Czy na zakazie zawracania można skręcać w lewo? Odpowiedź może zaskoczyć

To jedno z podstawowych pytań na egzaminie na prawo jazdy, ale niewielu kierowców wie, jak interpretować znak zakazu zawracania i nie zna odpowiedzi na pytanie, czy za takim znakiem można skręcić w lewo. Wyjaśniamy to raz na zawsze.

Zakaz zawracania - definicja znaku B-23

Znak B-23, czyli przekreślona na czerwono, zawinięta w dół czarna strzałka na białym kole z czerwonym obwodem, to znak "zakazu zawracania". Zwykle jest ustawiany przed skrzyżowaniami na drogach o dużym natężeniu ruchu, na których zawracanie mogłoby spowodować utrudnienie ruchu, lub ryzyko kolizji. Zakaz zawracania obejmuje drogę za znakiem aż do najbliższego skrzyżowania włącznie, może być również odwołany przez znak B-24 "koniec zakazu zawracania". Ustawienie znaku B-23 nie jest jednak jedyną sytuacją, w której kierowcy nie mogą wykonać manewru zawracania.

Reklama

Taki manewr jest zakazany również na drogach, gdzie na jezdni jest namalowana linia ciągła, ale zawracać nie możemy również:

  • w tunelu,
  • na moście,
  • na wiadukcie,
  • na autostradzie,
  • na drodze ekspresowej (poza skrzyżowaniem jeśli dopuszcza ono taką możliwość),
  • na przejściu dla pieszych.

Czy mogę skręcić w lewo na zakazie zawracania?

Wielu kierowców nie zna prawidłowej odpowiedzi na to pytanie i uważa, że znak zakazu zawracania jest jednoznaczny z zakazem skrętu w lewo. Tymczasem prawda jest zupełnie inna, bowiem jeśli pod znakiem B-23 nie występują inne znaki zakazujące wykonania innych manewrów, skręt w lewo na zakazie zawracania jest dozwolony i całkowicie zgodny z prawem.

Zakaz zawracania i zielona strzałka

Zdarza się jednak również, że znak zakazu zawracania jest znakiem uzupełniającym sygnalizację świetlną, w miejscu w którym zawracanie jest zabronione. Kierowcy często łamią przepisy źle interpretując zieloną strzałkę na sygnalizatorze, pozwalającą na skręt w lewo i zawracają na takich skrzyżowaniach. Należy jednak pamiętać, że zielona strzałka w lewo na sygnalizatorze S-3, który wyznacza konkretny kierunek jazdy - w lewo, w prawo, lub prosto -  nie uprawnia nas do zawracania na skrzyżowaniu. Taki manewr jest zgodny z prawem dopiero, kiedy na sygnalizatorze - zupełnie osobno, lub w formie połączonej ze strzałką w lewo - znajduje się strzałka w dół.

Jeśli z kolei na sygnalizatorze S-2 (klasyczny sygnalizator S-1 bez strzałek uzupełniony o dodatkową zieloną strzałkę) widnieje zielona strzałka w lewo zawracanie na skrzyżowaniu jest dozwolone, pod warunkiem zatrzymania się przed strzałką i upewnienia się, czy naszym manewrem nie utrudnimy ruchu.

Nawet jeśli z sygnalizacji wynika, że możemy zawracać na danym skrzyżowaniu, jeśli znajduje się na nim znak B-23, lub B-21 ma on znaczenie nadrzędne i kategorycznie zakazuje zawracania.


Zakaz skrętu w lewo zakazuje też zawracania

Co ciekawe, o ile znak B-23 "zakaz zawracania" nie zabrania nam skręcenia w lewo, to w przypadku znaku "zakazu skrętu w lewo" B-21 sytuacja jest zgoła odmienna. Znak zakazu skrętu w lewo jednocześnie zabrania zawracania.

Mandat za złamanie zakazu zawracania

Za złamanie zakazu i zawracanie w miejscu niedozwolonym taryfikator mandatów przewiduje karę w wysokości 200 zł i 5 punktów karnych, ale jeśli manewr zawracania może spowodować zagrożenie kara może wzrosnąć do 400 zł.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: znaki drogowe | przepisy drogowe | mandaty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy