Wyświetlacz jak nowy
Wymiana ekranu komputera pokładowego przywraca sprawność wskaźników i jest zwykle 10-krotnie tańsza niż kupno nowych zegarów.
Umieszczane w zegarach ekrany komputerów pokładowych przekazują kierowcom wiele informacji. Można na nich w wygodny sposób odczytać m.in. parametry pracy silnika, dane podróży czy komunikaty systemu nawigacyjnego. Niestety, w niektórych modelach samochodów takie wyświetlacze okazują się awaryjne. Problemy zaczynają się najczęściej od przygasania przy krawędziach ekranu po jego nagrzaniu. W innych przypadkach usterka objawia się okresowym lub stałym gaśnięciem pojedynczych punktów, a nawet całych linii.
Autoryzowane serwisy w podobnych przypadkach proponują sprzedaż nowych zestawów wskaźników, co oznacza bardzo wysokie wydatki. Nowe zegary do 10-letniego samochodu mogą kosztować nawet ponad 4 tys. zł. W przypadku wielu aut, m.in. naszego Passata, kupno używanych zegarów nie wchodzi w grę, ponieważ jest tam zlokalizowany immobiliser. Poza tym usterki ekranów są typowymi dla danych modeli przypadłościami, więc kupno używanych wiąże się ze sporym ryzykiem ponownego wystąpienia awarii.
Na szczęście firmy elektroniczne produkują wyświetlacze dedykowane do konkretnych wersji awaryjnych zegarów samochodowych. Poza chińskimi produktami, na rynku są też dostępne dobrej jakości ekrany produkowane w Europie. Wymianę wyświetlaczy w zegarach oferuje sporo firm zajmujących się elektroniką samochodową. Taka usługa jest najczęściej świadczona wysyłkowo, dlatego zepsute zegary wystarczy wymontować z samochodu i wysłać do naprawy. Po 2-3 dniach sprawne wskaźniki odsyłane są do klienta za pobraniem. Na regenerację wskaźników firmy udzielają zwykle rocznej lub dwuletniej gwarancji.
Nowe zegary do naszego Passata kosztowałyby ponad 2400 zł, dlatego zdecydowaliśmy się na ich naprawę. Wymieniony wyświetlacz nie odbiega wyglądem od oryginalnego, a jego trwałość ocenimy podczas dalszego użytkowania samochodu.
Regeneracja wyświetlacza zegarów
Firmy naprawiające wyświetlacze działają najczęściej wysyłkowo i obsługują klientów z całego kraju. Zegary trzeba wymontować i wysłać do naprawy. Demontaż zegarów zajmuje często kilkanaście minut, ale są takie auta, w których operacja trwa dłużej.
Koszt wymiany najczęściej psujących się ekranów
Wyświetlacz komputera pokładowego jest najczęściej zintegrowany z zestawem wskaźników, a procedura serwisowa nie przewiduje jego wymiany. Autoryzowane serwisy sprzedają kompletne zegary, których ceny są zwykle bardzo wysokie. Firmy zajmujące się elektroniką samochodową oferują usługę wymiany uszkodzonego ekranu, a koszty naprawy są 10-krotnie tańsze.
Marka/model | Części w ASO | Naprawa poza ASO |
---|---|---|
Alfa Romeo 159 2005 | 4500 zł | 360 zł |
Audi A6 2005 | 4450 zł | 350 zł |
BMW serii 5 2000 | 1620 zł | 330 zł |
Honda CR-V 1999* | 1525 zł | 200 zł |
Mercedes klasy A 2005 | 2430 zł | 400 zł |
Opel Vectra 2006 | 2600 zł | 250 zł |
Peugeot 407 2005 | 2700 zł | 400 zł |
Porsche Cayenne 2009 | 8730 zł | 600 zł |
Range Rover 2004 | 5950 zł | 320 zł |
Saab 9-5 2007 | niedostępny | 300 zł |
Volkswagen Passat B5 FL 2000 | 2415 zł | 360 zł |
Volkswagen Passat B6 2005 | 1680 zł | 400 zł |
*wyświetlacz zegarka w desce rozdzielczej |
Tekst: Paweł Tyszko, zdjęcia: autor, Robert Magdziak