Brak miejsca na pieczątki a wyjazd na majówkę. Czy muszę wymieniać dowód?
Dowód rejestracyjny ma 6 pól na potwierdzenie badania technicznego. Gdy miejsce się kończy, co do zasady nie trzeba wymieniać dokumentu, bo dane auta znajdują się w bazie CEPiK. A jak to działa za granicą?
Spis treści:
Dowód rejestracyjny to dokument identyfikacyjny każdego pojazdu. Zawarte są w nim najważniejsze informacje dotyczące samochodu i jego właściciela. W dowodzie rejestracyjnym znajdują się również miejsca na pieczątki, które świadczą o pozytywnym wyniku badań technicznych.
W dokumencie znajdują się również oznaczenia i kody, które informują o m.in. numerze indentyfikacyjnym pojazdu, maksymalnej masie całkowitej, pojemności silnika czy rodzaju paliwa. Gdy przed laty ustalano wzór dowodu rejestracyjnego przewidziano jedynie sześć miejsc na pieczątki obowiązkowego przeglądu technicznego. W rezultacie po kilku latach wolne rubryki na wpisy są wypełnione.
Co robić, gdy w dowodzie rejestracyjnym nie ma miejsca na kolejne pieczątki?
Zasadniczo - nic. W Polsce dane na temat badań technicznych są gromadzone w bazie CEPiK, z zapisów której może skorzystać policjant podczas kontroli drogowej. Co więcej, przywykliśmy do tego, że w ogóle nie musimy wozić dowodu rejestracyjnego - w razie kontroli funkcjonariusz poradzi sobie wpisując do bazy numer rejestracyjny.
Dla nas potwierdzeniem wykonania badania jest zaświadczenie wydawane przez diagnostę stacji kontrolnej pojazdów, wydawane po uzyskaniu pozytywnego wyniku badania. Przydaje się ono np. podczas sprzedaży auta - jeśli w dowodzie brakło miejsc na potwierdzenie aktualnego badania technicznego, zawsze można przekazać kupującemu potwierdzenie z SKP. Zmiana dowodu konieczna jest więc tylko przy okazji zmiany nazwiska właściciela, czy zmiany adresu zamieszkania.
Brak miejsca na pieczątki, a wyjazd za granicę
Zagraniczni policjanci nie mają dostępu do polskiej bazy CEPiK. Nie mogą więc potwierdzić online, czy dany samochód został dopuszczony do ruchu. Dlatego wyjeżdżając za granicę musimy zabrać ze sobą dowód rejestracyjny. A co, jeśli nie ma w nim pieczątki z ostatniego badania technicznego?
Dopóki poruszamy się po drogach Unii Europejskiej, tak długo, jak będziemy mieli ze sobą zaświadczenie z SKP, nie powinno być problemu. Polski dokument przygotowany jest zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego. Dlatego też jest przetłumaczony na język angielski. W związku z przepisami dotyczącymi swobodnego obrotu na terenie Unii, każde państwo członkowskie powinno uznawać poświadczenie wydane przez stację kontroli pojazdów innego państwa członkowskiego.
Brak miejsca na pieczątki, a wyjazd poza UE
Co w przypadku państw, które nie należą do Unii Europejskiej? Ich nie obowiązują unijne dyrektywy, więc policjanci mogą zakwestionować ważność zaświadczenia z SKP. Dlatego wybierając się poza Unię, jednak radzilibyśmy zawczasu wymienić dowód rejestracyjny i uniknąć ewentualnego problemu.
Ile kosztuje wymiana dowodu rejestracyjnego
Pierwszym krokiem do uzyskania nowego dowodu rejestracyjnego jest odpowiednie wypełnienie wniosku. W zależności od sytuacji kierowca składa wniosek o wymianę dowodu rejestracyjnego lub o wydanie nowego dokumentu. Wzory wniosków znajdują się na stronach internetowych odpowiednich Wydziałów Komunikacji oraz w punktach obsługi klienta.
Koszt wymiany dowodu rejestracyjnego to 54,50 złotych. Tyle zapłacimy, jeśli osobiście udamy się do urzędu i nie chcemy użytkować pojazdu w okresie oczekiwania na nowy dokument. Jeśli chcemy uzyskać pozwolenie czasowe, które pozwoli korzystać z samochodu w trakcie oczekiwania na dowód rejestracyjny, musimy zapłacić dodatkowo 19 złotych.
***