Znaki poziome - co trzeba i warto o nich wiedzieć
Nakazują, zakazują, ostrzegają i informują: oto, co warto wiedzieć o najważniejszych znakach poziomych.
Znaki poziome - czyli namalowane na jezdni - to linie ciągłe lub przerywane, strzałki, napisy i symbole.
Pomocnik kierowcy
Wbrew pozorom znaki poziome służą nie tylko do wyznaczania pasów ruchu, ale wyrażają też rozmaite nakazy, zakazy i ostrzeżenia. Znaki te są równie ważne jak znaki pionowe i każdy kierowca powinien dobrze je znać oraz stosować się do nich. Niestety, większość z nich z czasem wyciera się na jezdni lub jest słabo widoczna podczas deszczu. To oczywiście nie zwalnia z obowiązku przestrzegania takich znaków.
Wielu kierowców także ma problem z ich interpretacją i właściwym stosowaniem. Dobrym przykładem może być linia ciągła. Krążący mit wśród wielu kierowców - podwójna linia ciągła oznacza zakaz wyprzedzania. Nie jest to prawdą, linia ciągła oznacza jedynie zakaz najeżdżania na nią. Jeśli droga jest na tyle szeroka, że podczas manewru nie trzeba na nią wjeżdżać, można wyprzedzić inny samochód. Nie każdy kierowca o tym pamięta i widząc linię ciągłą, nie trzyma się prawej strony pasa ruchu ponieważ jest przekonany, że pojazd za nim i tak nie może go wyprzedzić zgodnie z prawem.
Ważne wskazówki
Brak wiedzy może być także szkodliwy w przypadku linii ostrzegawczej. Linia w której kreski są dłuższe od przerw rozdziela pasy ruchu, ale też uprzedza o zbliżaniu się do linii, przez którą przejeżdżanie jest zabronione lub do miejsca niebezpiecznego. W praktyce widząc taką linię podczas wyprzedzania należy powrócić na prawą część jezdni, ponieważ za chwilę pojawi się linia ciągła.
Poniżej przedstawiamy znaki poziome, które można spotkać dość często na naszych drogach. Wybraliśmy te związane z udzielaniem pierwszeństwa na skrzyżowaniach lub przejściach dla pieszych oraz te stosowane w związku z zakazem zatrzymywania lub postoju. Brak ich znajomości może w najlepszy przypadku skończyć się mandatem.
Znak "linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów" (informuje, że droga ma status ulicy podporządkowanej) wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu w celu ustąpienia pierwszeństwa wynikającego ze znaku pionowego "ustąp pierwszeństwa". Zatrzymanie przed taką linią nie jest obowiązkowe, lecz warunkowe. Jeżeli drogą poprzeczną nie nadjeżdża żaden pojazd, nie trzeba zatrzymywać się przed tą linią.
Namalowana na jezdni "linia warunkowego zatrzymania złożona z prostokątów", wskazuje miejsce zatrzymania przed przejściem dla pieszych lub sygnalizatorem świetlnym. Nie trzeba zatrzymywać auta, jeśli na pasach nie ma przechodnia lub nie jest zapalone czerwone światło. Jeśli przed zebrą nie występuje linia zatrzymania, ustępując pierwszeństwa pieszemu, auto trzeba zatrzymać przed pasami.
Znak "linia bezwzględnego zatrzymania - stop" wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu w związku ze znakami pionowymi "stop" lub "stój". Zatrzymać samochód (przed linią) trzeba, nawet jeśli drogą poprzeczną nie nadjeżdża żaden pojazd. Na jezdni mogą też występować symbole odwzorowujące znaki lub napis “stop". Jeśli występuje wyłącznie znak "stop", kierowca musi zatrzymać się w takim miejscu, aby widzieć pojazdy na drodze z pierwszeństwem, ale nie utrudniać im ruchu.
Poziomy znak "linia krawędziowa ciągła" wyznacza krawędź jezdni, ale może też oddzielać pobocze od jezdni. Kierowca nie może przejeżdżać przez tę linię. Uwaga! Linia krawędziowa ciągła zabrania zatrzymywania pojazdu obok tej linii, zarówno na jezdni, jak i na poboczu. Obostrzenia wynikające z tego znaku dotyczą wyłącznie pojazdów samochodowych, a więc nie obejmują np. ciągników rolniczych.
Krawędź jezdni wyznacza również "linia krawędziowa przerywana" i także służy do oddzielenia pobocza od jezdni. Zabrania ona zatrzymywania pojazdu obok tej linii na jezdni, natomiast zezwala na postój samochodu na poboczu. Po zatrzymaniu auta na poboczu, kierowca wjeżdżający na pas ruchu jest włączającym do ruchu, a więc musi ustąpić pierwszeństwa innym pojazdom.
Znak "linia przystankowa" wyznacza miejsce przystanku pojazdów komunikacji publicznej i zakazuje zatrzymywania się innych pojazdów na całej długości tej linii. Widoczna obok żółta linia namalowana na chodniku także powinna przypominać kierowcy, że w tym miejscu usytuowany jest przystanek dla autobusów. Zakaz postoju dotyczy również chodnika znajdującego się w obrębie przystanku.
Jeżeli "linia wyznaczająca pas postojowy" jest namalowana na jezdni w pewnej odległości od krawężnika, to tworzy pas postojowy (wzdłuż krawędzi jezdni) oraz wyznacza krawędź jezdni dla pojazdów w ruchu. Uwaga! Kiedy linia oddziela zatokę postojową od jezdni, to można tam pozostawić pojazd także wtedy, jeśli ustawiono zakaz zatrzymywania czy postoju.
Tekst: Sebastian Sulowski, zdjęcia: Artur Perzanowski; "Motor" 34/2016