Wyświetlacz jak nowy

Wymiana ekranu komputera pokładowego przywraca sprawność wskaźników i jest zwykle 10-krotnie tańsza niż kupno nowych zegarów.

Wymieniony wyświetlacz nie różni się od oryginalnego. Wskazania są czytelne, a podświetlenie można regulować.
Wymieniony wyświetlacz nie różni się od oryginalnego. Wskazania są czytelne, a podświetlenie można regulować.Motor

Umieszczane w zegarach ekrany komputerów pokładowych przekazują kierowcom wiele informacji. Można na nich w wygodny sposób odczytać m.in. parametry pracy silnika, dane podróży czy komunikaty systemu nawigacyjnego. Niestety, w niektórych modelach samochodów takie wyświetlacze okazują się awaryjne. Problemy zaczynają się najczęściej od przygasania przy krawędziach ekranu po jego nagrzaniu. W innych przypadkach usterka objawia się okresowym lub stałym gaśnięciem pojedynczych punktów, a nawet całych linii.

Autoryzowane serwisy w podobnych przypadkach proponują sprzedaż nowych zestawów wskaźników, co oznacza bardzo wysokie wydatki. Nowe zegary do 10-letniego samochodu mogą kosztować nawet ponad 4 tys. zł. W przypadku wielu aut, m.in. naszego Passata, kupno używanych zegarów nie wchodzi w grę, ponieważ jest tam zlokalizowany immobiliser. Poza tym usterki ekranów są typowymi dla danych modeli przypadłościami, więc kupno używanych wiąże się ze sporym ryzykiem ponownego wystąpienia awarii.

Na szczęście firmy elektroniczne produkują wyświetlacze dedykowane do konkretnych wersji awaryjnych zegarów samochodowych. Poza chińskimi produktami, na rynku są też dostępne dobrej jakości ekrany produkowane w Europie. Wymianę wyświetlaczy w zegarach oferuje sporo firm zajmujących się elektroniką samochodową. Taka usługa jest najczęściej świadczona wysyłkowo, dlatego zepsute zegary wystarczy wymontować z samochodu i wysłać do naprawy. Po 2-3 dniach sprawne wskaźniki odsyłane są do klienta za pobraniem. Na regenerację wskaźników firmy udzielają zwykle rocznej lub dwuletniej gwarancji.

Nowe zegary do naszego Passata kosztowałyby ponad 2400 zł, dlatego zdecydowaliśmy się na ich naprawę. Wymieniony wyświetlacz nie odbiega wyglądem od oryginalnego, a jego trwałość ocenimy podczas dalszego użytkowania samochodu.

Regeneracja wyświetlacza zegarów

Firmy naprawiające wyświetlacze działają najczęściej wysyłkowo i obsługują klientów z całego kraju. Zegary trzeba wymontować i wysłać do naprawy. Demontaż zegarów zajmuje często kilkanaście minut, ale są takie auta, w których operacja trwa dłużej.

W przypadku Passata B5 wyjęcie zegarów wymaga demontażu elementów kolumny kierowniczej oraz deski rozdzielczej i trwa ok. 1,5 godziny.Motor
Wymiana wyświetlacza w zegarach zajmuje, z wysyłkami w obie strony, 3-4 dni. W tym czasie samochód jest unieruchomiony.Motor

Koszt wymiany najczęściej psujących się ekranów

Wyświetlacz komputera pokładowego jest najczęściej zintegrowany z zestawem wskaźników, a procedura serwisowa nie przewiduje jego wymiany. Autoryzowane serwisy sprzedają kompletne zegary, których ceny są zwykle bardzo wysokie. Firmy zajmujące się elektroniką samochodową oferują usługę wymiany uszkodzonego ekranu, a koszty naprawy są 10-krotnie tańsze.

Marka/model
Części w ASO
Naprawa poza ASO
Alfa Romeo 159 2005
4500 zł
360 zł
Audi A6 2005
4450 zł
350 zł
BMW serii 5 2000
1620 zł
330 zł
Honda CR-V 1999*
1525 zł
200 zł
Mercedes klasy A 2005
2430 zł
400 zł
Opel Vectra 2006
2600 zł
250 zł
Peugeot 407 2005
2700 zł
400 zł
Porsche Cayenne 2009
8730 zł
600 zł
Range Rover 2004
5950 zł
320 zł
Saab 9-5 2007
niedostępny
300 zł
Volkswagen Passat B5 FL 2000
2415 zł
360 zł
Volkswagen Passat B6 2005
1680 zł
400 zł
*wyświetlacz zegarka w desce rozdzielczej

Tekst: Paweł Tyszko, zdjęcia: autor, Robert Magdziak

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas