Zgubiłeś kluczyki do samochodu. Co dalej?

Dorobienie drugiego kluczyka to nie problem. Gorzej, gdy zaginą wszystkie komplety – koszty mogą sięgać 1/5 wartości auta.

Dorabianie kluczyków
Dorabianie kluczykówMotor

Współczesne auta mają fabryczne immobilizery i - coraz częściej - systemy dostępu bezkluczykowego, przez co wyrobienie do nich kluczyka jest znacznie droższe niż do starszych samochodów. Pół biedy, gdy właściciel dysponuje drugim kluczem i potrzebuje nowego na zapas, np. na potrzeby umowy autocasco - można go wówczas skopiować, a koszt nie przekracza zazwyczaj kilkuset złotych. Uwaga! O dorobieniu klucza trzeba poinformować ubezpieczyciela.

Bez lawety ani rusz

Gorzej, jeśli zaginęły wszystkie kluczyki - a o to nietrudno, bo wiele sprowadzonych aut trafia do Polski z jednym kluczem. Ratunku trzeba szukać wtedy w ASO, która wyrobi nowy klucz po VIN-ie. Większość marek wymaga dowiezienia samochodu do serwisu lawetą (150-300 zł), a gdy wóz jest zamknięty, potrzebne będzie jeszcze awaryjne otworzenie drzwi (150-200 zł).

Zgubienie kluczyków do Lexusa IS wiąże się z astronomicznym wydatkiem 8740 zł. (kliknij, żeby powiększyć)Motor

Kolejne koszty to sam kluczyk i kodowanie - zazwyczaj kilkaset złotych (w przypadku wielu aut można osobno kupić grot i pilot). Niestety, właściciele samochodów niektórych japońskich marek będą musieli ponieść w tej sytuacji dodatkowe, znaczne wydatki. Przykładowo, Mazda 6 i Suzuki Grand Vitara wymagają demontażu stacyjki lub bębenka w drzwiach w celu docięcia grota (to tańsza opcja niż dokupienie nowych albo używanych zamków), a Lexus IS i Toyota Avensis - zakupu nowego komputera. Dla wartego około 40 tys. zł Lexusa koszt całej tej operacji w ASO wraz z robocizną (demontaż deski rozdzielczej) wynosi 8740 zł.

Obowiązkowe formalności

Wyrobienie nowych kluczyków wymaga też cierpliwości - na kartę do Laguny lub klucz do Passata czeka się nawet miesiąc. Aby zamówić nowy klucz, w serwisie należy okazać dowód rejestracyjny i dowód tożsamości właściciela. Jeśli dysponujemy tylko jednym kluczem, lepiej zawczasu zamówić zapasowy niż ryzykować dodatkowe wydatki. Dorabianie na wzór oferują zresztą tańsze, niezależne serwisy.

MODEL
ŁĄCZNY KOSZT
CZAS
UWAGI
Audi A3 II
 900 zł
 2-3 tyg.
w tym 400 zł kodowanie; auto trzeba
dostarczyć do serwisu na lawecie
BMW serii 3 (E46)
 720 zł
 do 2 tyg.
w tym 60 zł kodowanie
BMW serii 5 (E60)
 720 zł
 ok. 10 dni
w tym 60 zł kodowanie
Citroen C5 II
 456 zł
 do 5 dni
samochód należy dostarczyć do serwisu
na lawecie
Dacia Logan I
 676 zł
 do 2 tyg.
w tym 116 zł kodowanie; auto trzeba dostarczyć
do serwisu na lawecie
Fiat Grande Punto
 1044 zł
 2 dni
w tym 244 zł za kartę kodową, jeśli też
się zgubiła
Ford Mondeo IV
 1114 zł
 1 tydzień
w tym 200 zł kodowanie; auto trzeba
dostarczyć do serwisu na lawecie
Honda CR-V III
 1465 zł
 2-3 tyg.
w tym 250 zł kodowanie; auto trzeba
dostarczyć do serwisu na lawecie
Kia Cee'd
 850 zł
 2 dni
kodowanie w cenie; auto trzeba dostarczyć
do serwisu na lawecie
Lexus IS II
 8740 zł
 1 tydzień
2200 zł kluczyk + 2740 zł komputer + 500 zł
immobilizer + 300 zł kodowanie + około
3000 zł za wymianę (robocizna)
Mazda 6 I
 1175 zł
 2-3 tyg.
270 zł grot + 455 zł pilot + 300 zł kodowanie
+ 100 zł wyjęcie bębenka + 50 zł dorobienie
klucza pod bębenek
Mercedes klasy E (211)
 1300 zł
 2 dni
przed zamówieniem trzeba dostarczyć
samochód do serwisu
Mitsubishi Outlander II
 1350 zł
 3 dni
w tym 150 zł kodowanie; auto trzeba
dostarczyć do serwisu na lawecie
Nissan Qashqai I
 669 zł
 od ręki
w tym 150 zł kodowanie; auto trzeba
dostarczyć do serwisu na lawecie
Opel Vectra C
 660 zł
 do 1 tyg.
w tym 260 zł kodowanie (w serwisie)
Peugeot 407
 750 zł
 ok. 1 tyg.
w tym 200 zł kodowanie; auto trzeba
dostarczyć do serwisu na lawecie
Porsche Panamera
 1500 zł
 do 1 tyg.
w tym 250 zł za kodowanie (w serwisie)
Renault Laguna II
 759 zł
 ok. 1 mies.
w tym 150 zł aktywacja; auto trzeba dostarczyć
do serwisu na lawecie
Seat Ibiza
 450 zł
 1-2 tyg.
w tym 180 zł kodowanie (w serwisie)
Skoda Octavia II
 821 zł
 2-4 tyg.
w tym 250 zł kodowanie (w serwisie)
Suzuki Grand Vitara
 1305 zł
 2-3 dni
905 zł kluczyk + 250 zł kodowanie + wyjęcie
bębenka i dorobienie grota pod zamek; ewentualnie
wymiana stacyjki i zamków (2231 zł)
Toyota Avensis III
 5123 zł
 3 dni
1509 zł pilot + 314 zł grot + 2600 zł komputer
+ 700 zł robocizna i programowanie
Volkswagen Passat B6
 1100 zł
 14 dni
w tym 250 zł kodowanie (w serwisie)
Volvo S60 I
 1675 zł
3-4 dni
516 zł klucz + 300 zł kodowanie + 609 zł
pilot + 250 zł kodowanie (w serwisie)

Tekst: Marcin Sobolewski, Paweł Tyszko, zdjęcia: archiwum; "Motor" 41/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas