Kiedy dostaniesz mandat za zawracanie na skrzyżowaniu? Decyduje jedna rzecz

Zawracanie na skrzyżowaniu z pasa do skrętu w lewo to codzienność dla wielu kierowców w miastach, jednak taki manewr nie zawsze jest zgodny z przepisami. Podpowiadamy w jakich sytuacjach możemy zawracać na skrzyżowaniu, a w jakich robimy to niezgodnie z przepisami i narażamy się na mandat.

Jeśli przy lewym pasie znajduje się sygnalizator kierunkowy S-3, zezwalający na skręt w lewo, zawracanie jest zabronione.
Jeśli przy lewym pasie znajduje się sygnalizator kierunkowy S-3, zezwalający na skręt w lewo, zawracanie jest zabronione.Wojciech Strozyk/REPORTEREast News

Czasem to rutyna, czasem nieznajomość przepisów, a czasem zwyczajna ignorancja i lekceważenie prawa, ale kierowcom nawet z wieloletnim doświadczeniem często zdarza się nie stosować do podstawowych zasad ruchu drogowego. A błędy popełniane nawet podczas tak prostych manewrów jak zawracanie na skrzyżowaniu mogą prowadzić nie tylko do mandatu za wykroczenie, ale także spowodowania kolizji.

Podpowiadamy kiedy można, a kiedy nie można zawracać na skrzyżowaniu.

Sygnalizacja świetlna - kiedy możemy zawracać, a kiedy nie?

Skrzyżowania w miastach często mają wyznaczone znakami poziomymi i pionowymi pasy prowadzące w różnych kierunkach, w tym do skrętu w lewo. W przypadku kiedy skrzyżowanie pozbawione jest sygnalizacji świetlnej, lub ruchem na skrzyżowaniu kieruje sygnalizacja świetlna ogólna S-1 (koła w kolorach zielonym, żółtym i czerwonym - bez strzałek) dozwolone jest zawracanie na skrzyżowaniu ze skrajnego lewego pasa (lub oznaczonego do skrętu w lewo), jeśli żadne inne znaki tego nie zabraniają.

Skrzyżowanie może być dodatkowo oznaczone znakiem F-10 lub F-11, które również zezwalają na zawracanie, ale tylko pod warunkiem, że nie jest ono zakazane za pomocą innego znaku - B-23 - "zakaz zawracania".

Zawracanie na zielonej strzałce w lewo

Zawracanie jest również dozwolone za sygnalizatorem S-2 (sygnalizator ogólny S-1 z dodatkową zieloną strzałką do skrętu w lewo), ale aby zrobić to prawidłowo należy zatrzymać się przed sygnalizatorem - podobnie jak w przypadku strzałki w prawo - upewnić się że możemy kontynuować jazdę i wykonać manewr nie utrudniając ruchu innym uczestnikom.

Zielona strzałka uprawnia nas zarówno do skrętu, jak i zawracania, oczywiście pod warunkiem, że manewr zawracania nie został zakazany przez znak B-23.

Światła kierunkowe - czy można zawracać?

Na skrzyżowaniu ze światłami kierunkowymi (sygnalizatory bezkolizyjne - S-3) możemy zawrócić tylko wtedy, gdy zezwala na to oznaczenie na światłach - strzałka w lewo i w dół lub strzałka w dół (odwrócone "U"). Jeśli na sygnalizatorze widnieje tylko strzałka w lewo (sygnalizator wyznacza tylko jeden kierunek jazdy) jest to równoznaczne z zakazem zawracania na skrzyżowaniu.

W jakich miejscach nie można zawracać?

Zawracanie jest zabronione w miejscach gdzie namalowana jest linia ciągła lub wysepka na skrzyżowaniu, a także - co oczywiste - w miejscach oznakowanych znakiem B-23 "zakaz zawracania". Zgodnie z przepisami znak B-23 jest odwoływany przez najbliższe skrzyżowanie lub poprzez znak B-24 "koniec zakazu zawracania". Zakazem zawracania jest również znak B-21 "zakaz skrętu w lewo", który obowiązuje tylko na najbliższym skrzyżowaniu.

Znak B-23 zakaz zawracaniaWojtek LaskiEast News

Ponadto prawo drogowe zabrania zawracania:

  • w tunelu,
  • na moście,
  • na wiadukcie,
  • na autostradzie,
  • na drodze ekspresowej (nie dotyczy skrzyżowań),
  • na przejściu dla pieszych.
  • w miejscach o ograniczonej widoczności
  • na drogach gdzie pojazdy poruszają się z dużą prędkością, a manewr zawracania może spowodować zagrożenie dla innych użytkowników drogi

Mandat za zawracanie w nieprawidłowym miejscu

Za złamanie zakazu zawracania lub zawracanie w miejscu, w którym może spowodować zagrożenie w ruchu jest karane przez taryfikator mandatem w wysokości od 200-400 zł. Do konta kierowcy dopisane zostanie również 5 punktów karnych.

***

Może zabraknąć prądu dla aut elektrycznych. Moto Flesz odc. 89INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas