Drogi 2+1 miały rozlać się po całej Polsce. Nie wyszło

Zapowiadano wielką rewolucję na polskich drogach. Nad Wisłą miało się pojawić prawie 4 tys. km dróg o przekroju 2+1, które od lat cieszą się ogromną popularnością na zachodzie. Ostatecznie nie przyjęły się w Polsce. Sprawdzamy, co jest tego powodem.

Drogi 2+1 miały stać się popularne w całej Polsce
Drogi 2+1 miały stać się popularne w całej PolsceLUKASZ JOZWIAKReporter

Drogi o przekroju 2+1 po raz pierwszy pojawiły się na szerszą skalę kilkadziesiąt lat temu w Szwecji, gdzie są wprowadzane różne pilotażowe programy mające poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Dziś można je spotkać w różnych miejscach Europy, np. Niemczech, Irlandii czy Holandii.

Na czym polegają drogi 2+1?

Droga 2+1 to w zasadzie droga o trzech pasach ruchu. Środkowy służy do bezpiecznego wyprzedzania najpierw dla jadących w jednym kierunku, a następnie dla poruszających się w przeciwną stronę. Zmiana następuje co kilka kilometrów.

Taki przekrój pozwala uspokoić ruch i umożliwia bezpieczne, bezstresowe wyprzedzanie. Do niekwestionowanych zalet można zaliczyć dużo niższe koszty budowy w porównaniu z klasycznym układem. Dlatego drogi w układzie 2+1 zrobiły krótką karierę w czasach, gdy szukano oszczędności na inwestycjach drogowych.

Jednak nie wszystkim taka koncepcja się spodobała. W wielu miejscach protestowano przed przebudową dróg pod taki standard. Mieszkańcy zwykle domagali się drogi z dwoma pasami w obu kierunkach.

Ostatecznie okazało się, że kwestie finansowe wcale nie są takie ważne. W dodatku stosowanie na szeroką skalę przekroju 2+1 nie miało uzasadnienia ze względu na szybko rosnący ruch na drogach.

Gdzie znajdują się drogi 2+1 w Polsce?

Pierwsza taka droga w Polsce pojawiła się w 2010 roku, a pięć lat później GDDKiA zapowiedziała coraz więcej takich odcinków. W sumie zaplanowano, że droga 2+1 pojawi się na prawie 4 tys. km polskich dróg. Szybko okazało się jednak, że rewolucja nie nadeszła. Łącznie powstało około 150 km takich dróg.

Kierowcy mogą korzystać z takiego rodzaju dróg między innymi na następujących trasach:

  • obwodnicy Gołdapi (DK 65 — 5,6 km),
  • obwodnicy Kępna (DK 8 - 3,7 km),
  • obwodnicy Siedlec (DK 2 - 10,3 km),
  • obwodnicy Mrągowa (DK 59 - 6,5 km),
  • DK 17 pomiędzy Piaskami a Łopiennikiem - 9,6 km,
  • obwodnicy Żyrardowa (DK 50 - 15,1 km),
  • S19 pomiędzy Stobierną a Rzeszowem (12,5 km),
  • obwodnicy Skawiny (DK 44 - 2,2 km),
  • obwodnicy Nysy (DK 41 i 46 — 16,5 km),
  • obwodnicy Kłodzka (DK 33 i 46 - 9,2 km),
  • S1 pomiędzy Przybędzą a Milówką (8,5 km),
  • S1 Pyrzowice - Podwarpie (9,7 km),
  • obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego (17,7 km),
  • obwodnica Praszki (12,8 km),
  • obwodnica Stalowej Woli i Niska (15 km),
  • obwodnica Sanoka (6,7 km),
  • obwodnica Łańcuta (5,8 km).

***

Moto Flesz - odcinek 50. Rosną koszty budowy dróg, auta elektryczne w Polsce mają pod górkęINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas