Jaka jest dozwolona prędkość w terenie zabudowanym? Prawo się zmieniło

W czerwcu 2021 roku w prawie o ruchu drogowym miała miejsce jedna z najważniejszych zmian ostatnich lat. Dotyczyła ona maksymalnej dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym. Nowe przepisy, wzorowane na zapisach funkcjonujących w innych krajach europejskich, wprowadzają jedno ograniczenie prędkości obowiązujące przez całą dobę. Jakie są teraz dozwolone prędkości w terenie zabudowanym?

Zmiana dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym

Do końca maja 2021 roku na polskich drogach obowiązywały dwa różne limity prędkości w terenie zabudowanym. Od godziny 5 do 23 można było poruszać się z prędkością 50 km/h. Z kolei od 23 do 5 limit ten zwiększał się o 10 km/h i wynosił 60 km/h.

Na początku czerwca 2021 roku weszła w życie nowelizacja przepisów prawa o ruchu drogowym. Oprócz tego, że wprowadziła ona zmiany dotyczące bezpiecznego odstępu od poruszających się pojazdów, zmodyfikowała też dopuszczalną maksymalną prędkość w obszarze zabudowanym po godzinie 23.

Prędkość w terenie zabudowanym po godzinie 23:00

Zgodnie ze wspomnianą zmianą, od 1 czerwca 2021 roku ujednolicono limity prędkości w obszarze zabudowanym. Od tego dnia maksymalna dopuszczalna prędkość w terenie zabudowanym wynosi 50 km/h przez całą dobę.

Reklama

Jest to działanie prewencyjne, które w założeniu ma zmniejszyć śmiertelność wypadków, do których dochodzi w obszarach zamieszkanych. W dobrych warunkach i na suchym asfalcie droga hamowania przy prędkości 60 km/h jest o około 11 m dłuższa niż podczas jazdy z prędkością 50 km/h. Ponadto zderzenie z samochodem jadącym szybciej niż 50 km/h znacznie częściej kończy się dla pieszego tragicznie.

Prędkość w obszarze zabudowanym i nowe mandaty

Pół roku po nowelizacji prawa o ruchu drogowym zwiększono też kary dla kierowców przekraczających prędkość. Nowy taryfikator za wykroczenia związane z przekroczeniem prędkości pojawił się na początku 2022 roku. Wprowadzono w nim znacznie wyższe kary za przekroczenie prędkości, m.in. w obszarze zabudowanym.

17 września 2022 roku wejdą w życie surowsze przepisy dotyczące punktów karnych za przewinienia związane z prędkością. Ponadto zacznie obowiązywać podwójna stawka dla recydywistów, czyli kierowców, którzy w ciągu dwóch lat dwukrotnie popełnią poważne wykroczenie.

Kary za przekroczenie prędkości będą prezentowały się następująco (kwota po ukośniku oznacza wspomnianą grzywnę dla tzw. recydywistów):

  • do 10 km/h - 50 zł i 1 punkt karny;
  • od 11 do 15 km/h - 100 zł i 2 punkty karne;
  • od 16 do 20 km/h - 200 zł i 3 punkty karne;
  • od 21 do 25 km/h - 300 zł i 5 punktów karnych;
  • od 26 do 30 km/h - 400 zł i 7 punktów karnych;
  • od 31 do 40 km/h - 800/1 600 zł i 9 punktów karnych;
  • od 41 do 50 km/h - 1 000/2 000 zł i 11 punktów karnych;
  • od 51 do 60 km/h - 1 500/3 000 zł i 13 punktów karnych;
  • od 61 do 70 km/h - 2 000/4 000 zł i 14 punktów karnych;
  • powyżej 71 km/h - 2 500/5 000 zł i 15 punktów karnych (równoznaczne z utratą prawa jazdy).

Ponadto zwiększa się kara pieniężna za skumulowanie kilku wykroczeń (z 500 zł do 5 000 zł, a w sądzie do nawet 30 000 zł) oraz maksymalna liczba punktów karnych przyznawanych podczas jednej kontroli (z 10 do 15), których ważność wynosi teraz 2 lata.

***

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy