Zanim wjedziesz do warsztatu - 10 praktycznych porad

Przed wizytą u mechanika przygotuj odpowiednio samochód. Zanim zostawisz kluczyki fachowcom, uzgodnij zakres naprawy, formę płatności i ustal, kto kupuje części zamienne. Nie zapomnij podać numeru telefonu!

article cover
Motor

Zanim wjedziesz do warsztatu - 10 praktycznych porad

Przed wizytą u mechanika przygotuj odpowiednio samochód. Zanim zostawisz kluczyki fachowcom, uzgodnij zakres naprawy, formę płatności i ustal, kto kupuje części zamienne. Nie zapomnij podać numeru telefonu!

7. Zlecenie: dokładnie opisz objawy ust erki. W recepcji czy podczas rozmowy z mechanikiem koncentruj się raczej na szczegółowym opisaniu objawów, ale nie próbuj samodzielnie sugerować usterki. Jeśli powiesz: „coś szumi przy którymś kole”, mechanik musi samodzielnie zweryfikować usterkę i ją usunąć. Za to mu płacisz. Jeśli powiesz: „proszę wymienić łożysko w lewym tylnym kole”, mechanik wymieni wskazane łożysko i nie musi sprawdzać, czy diagnoza była poprawna. Jeśli okaże się, że szumiało prawe koło – twoja strata, ponieważ kazałeś zająć się lewym. Uwaga! Po naprawie, w której trzeba było odpinać akumulator, zazwyczaj trzeba będzie wpisać kod radia.Motor
1. Alarm: twoje zabezpieczenia, twoja tajemnica. Jeśli Twój samochód ma indywidualne zabezpieczenia przeciwkradzieżowe, wprowadź je w tzw. tryb serwisowy, czyli wyłącz, aby nie przeszkadzały w pracy. Nie można dopuszczać do sytuacji, w której przy mechaniku i przypadkowych świadkach pokazujesz, jak uruchamia się auto. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, poproś wcześniej o pomoc specjalistę od alarmów.Motor
Podsumowanie: jeśli to nasz pierwszy problem z samochodem i nie mamy jeszcze żadnego zaprzyjaźnionego mechanika, warto poprosić znajomych o adres sprawdzonej firmy lub przeglądnąć fora internetowe. Kiedy znajdziemy już odpowiedni warsztat, starajmy się informować o problemach w sposób maksymalnie konkretny. Trzeba też jasno określić budżet przeznaczony na naprawę i uzgodnić w miarę dokładnie termin jej wykonania. Jeśli atmosfera w warsztacie nam nie odpowiada, lepiej od razu pojechać gdzie indziej, niż jak lew walczyć o swoje prawa. Szkoda na to po prostu czasu.Motor
5. Zabezpieczenie kół: udostępnij nakładki na śruby patentowe do kół. Jeśli auto ma felgi ze stopów lekkich, najprawdopodobniej ma także patentowe śruby zabezpieczające. Poszukaj dedykowanych nakładek, które służą do ich odkręcania, i umieść je w jakimś łatwo dostępnym miejscu, np. we wnęce na tunelu środkowym. Powiedz o tym mechanikowi. W przeciwnym wypadku będzie musiał dzwonić i pytać o nie lub straci czas na ich znalezienie. Po naprawie nie zapomnij ich zabrać!Motor
10. Kluczyki: zostaw tylko to, co niezbędne. Zapasowe piloty i klucze od domu lepiej zabrać ze sobą. Będą tylko przeszkadzać. Mechanik potrzebuje jedynie kluczyka do samochodu i pilota do otwierania drzwi. Można zostawić breloczek, który ułatwi identyfikację kluczyków. Jeśli centralny zamek samoczynnie uruchamia zamki po zamknięciu drzwi, powiedz o tym, bo przez przypadek mechanik może zatrzasnąć kluczyki w aucie.Motor
9. Płatności: gotówka czy karta? Paragon czy faktura? Już na wstępie uzgodnij sprawy finansowe. W dużych firmach zawsze dostaniesz fakturę albo paragon – możesz o tym powiedzieć na końcu. W małych – jeśli potrzebujesz fakturę, mów o tym z góry. Unikniesz nerwowej atmosfery, gdzie nagle do uzgodnionej ceny ktoś doliczy ci 22% VAT. Warto mieć na karteczce lub wizytówce spisane pełne dane do faktury – nazwę firmy, adres i numer NIP. Zostawimy ją mechanikowi, aby ten mógł w wolnej chwili umyć ręce i usiąść do komputera. W dużych firmach takie sprawy załatwia się oczywiście w recepcji. W małych – tak jak na to pozwalają warunki lokalowe. Jeśli chcesz płacić kartą – również zapytaj o to, czy jest to możliwe. Jeśli nie, sprawdź, gdzie jest najbliższy bankomat.Motor
