Reklama

Do czego służą słupki przy drogach? Warto wiedzieć, gdy zobaczysz policję

Słupki przy drogach spełniają wiele funkcji. Przede wszystkim wyznaczają przebieg drogi i pomagają podczas jazdy nocą. Można się z nich dowiedzieć więcej na temat dokładnej lokalizacji, np. powiadamiając o wypadku lub ostrzegając przed policją.

Słupki znajdujące się przy drodze mają fachową nazwę - słupki prowadzące, choć czasami pojawia się nazwa słupek hektometryczny. Ich celem jest ułatwienie kierowcom orientacji w przebiegu drogi, zwłaszcza podczas jazdy nocą przy ograniczonej widoczności.

Każdy biały słupek jest wyposażony w elementy odblaskowe w przedniej i tylnej części. Element odblaskowy jest umieszczony na czerwonym polu i w zależności od strony jezdni może mieć czerwony kolor (po prawej stronie) lub biały (po lewej stronie).

Słupki przy drodze - gdzie są montowane

Maksymalna odległość pomiędzy słupkami na prostej drodze to 100 metrów, ale przy ciasnych zakrętach mogą być ustawiane gęściej. Słupki prowadzące informują o kilometrze drogi, na którym się znajdują.

Reklama

Słupki są rozmieszczane na drogach wojewódzkich i krajowych, ale opcjonalnie mogą się pojawić na drogach powiatowych i gminnych. W przypadku tych ostatnich powinny być rozmieszczane tylko na ostrych łukach. Znikają z drogi tylko wtedy, gdy pojawia się chodnik lub droga prowadzi przez miasto.

Słupki są montowane w odległości 1 metra od krawędzi jezdni, a także w odległości nie mniejszej niż 0,5 metra od krawędzi jezdni. Pod warunkiem, że ich ustawienie jest powtarzalne i nie powoduje dezorientacji wśród kierujących.

Słupki przy drodze - występują dwa rodzaje

Na drodze można spotkać jeden z dwóch wariantów słupków prowadzących. Pierwszy - U1-a - umieszczony samodzielnie na poboczu drogi. Drugi - U-1b - to jego krótszy wariant umieszczany nad barierkami ochronnymi. Choć na drodze, gdzie występują takie barierki, montaż słupków U1-a nie jest wykluczony.

Słupki przy drodze - o czym informują?

Słupek dostarcza kierowcy informację o numerze drogi i kilometrze, z dokładnością do 1/10 kilometra. W górnej części słupka może się pojawić graficzny znak i numer drogi. Poniżej czerwonego pola znajduje się aktualny kilometr drogi, a niżej cyfra wskazująca część kilometra.

Dzięki opisowi na słupkach kierowca nie musi patrzeć na mapę, żeby np. podać służbom dokładne miejsce kolizji czy awarii albo ostrzegając innych kierowców o patrolu policji przez CB-radio. Jeśli w górnej części słupka nie możemy znaleźć numeru drogi, warto wiedzieć, dokąd prowadzi droga, którą jedziemy. Może się zdarzyć, że słupek nie będzie oznaczony żadnymi cyferkami. Wtedy spełnia tylko podstawową rolę - wskazuje z daleka przebieg trasy.

Warto mieć na uwadze, że nie zawsze kilometry na słupkach startują od zera. Czasami zdarza się, że część drogi jest jeszcze w budowie, a odliczanie na słupku zaczyna się od innej liczby. To zupełnie normalna sytuacja, która nie wpływa na określanie pozycji.

***

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy