Kierowcy mylą A-11 i A-11a i uszkadzają sobie auta. Jest różnica

Choć te dwa znaki ostrzegawcze na pierwszy rzut oka przedstawiają podobną sytuację, mają zdecydowanie różne znaczenia. Pomyłka w interpretacji pewnie nie skończy się mandatem, ale tak czy inaczej może sporo kosztować.

Znaki A-11 i A11a są do siebie bardzo podobne nie tylko z nazwy, ale wskazują na dwie zupełnie różne rzeczy
Znaki A-11 i A11a są do siebie bardzo podobne nie tylko z nazwy, ale wskazują na dwie zupełnie różne rzeczyWojciech Strozyk/Reporter

A-11 i A-11a podobnie wyglądają, ale oznaczają coś zupełnie innego. W obu przypadkach można intuicyjnie zgadywać, że chodzi o jakiś problem z nawierzchnią, ale warto znać różnice w ich znaczeniu, bo jest ona diametralna i powinna wpłynąć na zachowanie kierowcy.

Znak A-11 - co oznacza, gdzie występuje?

Znak A-11 "nierówna droga", na którym widzimy nawierzchnię drogi z dwiema fałdami, ostrzega kierowcę, że w najbliższym czasie należy się spodziewać nierówności na drodze. Nie chodzi jednak o elementy infrastruktury, które powstały po to, by skłonić kierowcę do ograniczenia prędkości.

Znak A-11 pojawia się najczęściej w sytuacjach, gdy występują nierówności – na przykład na przejazdach kolejowych, pofałdowania występujące na stromych zjazdach z mostów lub wiaduktów, a także na wybojach lub poprzecznych uskokach nawierzchni. Może to być poprzeczny garb lub zagłębienie, które będzie trudne do zauważenia.

Taki znak często pojawia się również w miejscach, gdzie droga jest zapadnięta, brakuje asfaltu lub nawierzchnia pozostawia wiele do życzenia. Niestety, zwykle taki znak jest furką do uniknięcia odpowiedzialności przez zarządcę drogi za uszkodzenia samochodu w miejscu, gdzie nawierzchnia jest w bardzo złym stanie.

Widząc taki znak warto na wszelki wypadek zmniejszyć prędkość i zwiększyć czujność, a najlepiej powstrzymać się od wyprzedzania.

Co oznacza i gdzie występuje znak A-11a?

Znak A-11a, z pojedynczym pofałdowaniem nawierzchni, występuje w obszarze zabudowanym. Również ostrzega o nierównościach, ale takich, które utworzono na danym odcinku celowo. Znak 11-a "próg zwalniający" ostrzega o zastosowaniu urządzenia technicznego w formie przeszkody umieszczonej na jezdni w celu spowolnienia pojazdów. Może to być próg zwalniający lub próg podrzutowy. Bywa, że pojawia się też informacja o liczbie progów, jakich kierowca może się spodziewać na danym odcinku drogi.

Zwykle razem z tym znakiem występuje dodatkowy znak B-33 "ograniczenie prędkości", który wskazuje z jaką prędkością można łagodnie przejechać przez próg zwalniający. Oczywiście kierowca może jechać z mniejszą prędkością, ale przekroczenie dopuszczalnej prędkości może skutkować uszkodzeniem pojazdu.

Próg zwalniający, próg podrzutowy - gdzie można je montować?

Zarówno próg zwalniający jak i podrzutowy mają na celu skłonienie kierujących do ograniczenia prędkości jazdy. Można je wykorzystywać tylko w tych miejscach i na odcinkach dróg, gdzie inne metody nie są skuteczne, a istnieje potrzeba ograniczenia prędkości przejazdu.

Progi zwalniające można stosować w obszarze zabudowanym na drogach o konkretnych klasach technicznych: lokalna (L), dojazdowa (D), wyjątkowo zbiorcza (Z).

Progi podrzutowe można montować poza drogami publicznymi. Przykładem są obszary o ograniczonej dostępności, obszary zamknięte, wjazdy na parkingi lub tereny zakładowe. Urządzenia mogą się pojawić również na terenie parkingów lub dużych placów jako środek dyscyplinujący ruch wewnętrzny.

interiaINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas