Kiedy dostaniesz mandat za zawracanie na skrzyżowaniu? Decyduje jedna rzecz
Zawracanie na skrzyżowaniu z pasa do skrętu w lewo to codzienność dla wielu kierowców w miastach, jednak taki manewr nie zawsze jest zgodny z przepisami. Podpowiadamy w jakich sytuacjach możemy zawracać na skrzyżowaniu, a w jakich robimy to niezgodnie z przepisami i narażamy się na mandat.
Czasem to rutyna, czasem nieznajomość przepisów, a czasem zwyczajna ignorancja i lekceważenie prawa, ale kierowcom nawet z wieloletnim doświadczeniem często zdarza się nie stosować do podstawowych zasad ruchu drogowego. A błędy popełniane nawet podczas tak prostych manewrów jak zawracanie na skrzyżowaniu mogą prowadzić nie tylko do mandatu za wykroczenie, ale także spowodowania kolizji.
Podpowiadamy kiedy można, a kiedy nie można zawracać na skrzyżowaniu.
Skrzyżowania w miastach często mają wyznaczone znakami poziomymi i pionowymi pasy prowadzące w różnych kierunkach, w tym do skrętu w lewo. W przypadku kiedy skrzyżowanie pozbawione jest sygnalizacji świetlnej, lub ruchem na skrzyżowaniu kieruje sygnalizacja świetlna ogólna S-1 (koła w kolorach zielonym, żółtym i czerwonym - bez strzałek) dozwolone jest zawracanie na skrzyżowaniu ze skrajnego lewego pasa (lub oznaczonego do skrętu w lewo), jeśli żadne inne znaki tego nie zabraniają.
Skrzyżowanie może być dodatkowo oznaczone znakiem F-10 lub F-11, które również zezwalają na zawracanie, ale tylko pod warunkiem, że nie jest ono zakazane za pomocą innego znaku - B-23 - "zakaz zawracania".
Zawracanie jest również dozwolone za sygnalizatorem S-2 (sygnalizator ogólny S-1 z dodatkową zieloną strzałką do skrętu w lewo), ale aby zrobić to prawidłowo należy zatrzymać się przed sygnalizatorem - podobnie jak w przypadku strzałki w prawo - upewnić się że możemy kontynuować jazdę i wykonać manewr nie utrudniając ruchu innym uczestnikom.
Zielona strzałka uprawnia nas zarówno do skrętu, jak i zawracania, oczywiście pod warunkiem, że manewr zawracania nie został zakazany przez znak B-23.
Na skrzyżowaniu ze światłami kierunkowymi (sygnalizatory bezkolizyjne - S-3) możemy zawrócić tylko wtedy, gdy zezwala na to oznaczenie na światłach - strzałka w lewo i w dół lub strzałka w dół (odwrócone "U"). Jeśli na sygnalizatorze widnieje tylko strzałka w lewo (sygnalizator wyznacza tylko jeden kierunek jazdy) jest to równoznaczne z zakazem zawracania na skrzyżowaniu.
Zawracanie jest zabronione w miejscach gdzie namalowana jest linia ciągła lub wysepka na skrzyżowaniu, a także - co oczywiste - w miejscach oznakowanych znakiem B-23 "zakaz zawracania". Zgodnie z przepisami znak B-23 jest odwoływany przez najbliższe skrzyżowanie lub poprzez znak B-24 "koniec zakazu zawracania". Zakazem zawracania jest również znak B-21 "zakaz skrętu w lewo", który obowiązuje tylko na najbliższym skrzyżowaniu.
Ponadto prawo drogowe zabrania zawracania:
- w tunelu,
- na moście,
- na wiadukcie,
- na autostradzie,
- na drodze ekspresowej (nie dotyczy skrzyżowań),
- na przejściu dla pieszych.
- w miejscach o ograniczonej widoczności
- na drogach gdzie pojazdy poruszają się z dużą prędkością, a manewr zawracania może spowodować zagrożenie dla innych użytkowników drogi
Za złamanie zakazu zawracania lub zawracanie w miejscu, w którym może spowodować zagrożenie w ruchu jest karane przez taryfikator mandatem w wysokości od 200-400 zł. Do konta kierowcy dopisane zostanie również 5 punktów karnych.
***