Kiedy piesi nie mają pierwszeństwa na przejściu?
Pierwszeństwo pieszych będących na pasach albo wchodzących na nie to temat, który pojawia się w mediach regularnie. Niewielu jednak pamięta, że pieszy, poza przywilejami, ma także obowiązki, a w pewnych sytuacjach pierwszeństwo go nie obowiązuje - i lepiej, żeby to zapamiętać, bo skutki nieznajomości przepisów mogą być bolesne.
W zeszłym roku doszło do 1007 wypadków z winy pieszych, w których zginęło 206 osób (10,9% ogółu zabitych), a obrażenia ciała odniosło 820 osób (3,4% ogółu rannych). W porównaniu z 2022 r. piesi spowodowali mniej wypadków o 77 (-7,1%), w których było więcej osób zabitych o 5 (+2,5%) i mniej rannych o 84 (-9,3%). Do wypadków z winy pieszych najczęściej dochodziło w październiku i listopadzie. Niestety, prawie 29% wypadków z winy pieszych spowodowały osoby powyżej 60. roku życia, które często nie mają świadomości, jakie przepisy obowiązują, niejednokrotnie też starsze osoby mają gorsze zdolności do obserwacji drogi czy interpretowania sytuacji.
Piesi mają pierwszeństwo na przejściu dla pieszych, pod warunkiem, że są na tym przejściu lub na nie wchodzą. Przekraczanie jezdni poza przejściem dla pieszych jest możliwe, jeśli przejście jest oddalone od nas o co najmniej 100 m.
Warto pamiętać, że pieszym zabrania się wchodzenia na jezdnię (lub drogę dla rowerów), zgodnie z zapisami w ustawie Prawo o ruchu drogowym:
- bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi; - przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
- zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko;
- przebiegania przez jezdnię lub drogę dla rowerów;
- chodzenia po torowisku;
- wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
- przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę;
- korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowiska, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych - w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych
W przypadku przejść dla pieszych, które biegną przez torowisko, piesi muszą zachować ostrożność - w takich miejscach nie mają bowiem bezwzględnego pierwszeństwa przed tramwajem, jeśli dopiero wchodzą na przejście. Motorniczy ma natomiast obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszemu, który już znajduje się na przejściu. Zatem jeśli widzimy nadjeżdżający tramwaj, a dopiero zamierzamy wejść na przejście, to najpierw należy mu ustąpić. Warto pamiętać, że, w porównaniu do samochodów, tramwaje mają znacznie dłuższą drogę hamowania ze względu na swoją dużą masę i mniejszą przyczepność stalowych kół na torach. Średnio, tramwaj jadący z prędkością 50 km/h potrzebuje około 40-60 metrów, aby całkowicie się zatrzymać w normalnych warunkach. Na śliskim torowisku ta droga może się wydłużyć nawet do 100 metrów.