Masz prawo jazdy kat. B? Możesz jeździć motocyklem, nie tylko 125

O tym, że mając prawo jazdy kategorii B, możemy prowadzić także motocykle, wie już wielu kierowców. Nadal jednak mało powszechną wiedzą jest to, że nie musimy ograniczać się do maszyn z silnikami o pojemności 125 ccm. Kierowcy osobówek mogą prowadzić także mocniejsze i szybsze motocykle, ale pod pewnym istotnym warunkiem.

Mając prawo jazdy kategorii B nie musimy ograniczać się do motocykli z silnikami 125 ccm
Mając prawo jazdy kategorii B nie musimy ograniczać się do motocykli z silnikami 125 ccm Arkadiusz ZiolekEast News

Polscy kierowcy mogą jeździć motocyklami z silnikami o pojemności do 125 ccm już od 9 lat. Sporo osób skorzystało z takiej możliwości, wybierając "stodwudziestkępiątkę" jako tanią i wygodną alternatywę dla samochodu w mieście. Niejeden kierujący czuje jednak po czasie pewien niedosyt i chciałby przesiąść się na coś mocniejszego. Wbrew pozorom nie zawsze oznacza to konieczności robienia prawa jazdy kategorii A.

Ile trzeba mieć lat, żeby jeździć motocyklem na kategorię B?

Nowelizacja przepisów, pozwalająca kierowcom osobówek na prowadzenie motocykli z silnikami o pojemności do 125 ccm, weszła w życie w 2015 roku. Zgodnie z jej zapisami, nie jest konieczne żadne dodatkowe przygotowanie czy zaliczony kurs. Kierowca może z marszu wsiadać na motocykl i poruszać się nim w ruchu drogowym. Jest tylko jeden warunek - trzeba mieć prawo jazdy kategorii B od przynajmniej trzech lat. Oznacza to w praktyce, że minimalny wiek, pozwalający na jazdę motocyklami bez kategorii A, to 21 lat.

Dodajmy, że posiadając uprawnienia kategorii B, mamy również możliwość prowadzenia motorowerów i skuterów klasy 50 ccm, których prędkość maksymalna nie przekracza 45 km/h i nie ma tu żadnych dodatkowych wymagań, takich jak wiek kierującego. Wszystkie jednoślady o większej pojemności czy prędkości są traktowane jako motocykle.

Motocykle 125 ccm - wymagania na prawo jazdy B

Warto przypomnieć, że aby prowadzić motocykl na prawo jazdy kategorii B, konieczne jest spełnienie kilku warunków technicznych - nie tylko dotyczących pojemności silnika:

  •  pojemność skokowa silnika nie może przekraczać 125 ccm
  •  moc maksymalna nie może być wyższa niż 11 kW, czyli 15 KM
  •  stosunek mocy do masy motocykla nie może być większy niż 0,1 kW/kg, co w praktyce oznacza, że przy maksymalnej mocy 11 kW motocykl nie może być lżejszy niż 110 kg

Wytyczne te sprawiają, że wymagania na kategorię B spełnia zdecydowana większość motocykli dostępny na rynku, choć na rynku używanych można spotkać motocykle klasy 125, które przekraczają limit mocy (np. dwusuwowa Aprilia RS125).

Popularnymi modelami są wszelkiego rodzaju skutery i maksi skutery klasy 125 - bardzo praktyczne w mieście, a także motocykle sportowe i klasyczne takie jak Honda CB 125, Yamaha R125 czy polskie Junaki i Romety.

Jakie motocykle na kategorię B, mocniejsze niż 125 ccm?

Tym o czym większość kierowców nie wie, jest fakt, że nowelizacja przepisów w 2015 roku nie była jedyną, jaka miała miejsce w sprawie wymogów do prowadzenia motocykli. W grudniu 2018 roku pojawił się zapis, pozwalający prowadzenie na kategorię B także motocykli trójkołowych i to bez ograniczeń co do pojemności lub mocy silnika. Ale pojawiły się inne zastrzeżenia.

Motocykl trójkołowy na prawo jazdy kategorii B musi posiadać homologację L5e i spełniać jej wymagania techniczne. Wytyczne homologacji wymagają aby przynajmniej dwa z trzech kół motocykla znajdowały się w jednej osi (z przodu lub z tyłu - co w większości wyklucza motocykle z wózkiem bocznym), a odległość pomiędzy dwoma kołami w jednej osi nie może być mniejsza niż 460 mm.

Na rynku nie brakuje ofert spełniających te wymagania, choć zdecydowana większość to skutery: np. Yamaha Tricity (125 i 300), Piaggio MP3 (różne pojemności), Kymco CV3, czy Peugeot Metropolis (różne pojemności). Wśród motocykli wymagania Homologacji spełniają między innymi trajki Harley-Davidson Tri-Glide, oraz maszyny trójkołowe marki Can-Am. Z kolei wymagań L5e nie spełnia trójkołowy motocykl Yamaha Niken, który ma rozstaw kół wynoszący 410 mm.

Ford e-Tourneo Custom i e-Transit Courier na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach. Elektryzujące premieryInteria.plINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas