49 km/h hulajnogą elektryczną? Nie można, ale wolno. Dziura w przepisach
Hulajnoga elektryczna jest urządzeniem, którego prędkość maksymalna powinna być konstrukcyjnie ograniczona do 20 km/h. Takie wymogi płyną wprost z rozporządzenia dotyczącego tzw. warunków technicznych pojazdów. Bez problemu znajdziemy jednak hulajnogi, które - zdaniem producenta - potrafią rozpędzić się nawet do 70 km/h. Korzystanie z nich w Polsce jest nielegalne, ale w razie kontroli narażamy się jedynie na manat za przekroczenie prędkości. Dlaczego?
Spis treści:
- 49 km/h hulajnogą elektryczną. Czy to jeszcze hulajnoga, czy już może motocykl?
- Hulajnogą elektryczną do 20 km/h? Potrzymaj mi piwo...
- 50 km/h hulajnogą elektryczną? Nie wolno ale można. Musi być tylko "dobrze dotarta"
- Hulajnoga na badanie techniczne? Polskie przepisy tego nie przewidują
- Gdzie mogę jeździć hulajnogą elektryczną?
W połowie sierpnia doszło do nietypowej sytuacji. Policjanci z Elbląga zatrzymali do kontroli mężczyznę, który jechał na elektrycznej hulajnodze z prędkością 49 km/h. Zgodnie z prawem takim pojazdem poruszać się można - maksymalnie - 20 km/h. Za swój wyczyn - zgodnie z taryfikatorem mandatów - mężczyzna ukarany został mandatem w wysokości 400 zł.
Nie trzeba chyba tłumaczyć, że blisko 49 km/h hulajnogą to skrajnie nieodpowiedzialne zachowanie. Przypominamy, że w czasie testów NCAP do 50 km/h rozpędzany jest wózek uderzający w samochód, by określić odporność pojazdu na zderzenia boczne.
49 km/h hulajnogą elektryczną. Czy to jeszcze hulajnoga, czy już może motocykl?
Wielu internautów zbulwersowała nie tylko skrajna głupota zatrzymanego mężczyzny, ale też - zaskakująco pobłażliwa, przynajmniej na pierwszy rzut oka - reakcja policjantów. Część komentatorów zauważyła, że urządzenie rozpędzone do tak absurdalnej prędkości nie wypełnia definicji hulajnogi elektrycznej, która zgodnie z obowiązującymi przepisami nie może rozpędzić się do więcej niż 20 km/h.
Przykładowo - prędkością ograniczoną konstrukcyjnie do 45 km/h posiadają przecież popularne "motorowery", czyli pojazdy, które wymagają nie tylko posiadania prawa jazy kategorii AM, ale muszą też być zarejestrowane i posiadać obowiązkową polisę ubezpieczenia OC.
W przypadku hulajnóg elektrycznych ocena, z jakim pojazdem mamy w istocie do czynienia, nie jest wcale prosta. Obowiązujące przepisy maja bowiem pewną lukę.
Hulajnogą elektryczną do 20 km/h? Potrzymaj mi piwo...
Podstawową definicję hulajnogi elektrycznej znajdziemy w ustawie Prawo o ruchu drogowym
"hulajnoga elektryczna - pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe"
Ta sama ustawa określa zasady poruszania się hulajnogami elektrycznymi oraz urządzeniami transportu osobistego po drogach publicznych. 30 marca 2021 roku art. 20 ust. 6 tej ustawy wprowadził dopuszczalną prędkość tego rodzaju pojazdów wynoszącą 20 km/h.
Wymagania o charakterze technicznym dla hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego zostały ujęte w rozporządzeniu z 6 października 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Zgodnie z § 55d ww. rozporządzenia w przypadku hulajnogi elektrycznej i urządzenia transportu osobistego konstrukcja musi ograniczać rozwijanie prędkości przekraczającej 20 km/h i zapewniać możliwość skutecznego hamowania.
Można więc przyjąć, że hulajnoga elektryczna poruszająca się z prędkością powyżej 20 km/h rzeczywiście nie wypełnia definicji takiego urządzenia. Niestety jest pewien haczyk.
50 km/h hulajnogą elektryczną? Nie wolno ale można. Musi być tylko "dobrze dotarta"
Jak tłumaczy w korespondencji z Interią Szymon Huptyś - rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury - powyższe warunki ujęte w ww. ustawie i rozporządzeniu mają obligatoryjne zastosowanie do hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego wprowadzanych do obrotu po 31 grudnia 2021 roku.
"Pojazdy wprowadzone do obrotu przed 1 stycznia 2022 r. mogą nie spełniać tych wymagań, a tym samym mogą być dalej użytkowane, bez konieczności dostosowania do nowych wymagań" - wyjaśnia Huptyś.
Rzecznik dodaje też, że Ministerstwo Infrastruktury nie planuje zmian w zakresie warunków technicznych dla hulajnóg elektrycznych.
Podsumowując, chociaż ustawodawca wymaga od hulajnóg elektrycznych konstrukcji ograniczającej prędkość do maksymalnie 20 km/h, dotyczy to wyłącznie urządzeń wprowadzonych na polski rynek od 1 stycznia bieżącego roku.
W razie kontroli prędkości policjant nie może jednak wymagać od użytkownika faktury czy paragonu z datą zakupu. Same hulajnogi elektryczne nie są też poddane obowiązkowi rejestracji, więc ustalenie daty wprowadzenia urządzenia na polski rynek jest praktycznie niemożliwe. W takim kontekście "pobłażliwa" - na pierwszy rzut oka - reakcja policjantów z Elbląga, wydaje się usprawiedliwiona.
Hulajnoga na badanie techniczne? Polskie przepisy tego nie przewidują
Pamiętajmy, ze zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, do przeprowadzenia badania technicznego jest obowiązany właściciel:
- pojazdu samochodowego,
- ciągnika rolniczego,
- pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej,
- motoroweru,
- przyczepy.
W przepisach dotyczących badań technicznych, pozostających we właściwości Ministerstwa Infrastruktury, nie ma określonej procedury dotyczącej skierowania urządzenia na badania techniczne celem określenia z jakim pojazdem (jakiej kategorii) mamy do czynienia - tłumaczy Huptyś.
Gdzie mogę jeździć hulajnogą elektryczną?
Przypominamy: zgodnie z obowiązującymi przepisami - od 20 maja 2022 roku - kierujący hulajnogą elektryczną może korzystać głównie z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów - z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Osoby, które nie ukończyły 18 lat, muszą mieć kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dzieci w wieku do 10 lat mogą jeździć hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej.
Hulajnogą elektryczną - w wyjątkowych przypadkach - można poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.
***