Nowa naklejka na szybę to obowiązek. Kosztuje 5 zł, a jej brak to 500 zł
Wielkimi krokami zbliżają się otwarcie pierwszych stref czystego transportu w polskich miastach. Kierowcy, którzy nadal chcą się po nich poruszać, muszą zaopatrzyć się w odpowiednie naklejki, na podstawie których taki wjazd będzie możliwy.
Jednym z kamieni milowych Krajowego Planu Odbudowy jest wymóg tworzenia stref czystego transportu w polskich miastach. Kilka metropolii już przedstawiło swoje plany na ten temat.
KPO nakłada na polskie samorządy konieczność ustanawiania SCT w miastach liczących ponad 100 tys. mieszkańców, gdzie średnioroczna emisja tlenków azotu przekracza dopuszczalne normy. Obecnie są to cztery miasta:
- Kraków
- Warszawa
- Kielce
- Wrocław
Poza Kielcami wszystkie miasta mają już plan na swoją strefę czystego transportu, choć dokładne zasady nadal się zmieniają. Warszawa najpierw rozszerzyła obszar na jakim ma powstać SCT, a potem ponownie go zawęziła. Urzędnicy w Krakowie chcieli mieć SCT na całym terenie miasta, ale zostało to zakwestionowane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny i teraz zasady trzeba stworzyć na nowo.
Trzeba jednak pamiętać, że zasady niedługo mogą ulec zaostrzeniu. Rada i Parlament Europejski już dyskutują o zmianie dopuszczalnych norm NO2, co miałoby poważne konsekwencje:
Miasta, w których musiałaby powstać SCT to:
- Wrocław,
- Bydgoszcz,
- Grudziądz,
- Łódź,
- Kraków,
- Tarnów,
- Warszawa,
- Rzeszów,
- Białystok,
- Katowice,
- Jastrzębie-Zdrój,
- Bielsko-Biała,
- Częstochowa,
- Kielce,
- Szczecin.
Zgodnie z przepisami dotyczącymi wprowadzania SCT w polskich miastach, pojazdy uprawnione do wjazdu na ich teren mogą być identyfikowane poprzez system elektroniczny. Takie rozwiązanie zamówił już Kraków, ale trudno powiedzieć, co dalej z nim zrobi, skoro urzędnicy muszą od podstaw tworzyć założenia strefy. System elektroniczny to jednak opcjonalne rozwiązanie. Podstawowym są naklejki na szybę. Na dziś naklejki będą obowiązkowe w Krakowie, ale już Warszawa zapewnia, że nie będą konieczne.
Nowa naklejka ma wzór ośmiokąta w kolorze zielonym. Na jej górze znajduje się informacja z rokiem produkcji pojazdu. Poniżej tej informacji po lewej stronie znajduje się z kolei oznaczenie odpowiadające rodzajowi paliwa, jakim jest napędzany pojazd:
- P - benzyna
- D - olej napędowy
- M - mieszanka (paliwo-olej)
- LPG - gaz płynny (propan-butan)
- CNG - gaz ziemny sprężonym (metan)
- H - wodór
- EE - energia elektryczna
Cena takiej naklejki to jedynie 5 zł. Kierowcy będą musieli zaopatrzyć się tylko w jedną naklejkę, wydaną przez urząd właściwy dla ich miejsca zamieszkania. Natomiast gdy pojadą do innej gminy, która może mieć inne zasady określające wjazd do stref czystego transportu na podstawie danych z naklejki, służby będą mogły określić, czy dany pojazd spełnia wymogi obowiązujące na terenie danej gminy.
Wjechanie do Strefy Czystego Transportu bez wymaganej naklejki będzie karane mandatem w wysokości 500 zł. Tyle samo zapłacimy, jeśli miasto korzysta z elektronicznego systemu kontroli, a my nie dopełnimy związanych z nim formalności. Urzędnicy z Krakowa na przykład zakładali, że kierowca zamierzający wjechać do miasta, będą z wyprzedzeniem się "anonsować".