator Zabytków.