7 typowych błędów na dogach szybkiego ruchu. Też je popełniasz?
Zagraniczni kierowcy często zarzucają Polakom, że nie potrafią jeździć po drogach szybkiego ruchu. Być może dlatego, że jeszcze kilkanaście lat temu nad Wisłą nie było ich zbyt wiele. Każdego roku radzimy sobie coraz lepiej, ale często popełniamy te same błędy.
Spis treści:
Kierowcy w Polsce nie mogą narzekać na ilość dróg ekspresowych, ponieważ każdego roku ciągle przybywa nowych kilometrów. Może nie w takim tempie, jakbyśmy sobie życzyli, ale nadal obserwujemy duży progres.
W 2022 r. kierowcy mają do dyspozycji 2977 km dróg ekspresowych oraz 1775 km autostrad. Łącznie ponad 4700 km dróg szybkiego ruchu. Dzięki temu możemy zaoszczędzić sporo czasu, ale nadal musimy popracować nad tym jak jeździmy.
Zbyt duża prędkość
Jednym z pierwszych błędów polskich kierowców jest jazda z nadmierną prędkością. Nie doceniamy tego, że nad Wisłą obowiązuje jeden z najwyższych limitów prędkości na autostradach w Europie. Tylko Bułgaria i Niemcy oferują takie samo lub wyższe ograniczenie. Inne kraje podeszły do tematu bardziej restrykcyjnie.
Mimo to Polacy lubią jeździć zbyt szybko, przekłada się bezpośrednio na statystyki z wypadków. Nadmierna prędkość dotyczy często niedostosowania do warunków panujących na drodze. Ma to szczególne znaczenie w okresach obfitych w opady deszczu. Wielu kierowców zdaje się zapominać, że mokra nawierzchnia oznacza gorszą przyczepność i dłuższą drogę hamowania.
Jazda na zderzaku
To kolejny błąd popełniany przez kierowców zaraz po przekraczaniu dozwolonej prędkości. Niezachowanie odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu to przede wszystkim wykroczenie, a poza tym częsta przyczyna wypadków na drogach szybkiego ruchu. Zwłaszcza, że długa i monotonna jazda wydłuża czas reakcji. Przejeżdżając w ciągu sekundy kilkadziesiąt metrów nietrudno o groźny wypadek.
Gwałtowne manewry
Podczas jazdy drogami szybkiego ruchu należy baczniej zwracać uwagę na manewry. Powinny być spokojne, a nie gwałtowne. Szybki ruch kierownicą może spowodować duże problemy. Dlatego zmianę pasa powinno się poprzedzać obserwacją sytuacji w lusterkach bocznych i wstecznym, a gdy przyjdzie na to spora - włączyć kierunkowskaz i dopiero wtedy zmienić pas.
Niektóry kierowcy widząc samochód na pasie rozbiegowym, włączającym się w ciąg drogi szybkiego ruchu, próbują ułatwić zadanie takiemu kierowcy i zmieniają pas. To dobry nawyk, ale często jego realizacja pozostawia wiele do życzenia.
Takie zachowanie nie powinno utrudniać ruchu tym, który poruszają się lewym pasem. Czasami wystarczy po prostu zmniejszyć prędkość i pozwolić włączyć się do ruchu pojazdowi jadącemu pasem rozbiegowym.
Zmiana pasa kontroli lusterek
Jadąc drogą szybkiego ruchu należy bacznie zwracać uwagę nie tylko na to, co dzieje się przed samochodem, ale również za nim. Zwłaszcza, jeśli zamierzamy w niedługim czasie zmienić pas ruchu. Przed wykonaniem manewru należy co najmniej raz, a najlepiej kilka razy sprawdzić sytuację na drodze. Dzięki temu kierowca może znacznie dokładniej oszacować prędkość innych pojazdów poruszających się po drodze szybkiego ruchu.
Używanie świateł w nieprawidłowy sposób
Często na polskich drogach można zauważyć, że kierowcy nadużywają świateł przeciwmgłowych. Zapominają przy tym, że przepisy dokładnie definiują, kiedy można używać takiego oświetlenia - gdy widoczność spada poniżej 50 metrów. W przeciwnym wypadku możemy oślepiać innych kierowców.
Blokowanie lewego pasa
Kierowcy w Polsce często zapominają o tym, żeby używać lewego pasa możliwie rzadko. Wszak przepisy wyraźnie definiują, że ruch powinien się odbywać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Zatem lewy pas powinien być wykorzystywany wyłącznie do wyprzedzania innych pojazdów na drodze szybkiego ruchu. Nadużywanie jazdy lewym pasem w zbyt wolnym tempie jest wykroczeniem.
***