Niemiecki zakaz będzie obowiązywał w Polsce. Nowe przepisy
Ministrowie transportu poszczególnych krajów członkowskich UE przegłosowali nowe przepisy dotyczące utraty prawa jazdy. Wkrótce kierowca, który na przykład za jazdę po alkoholu lub nadmierną prędkość utraci uprawnienia czasowo lub na stałe, nie będzie mógł prowadzić auta nie tylko w tym kraju, w którym doszło do wykroczenia, ale także w całej UE.
Do tej pory kierowcy, którzy na przykład na 3 miesiące tracili prawo jazdy w Polsce, mogli zupełnie legalnie prowadzić samochód poza granicami kraju. Aby poprawić bezpieczeństwo na drogach unijnych krajów, Komisja Europejska chce nie tylko zaostrzyć prawo dotyczące najbardziej poważnych przekroczeń prędkości, ale też wprowadzić jednolite przepisy, które będą obowiązywały we wszystkich państwach członkowskich.
Projekt został już wstępnie zaakceptowany w Brukseli, jednak potrzebne będzie jeszcze uszczegółowienie zanim do głosowania nad nim usiądą deputowani w Parlamencie Europejskim.
Nowe przepisy w UE. Utrata prawa jazdy nie tylko w kraju popełnienia wykroczenia
Nowe przepisy będą oczywiście wymagały skutecznego i sprawnego systemu wymiany informacji między poszczególnymi krajami. Obecnie każde państwo ma swój, oddzielny system zawierający bazę informacji o kierowcach - w Polsce jest to Centralna Ewidencja Kierowców.
Według nowych założeń kierowca, który, dla przykładu, przekroczy prędkość w terenie zabudowanym w Polsce o ponad 50 km/h i w związku z tym jego prawo jazdy zostanie zatrzymane na trzy miesiące, nie będzie mógł w tym czasie prowadzić pojazdu w żadnym innym kraju Unii Europejskiej. Minister transportu Węgier, Bálint Nagy, powiedział, że to “zakończy względną bezkarność kierowców i spowoduje zwiększenie bezpieczeństwa na europejskich drogach”. Wtóruje mu minister transportu Niemiec, Volker Wissing, który stwierdził, że “Jeśli ktoś stracił prawo jazdy w państwie członkowskim Unii Europejskiej, ponieważ masowo naruszył przepisy ruchu drogowego, to nie powinien mieć możliwości prowadzenia pojazdu w żadnym innym miejscu”. Podkreślił on również fakt, że to szczególnie ważne dla Niemiec, jako kraju tranzytowego.
Zakaz prowadzenia pojazdów nałożony w jednym z krajów członkowskich nie będzie automatycznie obowiązywał na terenie całej Unii Europejskiej, jeżeli to samo wykroczenie nie skutkowałoby utratą uprawnień w kraju, który wydał prawo jazdy.
Kolejne nowe, zunifikowane przepisy mają dotyczyć wprowadzenia jednolitych kar za poważne przekroczenia prędkości. We wszystkich krajach UE jazda powyżej 50 km/h wobec obowiązującego ograniczenia poza miastem oraz 30 km/h powyżej ograniczenia w mieście miałaby skutkować zatrzymaniem prawa jazdy. Na liście wykroczeń drogowych w tej grupie mają znaleźć się też jazda pod wpływem alkoholu i spowodowanie śmiertelnego wypadku.
Nie brakuje głosów krytycznych, które wskazują na różnice lokalnych przepisów prawa - choćby w kwestii dopuszczalnej zawartości alkoholu we krwi, które znacząco różnią się pomiędzy krajami UE.