Jakie motocykle na prawo jazdy kategorii B? Nie tylko 125
Od kilku już lat kierowcy z kategorią B mogą jeździć w Polsce także motocyklami z silnikami o pojemności 125 ccm. Mało kto jednak wie, że dostępne są dla nich także maszyny z większymi silnikami, ale trzeba wtedy spełnić dodatkowy warunek.
Spis treści:
Jakie są wymogi by jeździć motocyklem na kategorię B?
Już w 2015 roku pojawiły się przepisy, pozwalające kierowcom z prawem jazdy kategorii B prowadzić motocykle z silnikami o pojemności do 125 ccm. Warunkiem jest posiadanie tych uprawnień od przynajmniej trzech lat. Oprócz tego nie są wymagane żadne dodatkowe kursy czy szkolenia.
Dodajmy, że posiadając uprawnienia kategorii B, mamy również możliwość prowadzenia motorowerów i skuterów klasy 50 ccm, których prędkość maksymalna nie przekracza 45 km/h i nie ma tu żadnych dodatkowych wymagań, takich jak wiek kierującego. Wszystkie jednoślady o większej pojemności czy prędkości są traktowane jako motocykle.
Wymagania motocykli 125 ccm na prawo jazdy kategorii B
W kontekście motocykli na prawo jazdy kategorii B mówi się jako o "125", ale to pewne uproszczenie. Przepisy wymagają spełnienia kilku warunków technicznych, aby można było nimi jeździć bez prawa jazdy kategorii A. Są one następujące:
- pojemność skokowa silnika nie może przekraczać 125 ccm
- moc maksymalna nie może być wyższa niż 11 kW, czyli 15 KM
- stosunek mocy do masy motocykla nie może być większy niż 0,1 kW/kg, co w praktyce oznacza, że przy maksymalnej mocy 11 kW motocykl nie może być lżejszy niż 110 kg
Wytyczne te sprawiają, że wymagania na kategorię B spełnia zdecydowana większość motocykli dostępny na rynku. Ale uwaga - na rynku można spotkać "stodwudziestkipiątki", które przekraczają limit mocy (np. dwusuwowa Aprilia RS125).
Popularnymi modelami są wszelkiego rodzaju skutery i maksi skutery klasy 125 - bardzo praktyczne w mieście, a także motocykle sportowe i klasyczne takie jak Honda CB 125, Yamaha R125 czy polskie Junaki i Romety.
Jakimi mocnymi motocyklami można jeździć na kategorię B?
Opisywane wcześniej przepisy kojarzy większość kierujących. Bez większego echa przeszła za to inna nowelizacja, która weszła w życie w grudniu 2018 roku. Dopuszczono wtedy prowadzenie na kategorię B motocykli trójkołowych, bez nakładania ograniczeń co do mocy i pojemności silnika. Lecz pojawił się inny warunek.
Motocykl trójkołowy na prawo jazdy kategorii B musi posiadać homologację L5e i spełniać jej wymagania techniczne. Wytyczne homologacji wymagają aby przynajmniej dwa z trzech kół motocykla znajdowały się w jednej osi (z przodu lub z tyłu - co w większości wyklucza motocykle z wózkiem bocznym), a odległość pomiędzy dwoma kołami w jednej osi nie może być mniejsza niż 460 mm.
Na rynku nie brakuje ofert spełniających te wymagania, choć zdecydowana większość to skutery: np. Yamaha Tricity (125 i 300), Piaggio MP3 (różne pojemności), Kymco CV3, czy Peugeot Metropolis (różne pojemności). Wśród motocykli wymagania Homologacji spełniają między innymi trajki Harley-Davidson Tri-Glide, oraz maszyny trójkołowe marki Can-Am. Z kolei wymagań L5e nie spełnia trójkołowy motocykl Yamaha Niken, który ma rozstaw kół wynoszący 410 mm.