Ile kosztuje prawo jazdy na tira? Kategoria C+E tania nie jest
Prawo jazdy na tira, czyli kategoria C+E, pozwala na prowadzenie samochodów ciężarowych z naczepami bez ograniczeń tonażowych. Tego typu uprawnienia są niezbędne do podjęcia pracy zarobkowej w charakterze kierowcy zawodowego. Jak zrobić prawo jazdy na ciężarówkę z naczepą i ile to kosztuje?
Kandydat na zawodowego kierowcę musi posiadać odpowiednie prawo jazdy. Prawa jazdy kategorii C i C+E uprawniają do prowadzenia pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony z wykluczeniem autobusów. Różnicę między kategorią C a C+E stanowi rodzaj przyczepy, która może być dołączona do samochodu ciężarowego.
W przypadku prawa jazdy kategorii C to przyczepa lekka o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg. Z kolei kategoria C+E uprawnia do ciągnięcia przyczepy, której masa przekracza 750 kg. Są jeszcze prawo jazdy kategorii C1+E, które umożliwiają prowadzenie zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 ton.
Droga do uzyskania prawo jazdy na tira jest nie tylko długa, ale i kosztowna. Cena kursu zależy od kilku czynników, a jednym z nich jest lokalizacja ośrodka szkolącego. W zależności od regionu koszt całkowity kursu na prawo jazdy kategorii C+E wynosi od 3000 do nawet 5000 zł.
Dodatkowe wydatki obejmują m.in.
- badanie lekarskie z orzeczeniem o braku przeciwwskazań do kierowania pojazdami mechanicznymi,
- orzeczenie z poradni psychologicznej,
- wykonanie zdjęcia do prawa jazdy,
- koszt egzaminu państwowego w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego (245 złotych).
Aby móc zapisać się na kurs prawa jazdy kat. C należy mieć także prawo jazdy kategorii B (samochody osobowe). Konieczne jest także posiadanie odpowiednich zaświadczeń lekarskich i psychologicznych o braku przeciwwskazań do prowadzenia pojazdów ciężarowych.
Pomijając już fakt, że kierowca, który chce uzyskać uprawnienia do kierowania pojazdami ciężarowymi, musi mieć ukończone 21 lat z adnotacją, że można zapisać się na kurs, mając 20 lat i 9 miesięcy. Dla osób, które uzyskały kwalifikację wstępną minimalny wiek do uzyskania uprawnień wynosi 18 lat. Ten sam limit wiekowy obowiązuje również żołnierzy kierujących pojazdami Sił Zbrojnych RP i funkcjonariuszy służb mundurowych (policji, straży pożarnej i straży granicznej).
Do prawa jazdy kategorii C+E można przystąpić po zdanym egzaminie na prawo jazdy kat. C lub można je wyrabiać jednocześnie z prawem jazdy kategorii C. Kurs na prawo jazdy dla kategorii C+E trwa minimum 45 godzin i składa się z 20 godzin zajęć teoretycznych i 30 godzin zajęć praktycznych.
Po zakończeniu szkolenia w szkole jazdy przyszły kierowca samochodów ciężarowych musi zdać test wewnętrzny i dopiero wtedy może udać się do Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, żeby przystąpić do egzaminu państwowego.
Osoby, które zdają egzamin na kategorię C+E są zwolnione ze zdawania testu teoretycznego w WORD z racji tego, że uzyskały one pozytywny wynik z tej części egzaminu w trakcie kursu na prawo jazdy kategorii C.
Egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii C+E jest złożony z trzech etapów:
- sprawdzenie stanu technicznego pojazdu i przygotowanie do jazdy, w tym kontrola zabezpieczenia ładunku;
- wykonanie zadań na placu manewrowym (m.in. złączenie pojazdu z przyczepą, ruszanie z miejsca oraz parkowanie skośne i prostopadłe);
- wykonanie zadań w ruchu miejskim (m.in. sposób wykonywania manewrów na drodze, zachowanie wobec innych uczestników ruchu, sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem, skuteczność reagowania na zagrożenia).
Trzeba pamiętać, że same prawo jazdy kategorii C+E nie wystarczą, aby zawodowo jeździć tirem. Konieczne jest również uzyskanie przez kandydata świadectwa kwalifikacji zawodowej. Jest dokumentem niezbędnym do uzyskania kodu 95 w prawo jazdy, który uprawnia do wykonywania transportu drogowego. Świadectwo kwalifikacji zawodowej uzyskuje się poprzez uczestnictwo w specjalnym kursie zakończonym egzaminem państwowym.
Prawo jazdy kategorii C i C+E otwierają przed kierowcą zupełnie inne możliwości zatrudnienia. Kierowcy zawodowi, którzy mają odpowiednie uprawnienia i kompetencje, nie powinni mieć problemów ze znalezieniem pracy. Warto wiedzieć, że branża transportowa rozwija się w Polsce w bardzo dynamicznym tempie, a procesy rekrutacyjne trwają nieustannie.
Na to, ile zarabia kierowca tira, ma wpływ wiele czynników. Przede wszystkim to miejsce zatrudnienia, rodzaj przewożonego towaru oraz doświadczenie. Jakiś czas temu Polski Instytut Transportu Drogowego (PITD) podzielił się wynikami badania przeprowadzonego wśród kierowców zawodowych w Polsce i ich zarobków.
Z raportu wynika, że w 2022 roku tylko 17 proc. ankietowanych kierowców zarabiało poniżej 5 tys. zł netto. Aż 56 proc. ankietowanych przyznało, że ich rzeczywiste zarobki przekraczają 7 tys. zł netto. Nie brakuje i takich, którzy miesięcznie mogą pochwalić się zarobkami w wysokości ponad 9 tys. zł na rękę.
Zobacz także:
Ile będą kosztować kursy redukujące ilość punktów karnych? Tanio już było
Ile kosztuje egzamin na prawo jazdy kat. B w różnych miastach Polski?
Wymiana prawa jazdy nie ominie nikogo. Ile trzeba będzie zapłacić?