Naklejka Crit'Air we Francji. Bez niej nie wjedziesz do centrów miast
System Crit'Air został wdrożony przez francuskie Ministerstwo Środowiska w 2017 roku jako odpowiedź na pogarszającą się jakość powietrza w największych aglomeracjach kraju. Wjeżdżanie do nich bez odpowiedniej naklejki grozi mandatem, także w przypadku kierowców aut zarejestrowanych poza granicami Francji. Które pojazdy są uprawnione do wjazdu, jak , gdzie i za ile kupić naklejkę Crit'Air i w których miastach obowiązuje?

Spis treści:
- Gdzie dokładnie obowiązuje system Crit'Air?
- Gdzie przykleić naklejkę Crit'Air?
- Jak rozpoznać, że wjeżdżamy do strefy niskoemisyjnej we Francji?
Istotą systemu jest kategoryzacja pojazdów według ich wpływu na środowisko, za pomocą sześciu poziomów oznaczonych odpowiednimi kolorami. Najbardziej ekologiczne, zeroemisyjne samochody elektryczne i wodorowe otrzymują plakietkę w kolorze zielonym (Crit'Air 0/E), natomiast najmniej przyjazne środowisku pojazdy z silnikami Diesla spełniające jedynie normę Euro 2 - szarą (Crit'Air 5).
Pomiędzy nimi znajdują się cztery pośrednie kategorie: fioletowa (Crit'Air 1) dla hybryd plug-in i pojazdów benzynowych spełniających normy Euro 5/6, żółta (Crit'Air 2) dla samochodów benzynowych Euro 4 i diesli Euro 5/6, pomarańczowa (Crit'Air 3) dla pojazdów benzynowych Euro 2/3 i diesli Euro 4 oraz czerwona (Crit'Air 4) zarezerwowana dla diesli Euro 3.
Co istotne, pojazdy zarejestrowane przed 1997 rokiem oraz motocykle sprzed czerwca 2000 roku w ogóle nie kwalifikują się do otrzymania naklejki Crit'Air. W praktyce oznacza to całkowity zakaz wjazdu takich pojazdów do stref niskoemisyjnych ustanowionych na terenie Francji.
Gdzie dokładnie obowiązuje system Crit'Air?
Przede wszystkim w strefach niskoemisyjnych, które funkcjonują w największych miastach, takich jak Paryż, Lyon, Marsylia, Strasburg, Nicea, Grenoble, Reims, Lille, Rouen, Bordeaux, Montpellier, Clermont-Ferrand oraz Saint-Etienne. Dodatkowo funkcjonują strefy tymczasowe, które mogą być aktywowane w sytuacjach, gdy jakość powietrza się pogarsza. Takich stref jest obecnie ponad 30, w tym między innymi Tuluza, Poitiers i Rennes.
Szczególnie restrykcyjne przepisy obowiązują w Paryżu, gdzie strefa niskoemisyjna została podzielona na dwie części: Centralną, obejmującą obszar w obrębie obwodnicy Boulevard Périphérique, oraz kolejną, sięgającą aż do zewnętrznej obwodnicy A86.
Gdzie przykleić naklejkę Crit'Air?
Naklejkę Crit'Air należy umieścić na przedniej szybie pojazdu, w prawym górnym lub dolnym rogu. Koszt uzyskania naklejki wynosi 3,11 euro plus koszty wysyłki, które różnią się w zależności od kraju docelowego. W przeliczeniu na złotówki to wydatek rzędu 15-20 zł - kwota niewielka w porównaniu z potencjalnym mandatem.
A mandat za brak naklejki Crit'Air może być spory. Podstawowa grzywna wynosi 68 euro (około 290 zł), ale może zostać zmniejszona do 45 euro (192 zł) w przypadku szybkiej płatności lub podwyższona do 180 euro (770 zł), jeśli kierowca zwleka z uregulowaniem należności przez ponad 60 dni.
Co istotne, naklejka Crit'Air jest przypisana do konkretnego pojazdu i zachowuje ważność przez cały okres jego eksploatacji. Nie ma konieczności jej corocznego odnawiania.
Jak rozpoznać, że wjeżdżamy do strefy niskoemisyjnej we Francji?
Na granicy takiego obszaru powinien znajdować się znak z czerwonym okręgiem. Opuszczenie strefy sygnalizowane jest natomiast znakiem z szarym okręgiem.









