Kierowcy mylą A-11 i A-11a i uszkadzają sobie auta. Jest różnica
Oprac.: Adam Majcherek
Choć te dwa znaki ostrzegawcze na pierwszy rzut oka przedstawiają podobną sytuację, mają zdecydowanie różne znaczenia. Pomyłka w interpretacji pewnie nie skończy się mandatem, ale tak czy inaczej może sporo kosztować.
Spis treści:
A-11 i A-11a podobnie wyglądają, ale oznaczają coś zupełnie innego. W obu przypadkach można intuicyjnie zgadywać, że chodzi o jakiś problem z nawierzchnią, ale warto znać różnice w ich znaczeniu, bo jest ona diametralna i powinna wpłynąć na zachowanie kierowcy.
Znak A-11 - co oznacza, gdzie występuje?
Znak A-11 "nierówna droga", na którym widzimy nawierzchnię drogi z dwiema fałdami, ostrzega kierowcę, że w najbliższym czasie należy się spodziewać nierówności na drodze. Nie chodzi jednak o elementy infrastruktury, które powstały po to, by skłonić kierowcę do ograniczenia prędkości.
Znak A-11 pojawia się najczęściej w sytuacjach, gdy występują nierówności – na przykład na przejazdach kolejowych, pofałdowania występujące na stromych zjazdach z mostów lub wiaduktów, a także na wybojach lub poprzecznych uskokach nawierzchni. Może to być poprzeczny garb lub zagłębienie, które będzie trudne do zauważenia.
Taki znak często pojawia się również w miejscach, gdzie droga jest zapadnięta, brakuje asfaltu lub nawierzchnia pozostawia wiele do życzenia. Niestety, zwykle taki znak jest furką do uniknięcia odpowiedzialności przez zarządcę drogi za uszkodzenia samochodu w miejscu, gdzie nawierzchnia jest w bardzo złym stanie.
Widząc taki znak warto na wszelki wypadek zmniejszyć prędkość i zwiększyć czujność, a najlepiej powstrzymać się od wyprzedzania.
Co oznacza i gdzie występuje znak A-11a?
Znak A-11a, z pojedynczym pofałdowaniem nawierzchni, występuje w obszarze zabudowanym. Również ostrzega o nierównościach, ale takich, które utworzono na danym odcinku celowo. Znak 11-a "próg zwalniający" ostrzega o zastosowaniu urządzenia technicznego w formie przeszkody umieszczonej na jezdni w celu spowolnienia pojazdów. Może to być próg zwalniający lub próg podrzutowy. Bywa, że pojawia się też informacja o liczbie progów, jakich kierowca może się spodziewać na danym odcinku drogi.
Zwykle razem z tym znakiem występuje dodatkowy znak B-33 "ograniczenie prędkości", który wskazuje z jaką prędkością można łagodnie przejechać przez próg zwalniający. Oczywiście kierowca może jechać z mniejszą prędkością, ale przekroczenie dopuszczalnej prędkości może skutkować uszkodzeniem pojazdu.
Próg zwalniający, próg podrzutowy - gdzie można je montować?
Zarówno próg zwalniający jak i podrzutowy mają na celu skłonienie kierujących do ograniczenia prędkości jazdy. Można je wykorzystywać tylko w tych miejscach i na odcinkach dróg, gdzie inne metody nie są skuteczne, a istnieje potrzeba ograniczenia prędkości przejazdu.
Progi zwalniające można stosować w obszarze zabudowanym na drogach o konkretnych klasach technicznych: lokalna (L), dojazdowa (D), wyjątkowo zbiorcza (Z).
Progi podrzutowe można montować poza drogami publicznymi. Przykładem są obszary o ograniczonej dostępności, obszary zamknięte, wjazdy na parkingi lub tereny zakładowe. Urządzenia mogą się pojawić również na terenie parkingów lub dużych placów jako środek dyscyplinujący ruch wewnętrzny.