Nowa naklejka na szybę to obowiązek. Kosztuje 5 zł, a jej brak to 500 zł

Wielkimi krokami zbliżają się otwarcie pierwszych stref czystego transportu w polskich miastach. Kierowcy, którzy nadal chcą się po nich poruszać, muszą zaopatrzyć się w odpowiednie naklejki, na podstawie których taki wjazd będzie możliwy.

Tak wygląda wzór nowych naklejek na szybę
Tak wygląda wzór nowych naklejek na szybęmateriały prasowe

Jednym z kamieni milowych Krajowego Planu Odbudowy jest wymóg tworzenia stref czystego transportu w polskich miastach. Kilka metropolii już przedstawiło swoje plany na ten temat.

Które polskie miasta muszą mieć strefę czystego transportu?

KPO nakłada na polskie samorządy konieczność ustanawiania SCT w miastach liczących ponad 100 tys. mieszkańców, gdzie średnioroczna emisja tlenków azotu przekracza dopuszczalne normy. Obecnie są to cztery miasta:

  • Kraków
  • Warszawa
  • Kielce
  • Wrocław

Poza Kielcami wszystkie miasta mają już plan na swoją strefę czystego transportu, choć dokładne zasady nadal się zmieniają. Warszawa najpierw rozszerzyła obszar na jakim ma powstać SCT, a potem ponownie go zawęziła. Urzędnicy w Krakowie chcieli mieć SCT na całym terenie miasta, ale zostało to zakwestionowane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny i teraz zasady trzeba stworzyć na nowo. 

Trzeba jednak pamiętać, że zasady niedługo mogą ulec zaostrzeniu. Rada i Parlament Europejski już dyskutują o zmianie dopuszczalnych norm NO2, co miałoby poważne konsekwencje:

Porównanie proponowanej normy dla średniego rocznego stężenia NO2 wynoszącej 20 µg/m³ do średnich rocznych policzonych na podstawie wyników pomiarów NO2 za rok 2023 wskazuje, że proponowana norma zostałaby przekroczona w 15 miastach w Polsce.
poinformował Interię Główny Inspektorat Ochrony Środowiska

Miasta, w których musiałaby powstać SCT to:

  • Wrocław,
  • Bydgoszcz,
  • Grudziądz,
  • Łódź,
  • Kraków,
  • Tarnów,
  • Warszawa,
  • Rzeszów,
  • Białystok,
  • Jastrzębie-Zdrój,
  • Bielsko-Biała,
  • Częstochowa,
  • Kielce,
  • Szczecin.

Wzór nowej naklejki na szybę

Zgodnie z przepisami dotyczącymi wprowadzania SCT w polskich miastach, pojazdy uprawnione do wjazdu na ich teren mogą być identyfikowane poprzez system elektroniczny. Takie rozwiązanie zamówił już Kraków, ale trudno powiedzieć, co dalej z nim zrobi, skoro urzędnicy muszą od podstaw tworzyć założenia strefy. System elektroniczny to jednak opcjonalne rozwiązanie. Podstawowym są naklejki na szybę. Na dziś naklejki będą obowiązkowe w Krakowie, ale już Warszawa zapewnia, że nie będą konieczne.

Nowa naklejka ma wzór ośmiokąta w kolorze zielonym. Na jej górze znajduje się informacja z rokiem produkcji pojazdu. Poniżej tej informacji po lewej stronie znajduje się z kolei oznaczenie odpowiadające rodzajowi paliwa, jakim jest napędzany pojazd:

  • P - benzyna 
  • D - olej napędowy
  • M - mieszanka (paliwo-olej) 
  • LPG - gaz płynny (propan-butan) 
  • CNG - gaz ziemny sprężonym (metan) 
  • H - wodór 
  • EE - energia elektryczna

Cena takiej naklejki to jedynie 5 zł. Kierowcy będą musieli zaopatrzyć się tylko w jedną naklejkę, wydaną przez urząd właściwy dla ich miejsca zamieszkania. Natomiast gdy pojadą do innej gminy, która może mieć inne zasady określające wjazd do stref czystego transportu na podstawie danych z naklejki, służby będą mogły określić, czy dany pojazd spełnia wymogi obowiązujące na terenie danej gminy.

Ile wynosi kara za brak nowej naklejki?

Wjechanie do Strefy Czystego Transportu bez wymaganej naklejki będzie karane mandatem w wysokości 500 zł. Tyle samo zapłacimy, jeśli miasto korzysta z elektronicznego systemu kontroli, a my nie dopełnimy związanych z nim formalności. Urzędnicy z Krakowa na przykład zakładali, że kierowca zamierzający wjechać do miasta, będą z wyprzedzeniem się "anonsować".

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas