Jak dziś wygląda egzamin na prawo jazdy?
Egzamin na prawo jazdy w 2022 r. nieco różni się od egzaminów, które odbywały się jeszcze kilka lat temu. Jak wygląda część teoretyczna, a ja praktyczna?
Zanim przystąpimy do egzaminu na prawo jazdy, musimy poświęcić trochę czasu na obowiązkowy kurs składający się z:
- 30 godzin lekcji praktycznych (po 60 minut),
- 30 godzin lekcji teoretycznych (po 45 minut).
Przed rozpoczęciem kursu trzeba zdobyć numer PKK (profil kandydata na kierowcę). PKK jest nadawany każdej osobie ubiegającej się o prawo jazdy. Można go uzyskać składając wniosek w wydziale komunikacji właściwym dla zamieszkania. Uzyskanie profilu kandydata jest bezpłatne. Przy okazji warto pamiętać o uzyskaniu pozytywnego badania lekarskiego (koszt około 200 złotych) oraz fotografii do dokumentu.
W dniu egzaminu teoretycznego i praktycznego należy mieć ze sobą dokument tożsamości: dowód osobisty lub paszport.
Egzamin teoretyczny odbywa się w sali komputerowej. Każdy uczestnik ma swoje indywidualne stanowisko przy którym zdaje egzamin. Test składa się z 32 pytań. Osoba zdająca ma tylko 25 minut, aby odpowiedzieć na wszystkie pytania. Maksymalnie można zdobyć 74 punkty, ale do pozytywnego zaliczenia trzeba uzyskać 68 punktów.
Egzamin jest testem składającym się z 32 pytań:
- 20 pytań dotyczy wiedzy podstawowej,
- 12 wiedzy specjalistycznej z danej kategorii.
Pytania z zakresu wiedzy podstawowej są podzielone na trzy kategorie:
- 10 pytań za 3 punkty o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- 6 pytań za 2 punkty o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- 4 pytania za 1 punkt o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W przypadku powyższych pytań udziela się odpowiedzi: TAK lub NIE.
Pytania dotyczące wiedzy specjalistycznej podzielono w następujący sposób:
- 6 pytań za 3 punkty o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- 4 pytania za 2 punkty o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- 2 pytania za 1 punkt o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Na powyższe pytania odpowiada się wybierając jedną z opcji: A, B, C.
Egzamin praktyczny składa się z dwóch części. Pierwsza jest przeprowadzana na placu manewrowym, a druga to już wyjazd poza plac na drogi publiczne. Minimalny czas trwania egzaminu praktycznego to 40 minut, ale egzaminator zakończyć już po 25 minutach. Pod warunkiem że osoba egzaminowana wykonała pozytywnie wszystkie wymagane zadania.
Kierowca musi się wykazać wiedzą na temat:
- stanu technicznego pojazdu (losowane są dwa zadania z zakresu kontroli technicznej),
- przygotowania do jazdy (ustawienie fotela, zagłówka, lusterek, zapięcie pasów bezpieczeństwa i upewnienie się, że drzwi są zamknięte),
- zadania na placu manewrowym (jazda po łuku do przodu i do tyłu, oraz ruszanie na wzniesieniu),
- zadania w ruchu drogowym (ocena jazdy w prawdziwym ruchu drogowym).
Wszystko zależy od kategorii. W jednej cenie dla wszystkich kategorii jest tylko egzamin teoretyczny - kosztuje 30 zł dla kategorii: AM, A1, A, B, B1, C1, D1, T, C i D. Za część praktyczna trzeba zapłacić:
- 140 zł - kategorie AM i B,
- 170 zł - kategorie B1, C1, D1 i T,
- 180 zł - kategorie A, A1 i A2,
- 200 zł - kategorie C, D i B+E,
- 245 zł - kategorie C+E, C1+E, D+E, D1+E.