8. Kto kupuje części? Jeśli masz własne części, powiedz o tym przed naprawą, a nie po jej wykonaniu. Takie rzeczy uzgadnia się na początku, ponieważ mechanik nie musi sprawdzać, co masz w bagażniku. Uwaga! W większości przypadków pełną gwarancję na wykonaną usługę otrzymasz tylko wtedy, kiedy to mechanik sam kupi i zamontuje dane elementy. Coraz częściej do serwisów klienci przywożą części najtańsze, najgorszej jakości, kupione w internecie. Trudno się zatem dziwić, że nikt nie chce brać później odpowiedzialności za ich montaż. I jeszcze jedno. Nawet jeśli kupiliśmy części oryginalne, może się okazać, że nie pasują, ponieważ do jednego modelu samochodu może być przeznaczonych kilka różnych wersji danego podzespołu. Zastanów się, jak później oddasz lub wymienisz swój towar, zwłaszcza jeśli będzie już wyjęty z pudełka i ubrudzony? Jeśli mechanik robi zakupy sam, sam martwi się później reklamacjami. Zaskakująco dużo części samochodowych dobiera się na podstawie numeru VIN albo numeru silnika. Dotyczy to np. elementów rozrządu, układu chłodzenia, układu elektrycznego. Czasem różnice są tak małe, że dostrzegamy je dopiero podczas próby zamocowania danego podzespołu lub w chwili porównania z częścią zdemontowaną.Motor
6. Rysy były czy nie: opisz ewentualne zarysowania nadwozia czy ślady stłuczek. Razem z mechanikiem lub recepcjonistą serwisu podejdź do samochodu i zwróć uwagę na ewentualne obtarcia lakieru czy inne uszkodzenia karoserii. Jeśli auto jest idealne – zaznacz to w sposób taktowny. Później nikt do nikogo nie będzie miał pretensji, jeśli okaże się, że po naprawie pojawiły się jakieś zadrapania.Motor
3. Porządek: nie utrudniaj pracy. Koniecznie posprzątaj w samochodzie. Niektóre naprawy wymagają demontażu fragmentów tapicerki, aby dostać się do połączeń elektrycznych, regulacji linki hamulca ręcznego itp. W przypadku wymiany tylnych amortyzatorów czy pompy paliwa konieczny jest zwykle demontaż tylnej kanapy lub zdjęcie fragmentów tapicerki bagażnika. Jeśli mechanik musi sprzątać za nas, traci czas i może coś pobrudzić rękami, czy nawet przez przypadek coś zgubić.Motor
2. Zanotuj przebieg: test na wiarygodność. Jeśli nie masz zaufania do mechanika – np. jedziesz do niego pierwszy raz – zanotuj sobie przebieg z sumarycznego licznika kilometrów (dzienny może zostać wykasowany) oraz zwróć uwagę na wskaźnik poziomu paliwa. Odbierając auto sprawdzisz, czy ktoś jeździł nim podczas twojej nieobecności. Oczywiście w niektórych przypadkach mechanik musi wykonać jazdę próbną, ale powinien o tym poinformować wcześniej właściciela samochodu. Czasami naprawa wymaga spuszczenia paliwa – o tym również powinieneś wiedzieć, zanim zostawisz kluczyki. Czasem paliwo ponownie trafi do baku, czasem otrzymasz je w kanistrze, a czasem – możesz zostawić na potrzeby warsztatu.Motor
4. Fotele: zadbaj o tapicerkę. Większość dobrych serwisów dysponuje pokrowcami na fotele i osłonkami na kierownicę. Jeśli nie jesteś pewny, jaki standard usług obowiązuje w punkcie, do którego oddajesz samochód, możesz samodzielnie zadbać o tapicerkę. Foliowe osłonki na fotele dostępne są we wszystkich hurtowniach, można zamówić je także w większych sklepach motoryzacyjnych (kosztują zwykle od kilku do kilkunastu złotych). Na kierownicę można założyć najtańszy pokrowiec lub owinąć ją specjalną, bezbarwną taśmą.Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas