Filip Chajzer krytykuje SCT w Warszawie. Boi się o swojego luksusowego klasyka
Strefa Czystego Transportu w Warszawie zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 roku. Mieszkańcy stolicy z niepokojem obserwują jak pierwotny obszar strefy ciągle się powiększa, gdyż obawiają się, że przepisy pozbawiają ich możliwości podróżowania wygodnym środkiem transportu - własnym samochodem. Jedną z takich osób jest Filip Chajzer, który w ostatnim wpisie skrytykował decyzję ratusza.
Spis treści:
Stefa Czystego Transportu w Warszawie
Już za kilka miesięcy w Warszawie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Zgodnie z zapowiedziami, nowe przepisy mają wejść w życie 1 lipca 2024 roku. Kolejne etapy wdrażane będą stopniowo, w dwuletnich odstępach, aż do osiągnięcia zakładanego "kształtu" warszawskiej SCT w 2032 roku. Zakazem wjazdu do SCT w Warszawie objęte będą w pierwszym etapie pojazdy benzynowe, które nie spełniają normy Euro 2 (starsze niż 27 lat), a także pojazdy z silnikiem Diesla niespełniające normy Euro 4 (starsze niż 18 lat).
Etap SCT | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
Rok wdrożenia | 2024 | 2026 | 2028 | 2030 | 2032 |
Pojazdy z silnikiem benzynowym | Euro 2 (max 27 lat) | Euro 3 (max 25 lat) | Euro 4 (max 22 lata) | Euro 5 (max 20 lat) | Euro 6 (max 17 lat) |
Pojazdy z silnikiem diesla | Euro 4 (max 18 lat) | Euro 5 (max 16 lat) | Euro 6 (max 13 lat) | Euro 6dT (max 11 lat) | Euro 6d (max 11 lat) |
SCT w Warszawie urosła już dwukrotnie
Pierwotnie zakładano, że warszawska strefa czystego transportu obejmie większość Śródmieścia oraz przylegające do niego fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. Z czasem jednak, "w wyniku konsultacji społecznych" ratusz postanowił powiększyć pierwotny obszar strefy ponad dwukrotnie. Według nowych założeń warszawska strefa czystego transportu obejmie:
- całą dzielnicę Śródmieście,
- całą dzielnicę Żoliborz,
- całą dzielnicę Praga Północ,
- prawie całą dzielnicę Ochota (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni),
- prawie całą dzielnicę Praga Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody);
- większość dzielnicy Mokotów (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca); około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).
Strefa Czystego Transportu łaskawa dla seniorów
Wraz z powiększeniem strefy czystego transportu pojawił się nowy wyjątek dla seniorów, czyli osób, które do końca 2023 roku ukończą 70 lat. Obowiązywać ma on tych kierowców, którzy byli właścicielami swoich obecnych pojazdów przed przyjęciem uchwały. Dzięki niemu osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT w Warszawie. Z respektowania zasad SCT do 2028 roku zwolnione będą także osoby, które są zameldowane w strefie i płacą w Warszawie podatki.
Filip Chajzer krytykuje decyzje ratusza
Jedną z wielu niezadowolonych ostatnimi decyzjami ratusza osób jest Filip Chajzer, który ubolewa nad faktem, że swoim luksusowym klasykiem nie będzie już mógł jeździć do pracy. Post dziennikarza wywołał w sieci niemałe poruszenie.
NO WAY! Moje własne ukochane miasto stołeczne Warszawa chcę mnie robić delikatnie rzecz ujmując w balona. To mój mercedes S320 z 1995, którym nie bede mógł jeździć już do pracy bo ktoś w stołecznym ratuszu namalował sobie mapkę
Internauci wytknęli celebrycie, że mieszka zaledwie kilometr od granicy strefy, a w dodatku w dobrze skomunikowanej okolicy. Nie zmienia to faktu, że dopóki nie przerejestruje swojej "lochy" na żółte tablice (auta zabytkowe), wjazd mercedesem S320 (3,2-litra, 231 KM) do SCT będzie niemożliwy. Warto też dodać, że warunki SCT w Warszawie są dla mieszkańców całkiem łagodne - jeśli porównamy je do SCT Krakowa, bo w Grodzie Kraka strefą czystego transportu zostanie objęte całe miasto. Dziennikarz będzie miał zatem dwa wyjścia: albo zrezygnować z przejażdżek starym Mercedesem albo poczekać do 2028 roku, by zarejestrować go jako auto zabytkowe.