Filip Chajzer krytykuje SCT w Warszawie. Boi się o swojego luksusowego klasyka

Strefa Czystego Transportu w Warszawie zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 roku. Mieszkańcy stolicy z niepokojem obserwują jak pierwotny obszar strefy ciągle się powiększa, gdyż obawiają się, że przepisy pozbawiają ich możliwości podróżowania wygodnym środkiem transportu - własnym samochodem. Jedną z takich osób jest Filip Chajzer, który w ostatnim wpisie skrytykował decyzję ratusza.

Filip Chajzer bojkotuje SCT w Warszawie. Dziennikarz boi się o swojego klasyka/Jan Graczynski/East News/Facebok Filip Chajzer
Filip Chajzer bojkotuje SCT w Warszawie. Dziennikarz boi się o swojego klasyka/Jan Graczynski/East News/Facebok Filip Chajzer 

Stefa Czystego Transportu w Warszawie

Już za kilka miesięcy w Warszawie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Zgodnie z zapowiedziami, nowe przepisy mają wejść w życie 1 lipca 2024 roku. Kolejne etapy wdrażane będą stopniowo, w dwuletnich odstępach, aż do osiągnięcia zakładanego "kształtu" warszawskiej SCT w 2032 roku. Zakazem wjazdu do SCT w Warszawie objęte będą w pierwszym etapie pojazdy benzynowe, które nie spełniają normy Euro 2 (starsze niż 27 lat), a także pojazdy z silnikiem Diesla niespełniające normy Euro 4 (starsze niż 18 lat).

Etap SCT
1
2
3
4
5
Rok wdrożenia
2024
2026
2028
2030
2032
Pojazdy z silnikiem benzynowym
Euro 2 (max 27 lat)
Euro 3 (max 25 lat)
Euro 4 (max 22 lata)
Euro 5 (max 20 lat)
Euro 6 (max 17 lat)
Pojazdy z silnikiem diesla
Euro 4 (max 18 lat)
Euro 5 (max 16 lat)
Euro 6 (max 13 lat)
Euro 6dT (max 11 lat)
Euro 6d (max 11 lat)
Strefa Czystego Transportu w Warszawiemateriały prasowe

SCT w Warszawie urosła już dwukrotnie

Pierwotnie zakładano, że warszawska strefa czystego transportu obejmie większość Śródmieścia oraz przylegające do niego fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. Z czasem jednak, "w wyniku konsultacji społecznych" ratusz postanowił powiększyć pierwotny obszar strefy ponad dwukrotnie. Według nowych założeń warszawska strefa czystego transportu obejmie:

  • całą dzielnicę Śródmieście,
  • całą dzielnicę Żoliborz,
  • całą dzielnicę Praga Północ,
  • prawie całą dzielnicę Ochota (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni),
  • prawie całą dzielnicę Praga Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody);
  • większość dzielnicy Mokotów (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca); około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).

Strefa Czystego Transportu łaskawa dla seniorów

Wraz z powiększeniem strefy czystego transportu pojawił się nowy wyjątek dla seniorów, czyli osób, które do końca 2023 roku ukończą 70 lat. Obowiązywać ma on tych kierowców, którzy byli właścicielami swoich obecnych pojazdów przed przyjęciem uchwały. Dzięki niemu osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT w Warszawie. Z respektowania zasad SCT do 2028 roku zwolnione będą także osoby, które są zameldowane w strefie i płacą w Warszawie podatki.

Filip Chajzer krytykuje decyzje ratusza

Jedną z wielu niezadowolonych ostatnimi decyzjami ratusza osób jest Filip Chajzer, który ubolewa nad faktem, że swoim luksusowym klasykiem nie będzie już mógł jeździć do pracy. Post dziennikarza wywołał w sieci niemałe poruszenie.

NO WAY! Moje własne ukochane miasto stołeczne Warszawa chcę mnie robić delikatnie rzecz ujmując w balona. To mój mercedes S320 z 1995, którym nie bede mógł jeździć już do pracy bo ktoś w stołecznym ratuszu namalował sobie mapkę
pisze dziennikarz w swoim najnowszym poście

Internauci wytknęli celebrycie, że mieszka zaledwie kilometr od granicy strefy, a w dodatku w dobrze skomunikowanej okolicy. Nie zmienia to faktu, że dopóki nie przerejestruje swojej "lochy" na żółte tablice (auta zabytkowe), wjazd mercedesem S320 (3,2-litra, 231 KM) do SCT będzie niemożliwy. Warto też dodać, że warunki SCT w Warszawie są dla mieszkańców całkiem łagodne - jeśli porównamy je do SCT Krakowa, bo w Grodzie Kraka strefą czystego transportu zostanie objęte całe miasto. Dziennikarz będzie miał zatem dwa wyjścia: albo zrezygnować z przejażdżek starym Mercedesem albo poczekać do 2028 roku, by zarejestrować go jako auto zabytkowe.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas